Problemen met Pioneer autoradio (voeding)

Beste allemaal. Ik hoop dat jullie mij nieuwe inzichten kunnen geven in het aansluiten van mijn autoradio.

Ik probeer een Pioneer autoradio met USB in een oude Mercedes in te bouwen. Ik dacht dat het simpel zou zijn. In iedere geval, heb ik de iso stekker voor de radio, heb ik de iso contra stekker gekocht met losse draden en heb ik alle draden in de auto gelokaliseerd. Ik heb 2 speakers, ik heb de massa, geschakelde en constante voeding. Volgens de schema in de manual van de radio heb ik de contrastekker correct aangesloten, helaas de radio werkte niet. Daarna geprobeerd om allerlei verschillende draden om te wisselen, geen resultaat. De radio in de andere auto geprobeerd, werkt gewoon, precies gekeken hoe alle aangesloten in de auto waar het werkt, nogmaals in de oude Mercedes geprobeerd, geen resultaat. Ik meet de accu van de auto, die is 12,3V, lijk mij ok. Gisteren geprobeerd de radio met 2 draden direct aan de accu aan te sluiten. + klem van de accu eraf gehaald, om uit te sluiten dat er iets mis is in de overige schakelingen van de auto. Nu neem ik een heel raar verschijnsel waar.

1. Wanneer ik de radio direct aan de accu aansluit dus - pool van de accu naar - van de radio (zwarte draad) en de + van de accu aan de geschakelde voeding van de radio (rode draad) aansluit, doet radio niets.
2. Wanneer ik de radio direct aan de accu aansluit dus - pool van de accu naar - van de radio (zwarte draad) en de + van de accu aan de constante voeding van de radio (gele draad) aansluit, gaat radio niet aan, maar kan ik wel de cd’tje in en uit doen.
3. Wanneer ik de radio direct aan de accu aansluit dus - pool van de accu naar - van de radio (zwarte draad) en de + van de accu aan de constante voeding (gele draad) en de geschakelde voeding (rode draad) van de radio tegelijk aansluit werkt de radio naar behoren, maar heeft geen memory functie. In andere worden, de gele en de rode draad die van de radio komen, gaan allebei naar de + van de accu, dan werkt de radio pas. Hoe is dit te verklaren. Dit gebeurt niet in mijn andere auto. In mijn andere auto, werkt de radio gelijk al als ik rode draad aan de geschakelde voeding aansluit. Ik kan de accu verdenken, of de draden van de iso stekker en de iso contra stekker.

Punt 1 en 2 kloppen, dat is de bedoeling.

Op 19 september 2011 10:11:02 schreef kupervaser:
3. Wanneer ik de radio direct aan de accu aansluit dus - pool van de accu naar - van de radio (zwarte draad) en de + van de accu aan de constante voeding (gele draad) en de geschakelde voeding (rode draad) van de radio tegelijk aansluit werkt de radio naar behoren

Dan doet ie dus precies wat ie moet doen.

Haal de sleutel eens van het contact en meet dan eens op welke draden nog een spanning staat? Dus bij de radio tussen de zwarte en rode draad en de zwarte en de gele draad.
Normaal gesproken krijgt een radio van 1 draad zijn voeding en kun je idd ook de cd eruit krijgen, maar gaat hij pas aan als je het contact omdraait en dus een spanning op de geschakelde draad zet. Mogelijk zit deze verkeerd om als het niet goed werkt, of 1 van de draden is beschadigt.

Maar de radio zou toch ook al moeten werken als je alleen geschakkelde voeding van de auto aan de rode draad van de radio aansluit of niet? Je hebt dan alleen geen memory of begrrijp ik het verkeerd?

Ja dat begrijp je verkeerd
zoals heggico zei , je hele verhaal klopt , niks mis mee

zwart = massa
geel = const + , voor voeding en memmory
rood = schakeldraad + (via contactslot assesoire stand of ook direct op +)

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Ja ok, dat is logisch, dat weet ik wel,

Maar, je kan je constante voeding toch ook niet aansluiten en dan zou de radio toch ook werken wanneer je de sleutel omdraait en de geschakelde voeding gevoed wordt?

fred101

Golden Member

Meestal krijgt de een deel van de radio dan geen spanning en doet dan ook niets. Ik heb weinig ervaring met autoradio reparaties maar er genoeg ingebouwd en het was altijd dat ik geel en rood moest aansluiten voor hij werkt.

Maar je kunt het zelf ook beredeneren. Je radio werkt. Dat heb je getest op je eigen accu en in een andere auto. Je accu is goed, tenslotte deed de radio het, de auto doet het en hij geeft meer dan 12V. Een accu doet verder niks magisch ofzo. Is gewoon een batterij.
Alleen heb jij een verkeerd idee in je hoofd ;-) daar kan de radio en accu niets aan doen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Ja misschien, dit betekent dat mijn constande voeding in de auto niet ok is. Ik ga die gele draad eens traceren.

Bedankt allemaal.

de schakeldraad hoort in de isostekker tegenover de min te zitten . de vaste spaning zit verder in de isostekker. heb al eens gehad dat de zekering van de vaste spanning er uit lag en daarom ging de radio nooit uit met het contact. omdat het een philips was hield deze wel de zenders vast dus was het niemand opgevallen . het bleek te komen door het cabine lampje wat sluiting trok en ook op die zekering zat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Klein en zeer licht radiootje dan , als de schakeldraad die 3A gezekerdt is heel blijft

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

OK, maar ik heb een heel ander geval.
Wanneer constante voeding van de radio niet gebruikt wordt, gaat de radio niet eens aan met alleen de geschkelde voeding.

daar waren we allemaal al over uit of heb je niet alles gelezen
lijkt me erg duidelijk

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 19 september 2011 20:14:03 (61%)

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Jawel, dat heb ik gezien. Ik kan alleen heel moeilijk geloven dat de radio niet alleen van de geschakelde voeding kan werken. Ik ga het even op een andere accu proberen, op een verse.

@ franssel , de schakeldraad van het contact levert het vermogen van de versterker in een autoradio. de vaste spanning bedrading heeft vaak niet eens een zekering , maar een 1k weerstand.

de radio werkt wel op geschakelde 12v maar dan ben je steeds de zenders kwijt . dan moeten er 2 draden parallel gezet worden in de isostekker . beter de vaste spanning repareren en daar alles op aansluiten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Knup dan gewoon de geschakelde en permanente draad van de radio aan elkaar. Kleine moeite en dan gaat de radio aan als je er spanning op zet. Al ben je meteen je zenders kwijt op het moment dat je de spanning er vanaf haalt.

De geschakelde ingang kan helemaal niet voldoende vermogen aan om de hele radio te voeden, dat ding haalt gewoon intern een klein schakelaartje over zodat de permanente lijn wordt gebruikt om de radio te voeden.

Ah kijk, dan is het begrijplijk nu. Er is iets niet ok met constante voeding in deze auto.

De radio is nu aangesloten zoals jij het voorstelt. Beide voedings draden van de radio gaan naar de geschakkelde van de auto. Inderdaad geen memory, maar goed ik ga die constante voeding draad even onder de loep nemen.

Op 19 september 2011 16:00:10 schreef testman:
@ franssel , de schakeldraad van het contact levert het vermogen van de versterker in een autoradio. de vaste spanning bedrading heeft vaak niet eens een zekering , maar een 1k weerstand.

de radio werkt wel op geschakelde 12v maar dan ben je steeds de zenders kwijt . dan moeten er 2 draden parallel gezet worden in de isostekker . beter de vaste spanning repareren en daar alles op aansluiten.

OW voor het geheugen dus
weer 20A erbij over mijn contactslot , en die heeft het al zo zwaar
Maar waarom is de constante plus met 15A gezekerd (bij vele autoradio's die ik hier heb liggen van vele merken)

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Sonytech

Overleden

Zie dit schema van het voedingsgedeelte van een (Sony) autoradio.

De gele draad zit op de aansluiting die met 'BATT' gemerkt is en daarop hoort de constante spanning te staan. In de radio gaat deze aansluiting door een 10A zekering en oa. direct naar het eindversterker-IC en (buiten beeld) naar het geheugen. Alle stroom die de radio gebruikt wordt via deze draad geleverd.

De geschakelde plus moet worden aangeboden op de aansluiting 'ACC'. In de radio gaat deze direct naar weerstand R801 ( 1kΩ ). Deze lijn wordt dus alléén gebruikt als schakelspanning voor de microprocessor. Door de waarde van de weerstand is het duidelijk dat er maar een paar milli-Ampère door de rode draad kan lopen, veel te weinig om ook maar iets van de radio te voeden.

De "POWER SELECT" schakelaar wordt gebruikt om aan de processor te laten weten of het apparaat wel of niet via een contactslot (accessoirestand) wordt gebruikt. De getekende stand 'A' is voor gebruik met contactslot en dan moeten zowel 'BATT' als 'ACC' gebruikt worden. In stand 'B' hoeft de 'ACC' aansluiting niet gebruikt te worden, omdat weerstand R802 dan intern de 'ACC'-lijn met de 'BATT'-lijn verbindt.

Bij radio's zonder een dergelijke schakelaar worden de 'ACC'- en 'BATT'-lijnen simpelweg aan elkaar geknoopt en aan de constante spanning gehangen als er geen accessoirestand op het contactslot beschikbaar is. Je moet dan alleen niet vergeten je radio zelf uit te zetten!

@testman Da's dus net weer omgekeerd als dat jij beschrijft...

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

als ik het schema erbij pak van een pioneer radio dan zit het versterker ic wel degelijk via de acc spanning gevoed . in het verleden en nu nog hadden autoradio's een weerstand in de 12v continu draad omdat hier een 15ma doorloopt voor het geheugen . de radio's met schakelaartje voor de acc stand ken ik ook , nu zit dat in het menu weggewerkt of via een paar stekkertjes in de isostekker .

overigens heeft een radio van 4x 45 watt nog een 10amp zekering , die gaat er niet uit al heb je het graag . het vermogen is gewoon te klein , en ook vaak in muziekvermogen opgegeven.

een labovoeding heeft ook een zekering in de 230v zitten , je zou als fabrikant een rechtzaak krijgen van iemand die het ding op een directe draad zet van de accu af en brand krijgt omdat er geen zekering in de radio zat . meestal is het een 10 of 15 amp aan stroom op de vaste spanning in een auto , hangt ervan af wat er allemaal bijzit . lampje , sigarenaansteker , alarm enz...

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sonytech

Overleden

@testman Heb er eens twee willekeurige schema's van Pioneer bijgezocht (KEH-P5400R en KEH-2300R), maar bij beide zie ik toch echt ook een 1k weerstandje in de 'ACC'-lijn. De 'BATT'-lijn wordt in Pioneer-terminologie 'BACKUP' genoemd; deze zijn ook van een flinke zekering voorzien en gaan bij deze radio's toch ook echt direct naar de eindversterker.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."