Negatieve Ionen Generator

Voor een experiment met de detectie van ionen (electroscoop) wil ik een negatieve ionen generator bouwen.

Ik heb voldoende schema's gezien die allemaal op hetzelfde neerkomen:

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/negative-ion-generator.gif

Ik zit met de volgende vragen:

1) De waarde van de condensatoren varieert tussen de 470pF en 10nF in de verschillende schema's. Welke invloed heeft de variatie van de waarde van deze condensator?

2) Op eBay kan je heel goedkoop 1000V keramische condensatoren kopen, voor $7,- dollar heb er 100. Maar eigenlijk zouden dat polyester condensatoren moeten zijn. Hoe erg/gevaarlijk is het om keramische condensatoren te gebruiken?

Henry S.

Moderator

1) De capaciteitswaarde heeft invloed op de uiteindelijke spanning, meer capaciteit = meer spanning.

2) Polyester is niet verplicht, mag natuurlijk ook keramisch zijn. Wel is polyester vaak beter verkrijgbaar en is de pootafstand een stuk groter. Dat laatste is bij keramische condensators opzich geen probleem.

@schema: Deze hangt direkt aan de netspanning, niet erg verstandig.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Bedankt voor je snelle reactie!

Dan begrijp ik dat de capaciteitswaarde op zich niet kritisch is.

Gezien de prijs worden het dan keramische condensatoren. Ik denk dat ik de hele schakeling in epoxy giet, dan is hopelijk het overslaan van vonken verholpen.

Ja, het is een vrij gevaarlijke schakeling. Maar aangezien het voor mij een hulpmiddel is bij het testen van electroscoop-variaties, zal dat geen bezwaar zijn.

Ik blijf er met mijn vingers vanaf!

Volgens mij speelt de capaciteit voornamelijk een rol bij de STROOM die de boel kan leveren.

Als er geen stroom loopt en je mega-kleine condensators neemt wordt de spanning in theorie gewoon precies hetzelfde als met grote condensators.

Die drie weerstanden rechts zijn er niet voor niks! Om de stroom te begrenzen. En ze zijn niet voor niks als 3 weerstanden getekend. Zet ze wel acher mekaar in een lijntje, niet zigzag zoals in het schema.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/