Solex ontstekingsspoel gaat steeds defect

Een oom van mij werkt in een zaak waar ze solex motoren herstellen en komt minstens dertig keer per jaar kapotte ontstekingsspoelen tegen die meestal van 2010 of zelfs van 2011 zijn en als ik de secundaire kant den nameet meet ik ong 2,7Kohm ipv de normale 4,5/4.75Kohm.
zou het kunnen dat door een te grote afstand van de contactpnten van de bougie de spoel intern doorslaat?

GJ_

Moderator

In theorie kan dat. Ik heb bij mij op de ontsteekspoel bij de aansluitschroeven van de bougiekabels afstelbare puntjes naar massa zitten zodat hij daar kan overslaan als bv de bougiekabels losliggen.

Shiptronic

Overleden

Als je het over 2010 en 2011 hebt, zou ik mijn leverancier er eens op aanspreken.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
joopv

Golden Member

Komen die dingen van een evenementen organisatie af waar ze jan en alleman op die solexen door het platteland laten rijden?

Shiptronic

Overleden

Dan nog mogen die spoelen niet zo snel stuk gaan

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Kan me herinneren in mijn zeer jonge jaren (eind '60) dat mijn vader al liep te 'schelden' op die spoelen....
Leek een ontwerp probleem.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
DE OLDE

Overleden

Op 7 november 2011 09:38:44 schreef joopv:
Komen die dingen van een evenementen organisatie af waar ze jan en alleman op die solexen door het platteland laten rijden?

Ik zie geen verband tussen evenementen en een kapotte spoel, als men nu zegt de voorband is iedere keer doorgesleten , dan kan ik me er iets bij voorstellen :) Overigens is de condensator oke????

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Dat over de condensator had ik ook al gevraagd, maar dat is toch alleen voor de ontstoring, of kan bij defect ook de ontsteking kapotgaan daardoot?

Als de condensator stuk is heb je een heel lage secundaire spanning en zal hij niet of nauwelijks starten.
Te grote electrode afstand is inderdaad een mogelijkheid.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Op 7 november 2011 22:47:59 schreef Paul Welther:
Als de condensator stuk is heb je een heel lage secundaire spanning en zal hij niet of nauwelijks starten.
Te grote electrode afstand is inderdaad een mogelijkheid.

Helemaal mee eens Paul , de ligthoogte bepaald de contacthoek (dwell) die nodig is om de condensatoer te laden die daarop zijn capaciteit door de bobine stuurt met ongeveer 200V

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
GJ_

Moderator

Ik denk eerder dat er een te grote electrode afstand van de bougie bedoeld word. Daarvan kan die spoel stukgaan. Net als een lolbroek die de bougiekabel van de bougie trekt ("leuk", geintjes bij evenementen bij je collega's). Daarvan kan de secundaire intern doorslaan. Zoals ik al eerder opmerkte heeft mijn BMW daarvoor bij de aansluitschroeven van de bougiekabels speciale overslagpunten naar massa zitten. De afstand is instelbaar zodat bij een kapotte bougie de vonken van de spoel direct naar massa kunnen overslaan.

Ik denk iets minder (luiigheid)
een te grote bougie electrodeafstand leverd inderdaad een hogere ionisatiespanning op en een kortere vonktijd dus minder vermogen maar meer kans op doorslag

maar daar had ik het niet over , wel op de werking vd condensator

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
GJ_

Moderator

Maar daar kan die spoel niet van stukgaan.

Waar kan de spoel niet van stuk gaan ???

te hoge ionisatiespanning door te grote bougieelectrode afstand, dacht van wel zoals u al zei

mijn uitleg over de condensator en kontacthoek op

EL83 Gepost maandag 7 november 2011 22:28:11 |
Dat over de condensator had ik ook al gevraagd, maar dat is toch alleen voor de ontstoring, of kan bij defect ook de ontsteking kapotgaan daardoot?

Nee dat niet maar dat wist je toch ook

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
GJ_

Moderator

Heerlijk lang elkaar heen kleppen :-) We waren het al enige tijd volledig met elkaar eens.

boven een bepaalde leeftijd hé

heb nog nooit een vaatwasser bedient en nu ga ik er een repareren (denk ik)haha

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

We zullen straks in de zomer bij een paar met een kapotte spoel de spoel, bougie en condensator vervangen, de elektrode afstand van de bougie overeen laten komen met die van de handleiding en dan eens kijken wanneer die terug komt.