Na een tijdje op experimenteerprint gewerkt te hebben wil ik toch ook "echte" printen zelf maken. Dus een gezichtsbruiner gescoord op marktplaats (kringloop was uitverkocht ) en aan de slag.
Als eerste test de bruiner heel gelaten, glasplaat erboven en een zeer goed resultaat. Dan zoals hier op het forum en elders beschreven een echte belichtingsbak gemaakt:
Opnieuw belichtingstijd test gedaan en printplaat gemaakt. Resultaat was bedroevend: sommige delen van de print zagen er prima uit andere waren of weggeëtst of het baantje kwam helemaal niet tevoorschijn
Dan de handleiding van de Philips gezichtsbruiner maar eens opgezocht en daar stond bruinen op 10 cm. Dat was ook de afstand die ik bij de eerste test ongeveer gebruikt had.
Waar een behuizinkje al niet goed voor kan zijn. glasplaat er boven op en belichten op 10 cm:
Prima resultaat! Ik heb een testlayout gemaakt met 0.1 tot 0.5 mm baantjes. Van boven naar beneden: 0.1 mm + 0.1 mm clearance, 0.1 mm + 0.2 mm clearance, 0.2 mm + 0.2 mm clearance, 0.3 mm + 0.3 mm clearance, 0.5 mm + 0.5 mm clearance.
Belichting is 2 min 45 op Bungard FR4 printplaten (ex Beste vriend Dick)
Duidelijk te zien is dat 0.1 mm met 0.2 mm clearance zelfs een printbaan oplevert (meerdere prints gamaakt en met de multimeter getest). 0.2 + 0.2 clearance levert een heel mooi baantje op. 0.1 mm clearance lukt net niet.
Uiteraar wordt de eerste print het controllerbordje:
ontwikkelen:
ontwikkelaar is gootsteenontstopper van de Praxis. 25 ml in 250 ml water bij kamertemperatuur ongeveer 2 min. Ik heb ondervonden dat wanneer de rode sluier weg is (1 min 30) ik best nog 30 sec doorontwikkel dit laat de baantjes scherper uitkomen.
etsen
HCL van de praxis onverdund + 40 ml H2O2 30% (merk Tendo's van bij de apotheek). Etsen op kamertemperatuur ongeveer 5 min. Wanner de etsvloeistof 1 of enkele dagen gestaan heeft voeg ik 15 ml H2O2 toe en doet hij het weer perfect. Dit kan best een aantal keren gedaan worden.
Zo nu moet ik mijn belichtingsbakje maar eens gaan aanpassen. Heb op picbasic.nl een benedenlader gezien en ga hem analoog nu tegen de onderkant van een plank in een kast monteren. Een schuif doet dan dienst als PCB houder.
transparant
Ter volledigheid de transparant: Ik gebruik een Canon IP6700D kleureninktjet en print in de stand voor gewoon papier op HP premium inkjet transparanten. Dit levert mooie zwarte velden op die prima geschikt zijn. Ik heb getest met transparanten gemaakt op een HP laserjet4 maar de waren eerder slechter dan beter (0.1 mm lukte hier niet mee).
edit: per ongeluk post gedrukt nu is ie wel compleet
@Marco: belichting was inderdaad ongelijkmatig. Blijkt dat de brandpuntsafstand van de Philips reflector bij 10cm perfecte belichting geeft, bij 5 niet. (uiteraard branden alle lampen)
@2n3055: GREEN COATING beschermlak en flux ook ex Beste vriend Dick
@Boeip: print gemaakt in Target 3001! V14. LOL zie nu ook de weerkaatsing. Dat groene spul is wel erg mooi moet ik zeggen.
@Joeri: Met een witte achtergrond zou ik inderdaad korter bij de lampen kunnen, echter dan heb je (theoretisch althans) het nadeel dat de verlichting diffuus is en dat geeft (opnieuw theoretisch) een minder scherp beeld. Vandaar dat ik de reflector wilde houden. De belichtingstijd is op 10 cm overigens maar 15 sec langer dan op 5 cm wat met een witte achtergrond veel meer zou zijn. Misschien kan je dit als natuurkundige wat verder uitdiepen. Ik ben maar een arme scheikundige .
@bprosman: solderen gaat zelfs beter dan met SK10 Lötlack die ik tot nog toe gebruikte. Eerste solderingen staan er op, nu eerst F1 kijken.