onweer detector eventueel met 16f84a

Lijkt me niet slecht.
Je kunt waarschijnlijk al wat zien als je met een vinger de antenne-kant van de ingangsweerstand aanraakt.
Ik hoor graag van het resultaat.
Succes.

K thanks ik heb al wat onderdelen gehaald vandaag maar die mpf 102 is hier niet te krijgen. Dan moeten ze eerst bellen of hij uberhaupt wel te bestellen is. Dat gaat dus heel lang duren. Daarom wou ik vragen of er iemand was die voor mij kan kijken in dat schema van de elektuur. Dan maak ik wel een weerstandsbrug net als in dat schema. Dat is een skuk makkelijker. En is er dan iemand die voor mij op de 1 of andere manier uit kan zoeken wat voor waarde weerstand ik moet hebben als ik die KV's door een factor 1000 wil delen? Dan wordt dus 1KV 1V en 5KV wordt 5V.

Jeroen, MPF102 is gewoon een oude FET. Geen ingangsprotectie volgens mij.
Waarschijnlijk had de auteur nog zo'n ding liggen.
Maar elke elktronika-boer kan je een vervanger leveren.
Maakt allemaal niks uit wat voor type je gebruikt.
Het gaat alleen om de hoge ingangsimp.
W

Okey thanks Willem! Ik weet nu trouwens eindelijk waar FET voor staat. Ik heb net geprobeert de datasheet te vinden en ik ben er wel achter dat hij al wat oud is.
Zou jij een vervangend type voor me kunnen noemen?

Is een MOSFET trouwens was anders dan een FET?

Op 2 mei 2004 09:41:10 schreef ·°*teslaman*°·:
Is een MOSFET trouwens was anders dan een FET?

FET is de verzamelnaam voor alle field effect transistors

MOSFET is er eentje van metal oxide semiconductor field effect transistor

heb je ook nog de JFET

ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."

ja hij is oud maar dit is wel het sijzoen er voor :P
is het je nog gelukt teslaman??

zit nu naar live onweer te kijken :P

de meeste problemen los je op door er geen probleem van te maken.. de rest heeft alleen wat tijd nodig

Kheb een schema getekend met een PIC 16F876 maar ik heb hem nog niet gebouwd. Ik moet me zoiezo nog wat gaan verdiepen in het programeren van deze PIC en ik heb een andere programmer nodig.
Dus ik ben voorlopig nog niet klaar. Maar ooit komt hij af.

misschien ook wel iets, er bestaat al een bestaand draagbaar dingetje genaamd Strike alert.

http://www.ambientweather.com/stpelide.html

mn broertje heefd hem en werkt erg goed moet ik zeggen

[Bericht gewijzigd door alrik op donderdag 19 augustus 2004 00:39:44

de meeste problemen los je op door er geen probleem van te maken.. de rest heeft alleen wat tijd nodig

Ja ik ken ze.
Maar ik wil eigenlijk iets maken wat de naam Spanningsveld meter zou moeten heten. Hij zou analoog de spanning moeten meten in KV/M en moeten presenteren op een 8*2 LCD.
En dat gaat goed tot nu toe.

Nou ik heb op me windows comp (zonder internet) een schema staan onder een programma om schema's te ontwerpen. Gedownload van deze site. Sprint ofzow.
Kheb alleen geen idee hoe ik dat ergens anders op krijg en uitprinten gaat ook niet. Dus dat wordt nog lastig.
Maja het is voor nu nog steeds een toekomst droom. Dat programeren ben ik ook nog maar een beginner in en bij dit komt heel wat kijken. Ik zal me er eens flink in moeten verdiepen. Maybe is het beter als ik dit in C programeer maar ik ken tot nu toe alleen wat ASM.
Hoe ik alles op ga lossen weet ik nog niet. Maar hij komt ooit af.
Ik maak nu eerst een simpel test bordje voor een PIC 16F628, 16F84 en 16F876 met allemaal 4 ingangen en verder LED's als uitgang zodat ik wat kan oefenen met het programeren en kan kijken hoe dingen werken.
Ik heb ook nog nooit een LCD aangestuurt dus dat is ook al een hele opgave. Maar het zal me lukken!;)

Op 30 juli 2006 09:38:29 schreef klabusterbeer:
[...]

goedemorgen ik heb met intresse het verhaal gelezen over de onweerdetector ,ik ben bezig met het ontwikkelen van een onwerdetector welke op een heel andere manier werkt ik gebruik een log detector van analog device met een 455khz filter ik otvang dus op 455 khz dit ligt tussen lange golf en middengolf in de log detector geeft bij iedere db signaal meer 20mv output meer hiermee moet dus heel goed de signaal sterkte af te lezen zijn het signaal wil ik naar een pic sturen om het verder te verwerken . voor een ladingsmeter moet je eens op de site van boltek kijken .
www.boltek.com

Waarom een topic kicken van ruim 2 jaar oud ?

Op 30 juli 2006 10:07:03 schreef Dominic:
Waarom een topic kicken van ruim 2 jaar oud ?

had ik niet gezien maar het wekt mischien nog intresse

hey klabusterbeer

Thanks voor je reactie. Voor mij maakt het geen moer uit dat het topic zo oud is. Als je wat hebt te melden.
En dat is dit zeker.
Het project staat eigenlijk al heel lang stil maar ik denk dat ik voor een frequentie ga 300KHz of iets in die richting maar ik zal die site ook eens nakijken. Ziet er goed uit.

Ik ben er ook al jaren meebezig het beste kan je op 300KHZ zitten.
Heb verder ook nog wat in de ondwikkeling zitten maar daar ga ik nu nog ff niet verder op in. Ik kwam op het internet wel een andere detector tegen en deze werkt erg goed!!! op Daniel v heefd deze ontwikkeld aardige man!

de Site van hem: http://users.pandora.be/on4ldz/Lightning/

Op 30 juli 2006 17:13:06 schreef alrik:
Ik ben er ook al jaren meebezig het beste kan je op 300KHZ zitten.
Heb verder ook nog wat in de ondwikkeling zitten maar daar ga ik nu nog ff niet verder op in. Ik kwam op het internet wel een andere detector tegen en deze werkt erg goed!!! op Daniel v heefd deze ontwikkeld aardige man!

de Site van hem: http://users.pandora.be/on4ldz/Lightning/

Hoi blij dat er nog mensen mee bezig zijn ik heb 455khz gekozen omdat er kant en klare filters voor zijn die erg smal zijn het onweer spectrum loopt van laag in de lange golf tot boven in de middengolf dus zit 455 er mooi tussen in er zitten ook geen zenders op deze freqentie op de scoop heb ik de onweer mooi kunnen volgen en zie je ook mooi het signaalsterkte verschil ik zal na de vakantie met mijn collega bespreken hoe we de software moeten aanpakken want we willen het ook op de pc zichtbaar maken we maken geen gebruik van ontvanger ic omdat deze altijd agc aan boord hebben en zo dus de sterkte van het te ontvangen signaal bijregelen en dat willen we niet ik wil de onweer zien naderen en zo ongeveer de afstand te kunnen bepalen en alles moet zo eenvoudig mogelijk met moderne onderdelen gemaakt kunnen worden dus ik bedoel alles moet nog leverbaar zijn .
ik doe dit werk beroepsmatig dus kunnen we er de komende weken af en toe aan werken.
alle expirimenten hoor ik graag want met elkaar kom je het verst

Ik heb dit ooit eens gedaan met een
ECG ( hartslagmonitor ) daarmee kon ik bepaalde ladingwaarden uit de atmosfeer mee oppikken.
( naar gelang de gevoeligheid, kreeg ik zelf pieken van onweer ver buiten België )

na wat ervaring opgedaan te hebben, kon ik ongeveer bepalen wanneer de bliksem zou ontstaan, dit omdat er een min waarde lading moest worden opgebouwd. Let wel : soms gebeurde er ook niets, en kwam de ontlading bij veel hogere pieken.( de bliksem was dan ook opvallend krachtiger )

Spijtig genoeg is mijn ECG toestel nu defect.... :-(

Gewoonte is de intelligentie van de menigte
Evarist

Golden Member

Op 2 augustus 2006 13:16:27 schreef BruzaQ-Inc:
Let wel : soms gebeurde er ook niets, en kwam de ontlading bij veel hogere pieken.( de bliksem was dan ook opvallend krachtiger )

Zou de 'doorslagspanning' niet afhankelijk zijn van de luchtvochtigheid? In dit geval zou je die ook moeten meten als onweervoorspeller

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Op 2 augustus 2006 15:02:17 schreef evarist:
[...]
Zou de 'doorslagspanning' niet afhankelijk zijn van de luchtvochtigheid? In dit geval zou je die ook moeten meten als onweervoorspeller

met agc bedoel ik automatic gain control dit is als er een sterk station ontvangen wordt de onvanger ingang gekepen word zodat het volume van alle zenders even hard klinkt.
dit is ongewenst bij sterkte meting in onweerdetector.
het ontwerp wat ik nu heb werkt goed maar bij tl verlichting starten krijg je ook pulsen te zien dat vind ik wel hinderlijk maar is misschien wel over als de antenne op het dak geplaats word wat ik wil maken moet ook werken bij de watersport dus ook op 12 volt.
ik heb onlangs ook een strike alert getest dit is bij mij heel slecht bevallen hij reageert overal op gsm computer enzovoort .

Toch werkt het heel aardig met een standaart radio chipje. Maar idd je signaal word geknepen. De hardware voor zoiets is ook echt niet lastig sofwarematig is heel andere koek. Het lastige is dat je alle stoorsignalen die je op pakt (T.L. Computer etc)moet kunnen herkennen en evt verwerpen. Door de antenne op het dak te zetten filter je al een hoop weg. Maar er blijft nog aardig wat over.

Er zijn er trouwens steets meer je voor bv:

http://users.edpnet.be/Danielv37/Detecteur3/

Op 2 augustus 2006 16:47:24 schreef alrik:
Toch werkt het heel aardig met een standaart radio chipje. Maar idd je signaal word geknepen. De hardware voor zoiets is ook echt niet lastig sofwarematig is heel andere koek. Het lastige is dat je alle stoorsignalen die je op pakt (T.L. Computer etc)moet kunnen herkennen en evt verwerpen. Door de antenne op het dak te zetten filter je al een hoop weg. Maar er blijft nog aardig wat over.

Er zijn er trouwens steets meer je voor bv:

http://users.edpnet.be/Danielv37/Detecteur3/

ja dat is een heel leuk ontwerp van die belg alleen wil ik niet zo,n grote antenne ik wil de zaak in een 32mm buis kwijtkunnen waar we nu ook al antennes op het werk in maken daar hebben we ook antenne koppen voor van alluminium het zou leuk zijn als het ontwerp werk dat een paar mensen het gaan testen wij maken de printen er wel voor, maar zover is het nog niet we hebben eerst vakantie.

Op 3 augustus 2006 09:22:12 schreef klabusterbeer:
[...]
ja dat is een heel leuk ontwerp van die belg alleen wil ik niet zo,n grote antenne ik wil de zaak in een 32mm buis kwijtkunnen waar we nu ook al antennes op het werk in maken daar hebben we ook antenne koppen voor van alluminium het zou leuk zijn als het ontwerp werk dat een paar mensen het gaan testen wij maken de printen er wel voor, maar zover is het nog niet we hebben eerst vakantie.

Daar heb ik zelf ook een hekel aan ik ben benieuwd hoe en wat je presies van plan bent! Bij deze wil ik wel meewerken :)
Fijne vakantie!

Op 16 augustus 2006 19:21:52 schreef alrik:
[...]

Daar heb ik zelf ook een hekel aan ik ben benieuwd hoe en wat je presies van plan bent! Bij deze wil ik wel meewerken :)
Fijne vakantie!

Ben weer aan het werk en donderdag was het raak veel onweer en kon dus mooi kijken of de detector werkte .
de detector ligt gewoon op de werkbank met 40 centimeter draad er komen mooie burst uit die ik zichtbaar op het scherm van de scoop had om de drie a vier seconden was er een strike de sterkte kan volgens mij gemeten worden aan de hand van de hoogte van het signaal en de breete dat moet ik nog verder uitzoeken wil hem volgende week buiten plaatsen en dan weer kijken .
om kwart voor vijf ben ik naar huis gegaan omdat er nootweer aan het ontstaan was de detector moest ik helaas laten liggen jammer maar toen ik naar huis reed zag ik al dat het goed mis was ik kon de straat bijna niet meer in er stond wel 50 centimeter water de kelder stond vol enzovoort het heeft zeker 2 uur geonweerd . bekijk het noodweer en de gevolgen maar op www.usquert.net en dan bij wateroverlast je weet niet wat je ziet volgende week weer verder hoop op onweer maar geen noodweer .
groeten wim.