5A gestabiliseerde voeding, regelversterker en TA2024

Hallo,

Ik heb een versterker gemaakt met van deze site de:
- 5A gestabiliseerde voeding
- Regelversterker
En als amp de TA2024. tevens heb ik 2x een input gemaakt, en dmv. een 6 polige schakelaar kan je schakelen tussen 2 geluidsbronnen.

Hij werkt redelijk, dat wil zeggen er komt geluid uit, volume, balance, treble en bas zijn te regelen.
Alleen heb ik de volgende problemen:

1) Als ik de versterker aanzet (220v op de trafo) hoor je meteen een harde knars in de speakers (ook al is de volume helemaal omlaag), heb lijkt er dus op dat hij in één keer een opdonder krijgt. Hoe kan ik dit voorkomen? misschien een diode plaatsen, weet niet goed waar dit aan kan liggen.

2) Als ik op de ene input een geluidsbron een signaal zet, en ik de andere input geschakeld heb, daar hoor ik alsnog (zacht) de andere input er door heen, misschien moet ik nog ergens een weerstand tussen zetten (naar de nul?).

3) De regelversterker werkt niet naar behoren, op zachte volume doet alles het perfect, echter raakt hij op hogere volume zeer snel overstemt (zonder regelversterker gebeurt dit niet, TA2024 werkt perfect), ook gaat hij bij hogere volumes, met name als je er meer bas ik stopt, knarsen. Je hoort dan een hele hoge schelle piep/knars (niet continu maar een fractie van een seconde). Ik draai dan meteen de volume weer lager (klinkt niet goed). Komt dit misschien omdat ik de potmeters, 47k weerstanden en 220nF condensatoren op een andere printplaat heb zitten, en deze met een (denk wel) 40cm kabel heb verbonden met de regelversterker?

die eerste is een inschakelpiek.

aan de uitgang van de ta2024 zitten grote condensatoren in een filter. die worden bij het inschakelen snel opgeladen. die piek hoor je door je speakers. je zou het op kunnen lossen door een inschakelvertraging te maken die de speakers pas na een bepaalde tijd met de versterker verbind, maar of dat echt nodig is...

heb je een foto/tekening van het geheel? dan is het wat makkelijker om te zien waar de problemen kunnen zitten.

dat je de andere input nog zachtjes hoort zou kunnen zijn doordat de signaaldraden dicht bij elkaar liggen en elkaar beinvloeden. Heb je voor de signaaldraden gewoon draad gebruikt of afgeschermde draad? bij laag vermogen signalen (voor de versterker) wil je eigenlijk altijd afgeschermde draad gebruiken om interferentie te voorkomen.

Hier wat foto's van mijn versterker.

http://imageshack.us/photo/my-images/708/p1040952b.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/585/p1040955l.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/9/p1040954w.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/708/p1040952b.jpg/

Ik denk bij het dubbele signaal, dat dit inderdaad aan het te dicht op elkaar zitten van de signaaldraden.

Misschien dat ik nog wel een inschakelvertraging ga maken, heb nog wel relais liggen en een stuk gaatjesbord.

de draden tussen de regelversterker en de potmeters mogen best zo. die worden immers met dc gestuurd. het audio signaal gaat er niet doorheen, dus daar hoef je geen afgeschermde draden te gebruiken.

heb je de rest wel afgeschermd?

Henry S.

Moderator

De TA2024 heeft helemaal geen gestabiliseerde spanning nodig, brugcel en bufferelco is voldoende. Wat me bij de foto's opvalt is het veel te kleine koelblok voor een 5A voeding, dat kan nooit goed gaan want die zou rond de 2K/W moeten worden, afhankelijk van de ingangsspanning.

Meet je voedingsspanning bij hoger uitgangsvermogen van de Tri-path.

En 5A is krap als je in de pieken echt 15W wil halen, het rendement is zo'n 80%, geen 100%.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Koelblokken worden totaal niet warm bij normaal gebruik. Ik ga de TA2024 ook nooit op vol vermogen draaien, is te hard:P

Maar kan het hier aan liggen? dat de stabilisator het gewoonweg niet aankan, en daarom zo gaat vervormen? en hoge schelle toon geeft bij hogere volume?
Het lijkt mij meer dat het aan de regelversterker ligt, maar zou niet weten wat.

Spanning blijft mooi 11,86v (zit geen verval in)

Op 8 september 2011 11:54:49 schreef timberleek:
de draden tussen de regelversterker en de potmeters mogen best zo. die worden immers met dc gestuurd. het audio signaal gaat er niet doorheen, dus daar hoef je geen afgeschermde draden te gebruiken.

heb je de rest wel afgeschermd?

Welke draden bedoel je met de rest?
verder heb ik nergens afgeschermde draden gebruikt.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 8 september 2011 18:43:39 (34%)

Henry S.

Moderator

Op 8 september 2011 18:39:54 schreef mvrooij:
Koelblokken worden totaal niet warm bij normaal gebruik. Ik ga de TA2024 ook nooit op vol vermogen draaien, is te hard:P
[...]
Spanning blijft mooi 11,86v (zit geen verval in)

Dan werkt jouw voeding niet goed, er kan onmogelijk veel stroom lopen zonder je dat in warmte merkt. P=U*I en in de voeding is P alleen warmte.

verder heb ik nergens afgeschermde draden gebruikt.

Nergens? Audiokabels moeten afgeschermd zijn.

En wil je niet weer het topic kicken? Bij toevoegingen de edit gebruiken.

Op 8 september 2011 18:45:41 schreef Henry S.:
[...]
Dan werkt jouw voeding niet goed, er kan onmogelijk veel stroom lopen zonder je dat in warmte merkt. P=U*I en in de voeding is P alleen warmte.
[...]

Komt omdat hij totaal niet hard staat, bij iets harder maakt hij meteen rare geluidjes.

Maar ik kan de TA2024 begrijp ik rechtstreeks over de elco plaatsen? en dan de stabilisatoren houden voor mijn regelversterker?

Nergens? Audiokabels moeten afgeschermd zijn.

In de printplaat zelf kan ik er niet veel aan doen toch? Verder zal ik de signaal kabels vervangen, maar daar kan het probleem toch niet in zitten van overstemming en schelle knars.

Henry S.

Moderator

Op 8 september 2011 19:13:44 schreef mvrooij:
[...]
Komt omdat hij totaal niet hard staat, bij iets harder maakt hij meteen rare geluidjes.

Meet dan nog eens.

Maar ik kan de TA2024 begrijp ik rechtstreeks over de elco plaatsen? en dan de stabilisatoren houden voor mijn regelversterker?

Wat is de spanning, en kan de TA2024 daarmee overweg, zie datasheet.

Voor de regelversterker heb je genoeg aan de 7812 zonder extra transistor.

Dan daalt de spanning naar 11,0v (gemeten) of minder (multimeter reageert daar te traag voor ben ik bang).

Spanning van Ringtrafo bedraagt 12,5v ongeveer, geen probleem dus. (nu zul je wel afvragen; waarom stabiliseren op 12v, geen idee, mooi stabiel dacht ik)

Is die spanning van de ringtrafo voor (AC) of na gelijkrichten (DC) gemeten? In het laatste geval is je voedingsspanning onvoldoende groot, in het eerste geval waarschijnlijk ook:

Neem de wisselspanning in 5% hoger dan de gewenste uitgangsspanning. In dat geval blijft men onder de rimpel.

Net gemeten en ligt iets hoger dan ik dacht.
AC meet 13,3v
DC meet 16,8v (is dit niet heel hoog?)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 9 september 2011 12:42:51 (60%)

Nee dat is vrij normaal. Je 13.3v wordt gelijkgericht, gaat ongeveer 1v diodespanning af en je zal nog wel wat rimpel hebben. Je multimeter geeft in DC stand gemiddelde waarde aan. dus 16.8v kan best.

Alleen heeft je TA2024 een absolute maximum van 16v, dus die overleeft dat niet.

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag

Oke, nee mijn TA2024 zal dus gewoon over de 7812 moeten blijven gaan. Alleen heeft iemand een idee wat er verder fout kan zijn, waarom hij zo raar gaat klinken als je hem te hard zet?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 9 september 2011 12:42:36 (52%)

Belast je voeding eens met een los lampje van 20W en meet dan de spanning. Zo kun je uitsluiten of het in je voeding zit.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Check! 12v 20watt halogeen lamp erop en de spanning daalt naar 7,6v, er is dus iets niet goed met mijn voeding ben ik bang. wat kan het zijn?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 9 september 2011 12:42:26 (46%)

dat de trafo hiervoor niet geschikt is

of maw wat is het VA van je trafotje?

Die moet wel goed zijn dacht, 12v 36VA

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 9 september 2011 12:42:15 (71%)

Nee niet genoeg. 12V x 5A = 60VA , omdat je gaat gelijkrichten moet je dit nog keer √2 doen => 85VA. Je hebt dus aan een trafo van 80VA <standaard waarde> genoeg.

Jouw trafo kan maar 25VA aan, opzich zou een 20W lamp het dan ook goed moeten doen, meet de spanning achter je brugcel eens.

Een LM7812 heeft een minimum spanning van 14.5V nodig om goed te kunnen werken. Als de spanning na de brugcel lager is met de lamp als belasting, zit daar je probleem.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op vrijdag 9 september 2011 12:43:54 (20%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Henry S.

Moderator

Op 9 september 2011 11:48:50 schreef mvrooij:
Die moet wel goed zijn dacht, 12v 36VA

Niet echt, 5*12 is al 50VA, en dan hebben we het nog niet eens over de faktoren die voor stroom en spanning gebruikt moeten worden als je van wissel- naar gelijkspanning gaat.

Udc=√2*Uac-2*Duf, dat laatste is de doorlaatspanning van een diode
Idc=0.62*Iac, bij gebruik van dubbelzijdige gelijkrichting zonder middenaftakking, met bufferelco.

Op 8 september 2011 20:10:29 schreef mvrooij:
Spanning van Ringtrafo bedraagt 12,5v ongeveer, geen probleem dus. (nu zul je wel afvragen; waarom stabiliseren op 12v, geen idee, mooi stabiel dacht ik)

Helaas verkeerd gedacht, de spanningsregelaar kan pas stabiliseren als de ingangsspanning een paar volt hoger dan de uitgangsspanning is. Anders krijg je op de uitgang een lagere spanning met dezelfde rimpel.

Btw, wil je niet alles quoten, we hoeven echt niet alles twee keer te lezen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 9 september 2011 12:44:52 (41%)

Ik snap dat ik niet genoeg heb voor 5A, maar zoveel heb ik ook niet nodig, heb er een zekering van 2,5A in.

Achter de brugcel daalt de spanning naar 14,4v, dus zal het aan de transistoren liggen?

[Bericht gewijzigd door mvrooij op vrijdag 9 september 2011 12:46:41 (60%)

Aan de LM7812 in dit geval.

- Als je een ringkerntrafo gebruikt kun je het oplossen met een paar wikkellingen erbij.

- Andere optie is om je huidige gelijkrichter door schottkydiode te vervangen, daar verlies je minder spanning over.

- Maak ipv een serieregulator een shuntregulator die de spanning tot 15V begrenst.

De laatste oplossing vindt ik zelf de beste aangezien er dan het meeste vermogen naar de versterker gaat.

Voorbeeldje met de TL431

http://e2e.ti.com/resized-image.ashx/__size/550x0/__key/CommunityServer-Discussions-Components-Files/196/4024.tl431.JPG

Kan ik de shunt regulator bij de brugcel op doen, en de LM7812 laten zitten voor de regelversterker? En wat voor waarden moet ik gebruiken voor de weerstanden, qua vermogen van R1 en R2 en weerstand van de 2 niet gedefinieerde weerstanden. En welke PNP transistor kan ik hier voor gebruiken?

Je zult eerst moeten bepalen bij welke belasting de spanning tot 15V gedaald is.

Rekenvoorbeeldje:

Stel dat bij belasting met een 5W lamp de spanning 15V is, de stroom is dan 300mA. (5W/15V).

Stel dat je dezelfde transistor (2N2955) wilt gebruiken van je huidige shema. Deze heeft een Hfe van 50 bij deze stroom (datasheet), hiermee kunnen we de basisstroom uitrekenen, 6mA. (300/50). Met de basistroom kunnen we de weerstand R uitrekenen die tussen de basis en emitter zit. Ube is 0,6V en Ib = 6mA, weerstand R is dan 100 Ohm. De weerstand tussen Vi en Vo is in dit geval de inwendige weerstand van de trafo en die hoef je dus niet toe te voegen / berekenen.

Vref TL431 is 2.5V stel je neemt R2 = 1K , R1 word dan 4K7 + 500 Ohm trimpot in serie, hiermee kun je dan de spanning precies op 15V zetten.

Vuit min: (1+4K7/1K) * 2,5 = 14,25
Vuit max: (1+5K2/1K) * 2,5 = 15,5

En welk vermogen moet ik voor de weerstanden gebruiken? En wat gebeurt er als de spanning onder de 15v daalt, zoals de 14,4v bij 20watt belasting?