Beste allemaal. Ik hoop dat jullie mij nieuwe inzichten kunnen geven in het aansluiten van mijn autoradio.
Ik probeer een Pioneer autoradio met USB in een oude Mercedes in te bouwen. Ik dacht dat het simpel zou zijn. In iedere geval, heb ik de iso stekker voor de radio, heb ik de iso contra stekker gekocht met losse draden en heb ik alle draden in de auto gelokaliseerd. Ik heb 2 speakers, ik heb de massa, geschakelde en constante voeding. Volgens de schema in de manual van de radio heb ik de contrastekker correct aangesloten, helaas de radio werkte niet. Daarna geprobeerd om allerlei verschillende draden om te wisselen, geen resultaat. De radio in de andere auto geprobeerd, werkt gewoon, precies gekeken hoe alle aangesloten in de auto waar het werkt, nogmaals in de oude Mercedes geprobeerd, geen resultaat. Ik meet de accu van de auto, die is 12,3V, lijk mij ok. Gisteren geprobeerd de radio met 2 draden direct aan de accu aan te sluiten. + klem van de accu eraf gehaald, om uit te sluiten dat er iets mis is in de overige schakelingen van de auto. Nu neem ik een heel raar verschijnsel waar.
1. Wanneer ik de radio direct aan de accu aansluit dus - pool van de accu naar - van de radio (zwarte draad) en de + van de accu aan de geschakelde voeding van de radio (rode draad) aansluit, doet radio niets.
2. Wanneer ik de radio direct aan de accu aansluit dus - pool van de accu naar - van de radio (zwarte draad) en de + van de accu aan de constante voeding van de radio (gele draad) aansluit, gaat radio niet aan, maar kan ik wel de cd’tje in en uit doen.
3. Wanneer ik de radio direct aan de accu aansluit dus - pool van de accu naar - van de radio (zwarte draad) en de + van de accu aan de constante voeding (gele draad) en de geschakelde voeding (rode draad) van de radio tegelijk aansluit werkt de radio naar behoren, maar heeft geen memory functie. In andere worden, de gele en de rode draad die van de radio komen, gaan allebei naar de + van de accu, dan werkt de radio pas. Hoe is dit te verklaren. Dit gebeurt niet in mijn andere auto. In mijn andere auto, werkt de radio gelijk al als ik rode draad aan de geschakelde voeding aansluit. Ik kan de accu verdenken, of de draden van de iso stekker en de iso contra stekker.