Correct, maar dat moeilijk te bepalen dat is praat van twee eeuwen geleden.
Het valt mij op dat heden ten dage veel technische leerboeken over elektrische materialenkennis nog steeds herdrukken zijn van boeken die ik vijvendertig jaar geleden al had op school en toen al ouderwets vond.
Komaan zeg, er staan nog fotos in van kwikbooggelijkrichters en zekeringen worden steevast uitgebeeld als van die draaistoppen.
Soms vraag ik mij af of technische scholen elektriciens vormen of industriele archeologen.
Afmetingen, temperatuur, vorm van elektroden , oppervlaktestructuur en luchtvochtigheid zijn parameters die in een gequalificeerd HS labo perfect onder controle te houden zijn.
De voorwaarden, meetmethodes, apparatuur en meetonzekerheden om dergelijke testen te doen zijn in standaarden vastgelegd.
Er worden doorgaans bolvormige elektrodes
gebruikt.
Het is algemeen gekend dat bij bollen een veel hogere doorslagspanning gemeten wordt dan bij puntvormige elektrodes.
Dat kan theoretisch bewezen worden, maar dat is schoolstof die niet in de gauwte even uit te leggen is. Het komt erop neer dat lading gemakkelijker van scherpe punten afstroomt.
Bij lucht scheelt het een factor 3.
Dus 3kV/mm en 1 kV/mm.
Eigenlijk is het de veldsterkte die het doet.
Die is groter bij punten dan bij bollen.
Moest men de veldsterkte als doorslagkriterium geven dan zou de vorm van de elektroden kunnen verwaarloosd worden.
Het mechanisme is simpel, isolatoren bestaan uit covalente molecuulverbindingen die een relatief grote bindingsenergie hebben.
Er bevinden zich dan ook geen vrijzwervende elektronen in het materiaal. Een elektron moet om doorheen het isolatieplakje te komen
voldoende energie krijgen om zelfstandig de weg te kunnen afleggen. Die energie wordt aan het elektron gegeven als kinetische energie door middel van het elektrische veld.
Bij geleiders zijn voldoende vrije elektronen aanwezig om de versnelling van een inkomend elektron door te geven aan elkaar tot aan de andere kant van het materiaal.
Gassen zoals lucht hebben een iets moeilijker verhaal, omdat ze ioniseerbaar zijn en omdat de moleculen beweeglijk zijn.
[Bericht gewijzigd door
Henry S.
op donderdag 1 februari 2007 16:08:46