Aansluiten 3fase motor (met maar 3 aansluitingen, geen 6)

Hoi,

Ik heb hier een 3fase motor van EMG Elettromeccanica en deze heeft maar 3 aders. Deze motor is aangesloten op 220v (2 fasen) en er is een condensator aanwezig om de 3e fase aan te sturen.

Dit was de standaard aansluiting en dit werkt, maar voor de gewenste toepassing draait de motor de verkeerde kant op.

Ik zou nu de draairichting willen veranderen, maar wat ik ook probeer het lukt niet (goed).
Door het omdraaien fan de L en N, of de condensator van fase veranderen kan ik de motor wel in de andere richting laten lopen, maar dan draait ie ineens op een veel lager toerental.

Ik heb verschillende combinaties geprobeerd maar geen enkele lijkt te werken?!

Het rare is ook dat er maar 3 aders uit de motor komen en geen 6. Dat betekent dus dat er intern al een connectie moet zitten (zou ster of driehoek kunnen zijn ofzo).

Op de motor is het volgende te lezen:
EMG Elettromeccanica
Tipo 63/2
HP 0.75
V 220-240
Hz 50
Giri 2800
A 2.8
Cos fi 0.90
IP 55
CI F

Weet iemand hoe ik dit type motor andersom kan laten draaien?

Bij voorbaat dank,

Bonny

Waarschijnlijk heb je geen 3 fasen motor maar een "condensatormotor"
hier in zit een hulpwikkeling die meestal alleen bij aanlopen word gebruikt.
De condensator die in serie staat met hulpwikkeling word dan tijdelijk
bij aanlopen gebruikt en dan meestal door een centifugaalcontact afgeschakeld.
Het kan ook dat condensator constant bijstaat.
Draairichting kan je bijna niet veranderen omdat hulpwikkeling deze bepaald.

Gr.F_S

Dit is een monofasige motor. Je kan de draairichting omkeren door de startwikkeling omgekeerd aan te sluiten:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bb/Condensatormotor.svg/600px-Condensatormotor.svg.png

Op deze tekening is v1-v2 de hulpwikkeling. Als je nu de condensator op v1 aansluit en de N op v2 draait de motor andersom.
Aan jou om nu uit te zoeken welke de hulpwikkeling is. Dan is het eigenlijk maar simpelweg uittesten welke draairichting je wilt.
(tipje: de hulpwikkeling heeft de hoogste ohmse weerstand)

@Willamette
Theoretisch heb je natuurlijk gelijk, maar TS geeft aan dat hij maar 3 aansluitingen heeft en vaak zitten de door jou genoemde aansluitingen ergens in de motor waardoor het door jou voorgestelde niet zo makkelijk is.

Gr.F_S

De aansluitingen die naar buiten komen zijn u1, u2-v1 en v2. 3 draadjes dus!

jerome

Golden Member

Met wat geluk kan je het knooppunt van hoofd en hulpwikkeling vinden en naar buiten brengen. Vaak gebeurd het dat er met kous wordt gewerkt en 1 aansluitdraag 2 draden bevat in de kous.

Er bestaan ook motoren waarvan de nul (Mp) naar de motor gaat en de andere twee elk op de condensator,
en daar de fase (F1 of F2) Voor links- of rechts om draaiend.
http://www.uploadarchief.net/files/download/motormet-c.jpg
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Hoi allemaal,

Allereerst allemaal bedankt voor jullie reacties!

We hebben alle combinaties geprobeerd (zijn er op zich niet zo veel) en we hebben 2 situaties waar we iets mee zouden kunnen:

1) Motor draait in goede richting maar veel lager toerental
2) Motor wil niet starten uit zichzelf maar begint te lopen wanneer je 'm zelf een zetje geeft (beide richtingen)

Kunnen jullie aan de hand van deze 2 punten iets beter bepalen hoe de motor aangesloten moeten worden en of de draai richting te veranderen is (met behoud van maximaal toerental)?

Ik durf eigenlijk niet goed de motor open te halen, bang dat ik hem niet terug in elkaar krijg ...

Bonny,

jerome

Golden Member

Daar zitten heus geen radertjes en veertjes in die eruit springen bij 't open maken :-)
Als alle andere piste's bewandeld zijn is open maken het laatste.
Met wat foto's volgen we je hier. Is echt niet moelijk.