slechte ontvangst schotelantenne als de zon schijnt

beste, mensen

ik heb een probleem met mij ontvangst als de zon schijnt in de zomer.
zodra er heel even de zon op heeft gestaan en het wat warmer is valt het ontvangst weg. dit kan ik dan alleen oplossen door de schotel nat te spuiten. maar ik vroeg me af hoe ik dit kan verkomen of op een makkelijkere manier verhelpen kan.

groeten,
Robin

Arco

Special Member

Enige wat ik kan bedenken is dat de schotel beroerd staat afgesteld en/of door de warmte iets vervormt, waardoor ontvangst wat slechter wordt... (Of de LNB is niet helemaal fris meer)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik zou haast denken dat de schotel krom trekt van de warmte.....
Al is dat ook erg vreemd.
Spuit je de schotel zelf nat of de kop / lnb?

[Bericht gewijzigd door Paloma op zaterdag 9 april 2011 10:46:27 (13%)

als ik alleen op de kop spuit is het ook al goed
en bepaalde zenders blijven het wel doen zoals MTV

[Bericht gewijzigd door eftel op zaterdag 9 april 2011 10:53:41 (35%)

dan is het duidelijk niet de schotel zelf maar de kop, of de richting.

Heb je al eens geprobeerd wat de schotel doet als je hem iets anders richt ?
Iets naar links , naar rechts boven of onder?

ik kan dat zelf niet hij is door een speciaalist afgesteld
maar zoals ik al zei blijven sommige zenders het wel doen zoals mtv en de meeste duitse zenders maar de meeste nederlands taalige zenders stoppen ermee

Arco

Special Member

Er is bijna zeker iets met de afstelling mis. Of van de schotel, of van de LNB. Ook de Skew van de LNB kan verkeerd zijn.
Je kunt met dishpointer ruwweg wel zien of de schotel in de goede richting staat. Gewoon op de foto kijken of er opvallende zaken (kerktoren, enz) in de schotelroute staan. Als je dan achter de schotel gaat staan kun je dat zo zien. En de elevation staat in Dishpointer vermeld...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ik woon in het buitengebied dus geen last van gebouwen of bomen.
en in de winter-herft doet hij het gewoon altijd. als de schotel verkeerd afgesteld staat dan zou je in die twee seizoene er toch ook iets van moeten merken

Arco

Special Member

Als hij op het randje staat, is er maar weinig nodig om slecht beeld te krijgen. Is er wel voldoende signaal?
Het kan natuurlijk ook zijn dat de LNB gewoon kapot is.
(Last van de warmte, vocht of er wonen beestjes in de feedhorn... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

er is wel voldoende signaal als ik dan bij de technische gegevens kijk op de decoder. kleurt dat balkje rood maar het moet groen zijn.
dus de kwaliteit van het signaal is gewoon slecht dan

[Bericht gewijzigd door eftel op zaterdag 9 april 2011 11:27:37 (17%)

hang eens een keukendoek over de lnb , maar niet over de dop die het signaal opvangt . het lijkt alsof de lnb te heet wordt door de directe zon erop.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Witte schotel zeker?
In deze tijd van het jaar staat ook de zon zodanig dat de schotel de zonnestralen reflecteert naar het brandpunt zjnde de lnb.

Sommige kunnen daar beter tegen dan andere. En de kleur speelt een rol. Een donkergroene schotel reflecteert veel minder zonlicht dan een witte

Goed idee testman, maar als het regent moet je de doek wegghalen,anders heb je dàn weer geen ontvangst. Maar als proef is het een uitstekend idee.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zaterdag 9 april 2011 11:39:29 (20%)

het is inderdaad een witte schotel

Wanneer de signaalkwaliteit achteruit loopt door warmte kan het zijn dat de zon op een zeker moment precies achter de sateliet staat waardoor de LNB in het brandpunt van de zon staat.
De kans hierop is echter vrij klein en zou maar een paar minuten moeten duren.
Waarschijnlijker is dat je gewoon een slechte warmtegevoelige LNB hebt of dat de schotel niet goed is afgesteld.
Wat je nog kan proberen is om een kap boven de LNB te monteren die het directe zonlicht tegenhoudt zodat deze minder warm wordt.

Henry S.

Moderator

Schotel opnieuw afstellen, hoogstwaarschijnlijk LNB vervangen. De LNB moet namelijk goed bestand zijn tegen lage en hoge temperaturen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 9 april 2011 13:43:18 (52%)

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Als men een (Sneeuw-)kap aanbrengt dan helpt dat misschien wel een beetje,
behalve met sneeuw is zeker goed.
Maar dat men wel de FTA zenders wel krijgt, is omdat die NIET gekodeerd zijn.
De Nederlandse en de RTL's, SBS6 en dergelijke worden WEL gekodeerd doorgegeven
en zijn in signaal wat zwakker. En richting gevoeliger.
Het probleem kan ook aan de (DUO)-LNB liggen, dat die misschien door de afgelopen vorstperiode ontregeld is.
Het beste is om een Sneeuwkap (ca 20,00 Euro) aan te brengen en met een SATFINDER (ca 20,00 Euro),
de boel zowel horizontaal als vertikaal goed uitrichten en goed vastzetten.
Ik heb al zo'n 10 jaar CanalDigitaal, de Astra1 met wat al wat daarna er bij kwam in de loop de jaren,
zoals van single LNB naar Duo-LNB en Astra3, en het staat op een frame van rvs met 4stuks 60x40cm tegels
en in het midden 1 Meter mast, met kunststof schotel, verder los op mijn dak, en geen problemen.

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Zoals Henry s al zij, de LNB vervangen ,en de schotel dof maken evt een andere kleur Mat!! zo dat de zonnestralen niet gereflecteerd worden ,anders is je LNB weer zo gesmolten.

Henry S.

Moderator

Op 24 april 2011 20:28:05 schreef GerardMonique:
Maar dat men wel de FTA zenders wel krijgt, is omdat die NIET gekodeerd zijn.
De Nederlandse en de RTL's, SBS6 en dergelijke worden WEL gekodeerd doorgegeven
en zijn in signaal wat zwakker. En richting gevoeliger.

Dat is flauwekul, de signaalsterkte wisselt per transponder, niet omdat het FTA of niet is.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.