Ik ben Carlo (14jaar)

Ik wil graag een baterij testertje maken, een simpel opdrachtje.
ik had gedacht om te kopen:

een ledje
wat soepele geleider
een weerstandje
een koperplaatje
een veertje (eveltueel van balpen ofzo)

maar ik heb nog wel een paar vragen: 1. de batery tester zou AA baterijen testen (van 1.2 - 1.5 V) de bedoeling was dan dat er een groen ledje zou branden als de batterij voldoende V had om goed te functioneren in een apparaat en een rood ledje als het te weinig V had.
nu mijn vraag is: welke ledjes en weerstandjes in zou moeten kopen?

Dank bij voorbaat!!
Carlo

fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Ledjes doen het niet op 1,5 V ( maar wie weet zijn er ondertussen ook low drop ledjes). Ik ben bang dat het wat ingewikkelder wordt als je Leds wil gebruiken.

Je zou wel een metertje kunnen gebruiken.

Wil je het ingewikkelder dan zou je met een comprator iets kunnen bouwen wat onder een bepaalde referentie spanning je rode led aan laat gaan en de groene uit.

ok, bedankt

ledjes doen het idd niet. maar heb je ook enig iedee hoeveel zo'n metertje gaat kosten? het is ook de bedoeling dat ik er een stuk of 5 maak...

Groetjes,
Carlo

hardbass

PE2BAS

Waarom maak je niet gewoon Witte LED op 1,5 V van deze site?
Deze gaat pas uit als de batterij helemaal leeg is.
Dus hij gaat nog wel aan terwijl je mp3speler het niet meer doet.

[Bericht gewijzigd door hardbass op donderdag 15 december 2011 13:00:23 (28%)]

Ok maar (en corecteer me als ik fout ben) werkt dit systeem zo:
de led brand nog maar de baterij levert te weinig
stroom om nog te kunnen functioneren in een
ander apparaat.

en ik wil er net voor zorgen dat als de baterij op is, ook de led niet meer brand...
of kan je er ook voor zorgen (maar het lijkt me wel wat sterk) dat de led niet brand als de baterij voldoende V heeft en pas gaat branden als ze niet meer voldoende V heeft?

Carlo

http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=1473
Low cost paneel analoog meter 5,75 die heeft geen externe voeding nodig.

Als je het digitaal wilt hebben heb je minimaal 6,5volt voeding nodig voor het werkt voor dit type hier onder

http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=5897

Ik hoop dat dit is wat je zoekt.

werk met zenerdiodes om dat ledje uit te schakelen

BEDANKT

Die analoge meter kan zeker van pas komen!
nogmaals, Hartelijk bedankt!

Maar die zennerdiodes werken toch op een spanning van 2.5 of meer niet?

Roland van Leusden

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Meten van een onbelaste batterij heeft mi weinig nut. Je moet juist onder belasting meten wat de spanning is. Dit doen die duracel stripjes ook:

http://sclick.net/cool%20gadgets/newest-latest-high-technology-gadget/11/latest-top-new-fun-high-tech-coolest-gadgets-duracell-powercheck.jpg

hardbass

PE2BAS

Om een batterij correct te meten moet er eerst een stroom lopen, dan pas zakt de spanning in.
Vervolgens kan je met een zenerdiode en een transistor bepalen of de batterij nog vol is.
Dit is echter wel digitaal, dit betekend dus dat hij vol of leeg aangeeft.
Als je wilt zien hoe vol hij nog is moet je een metertje hebben.
Dit kan met een paneelmeter.

Oja,
Onder de 2.5V kan je natuurlijk ook een gewone diode pakken.
De meeste hebben 0.7V nodig om te gaan geleiden.

Ik meet ze trouwens ook wel eens met een gewone ampère meter.
De meeste 1,5V batterijen zijn zo goed te meten.

[Bericht gewijzigd door hardbass op donderdag 15 december 2011 13:24:08 (11%)]

Oei dat zou je even op internet moeten zoeken wat het laagste bereik is
ik heb het schakelingetje niet bekeken die hij stuurde..

Ik zit op het werk moet weer verder :D

fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Een metertje van 100uA ofzo zal een euro of 5 kosten denk ik.
Maar er zijn twee zaken die spelen. Een batterij heeft een bepaalde spanning. Deze houden ze redelijk vast en tegen de tijd dat hij gaat zakken is hij ver leeg.
De belangrijkste factor is de inwendige weerstand. Die wordt hoger naarmate de batterij leeg raakt. Je meet dat door een belastin aan te brengen. Er loopt dan stroom maar door de inwenige weerstand zakt ook de spanning.
Die spanning valt over de inwendige weerstand. Je meet dan de stroom en die spanning verandering.
En dan de wet van ohm er op los laten: delta V / I = R

Maar dat is geen klein beginners projectje meer.

Wat je kan doen is een schakelaar en een weerstand. Een metertje daarover ( met serie weerstand om doorbranden te voorkomen) je meet eerst de onbelaste spanning. Daarna de belaste door de schakelaar om te zetten. Je weet hoeveel stroom er grofweg zal lopen. Het is maar een indicator tenslotte. En dan kun je een schaalverdeling maken door wat batterijen te testen. In ieder geval een nieuwe, daar zet je een streepje voor Vol. En een lege, daar zet je leeg bij. En dan er tussen in met wat proberen, bv goed genoeg voor mp3 speler maar niet voor motortje enz. Zo kun je een lijstje maken wat je op het kastje plakt.

http://mediatheek.thinkquest.nl/~ll032/klas_zelfmaken_batterijtester_g…
Dit is een echt batterij testerje. Ook met ESR meters kun je dat testen. Ik doe dat met oplaadbare cellen vaak. Dan is de spanning soms nog redelijk maar de Inwendige weerstand verteld meer. Mijn vrouw had wat goedkope knoopcellen gekocht. Driekwart deed niets. Ik meet de spanning, alles op 3 na nul volt. En dan ook echt nul volt. Eentje zat er op 2,1 en twee op 2,8V maar ze deden niks. De Ri wa heel hoog. Dus onder belasting bleef er niks over.

Dus, na alles eens goed gelezen te hebben. dit gaat dus niet:

een veertje met een draadje naar een weerstande en naar een ledje, van het ledje naar een koperen plaatje. de baterij bevind zich tussen het koperen plaatje en het veertje.
of
een veertje met een draadje naar een analoge meter, van de meter naar een koperen plaatje. de baterij bevind zich tussen het koperen plaatje en het veertje

Carlo

fred101

Golden Member

Batterij plus, koper plaatje, weerstand (hoe groot ligt aan de meter) draadje, meter, draadje, veertje, min batterij. Verder een 1K weerstand van batterij plus naar min.
Dat gaat werken.

Of het echt zinvol is, is iets anders, als je nu mbv een schakelaar een keuze kan maken tussen die 1K weerstand en een 15 ohm weerstand dan wordt hij al bruikbaarder. Je meet dan eerst in de 1K stand. Daarna even in de 15 ohm stand. Een slechte of bijna lege batterij met nog een redelijk hoge spanning zal een groter verschil geven als een volle verse batterij. Als je wat batterijen test weet je zo wat goed en slecht is.

Een led moet je vergeten, dat gaat niet zonder meer electronica,

Ik heb voor de grap ook even een tester ontwirpen en gebouwd. Hij is nog niet helemaal af maar het principe werkt goed.

Een 555 die een blokgolf maakt. Daarmee stuur ik een mosfet open en dicht ( een electrische schakelaar zeg maar) nu moet ik nog even met een opamp een AC metertje maken om een analoog metertje aan te sturen.
Een goede batterij geeft geen uitslag, en een led gaat aan. Een defecte nicad of echt compleet lege batterij geeft geen uitslag maar de led gaat uit. Verder gaat de meter verder naar rechts naarmate de batterij of accu slechter is, ik kan zo 1,5V, 3V en 9 V testen.

Overigens is het ding in staat om als mini dynamische load te fungeren om bv voedingen te testen. Kwestie van een kleinere weerstand en wat zwaardere FET.

Haha, bedankt!

leuk dat je mijn idee interesant genoeg vond om zelf eens te proberen! Nu heb ik een idee van hoe ik helt zef ook kan maken!

als je er nog wat aan veranderd of nog wat meer uitleg hebt (onderander prijs bijvoorbeeld) hoor ik het graag!

Bedankt, Carlo.

fred101

Golden Member

http://www.pa4tim.nl/?p=2861 met wat uitleg van deze tekening:
http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2011/12/batterijtester.png

Dit is niet de tester die ik gebouwd heb. Daar komt nog een schema van maar dat vereist wat meer soldeer ervaring. Overigens is het idee niet nieuw hoor. Ik had al een actieve belasting, wat feitelijk een turboversie is van een batterij testertje.

WOW, knap...

Nu, ik heb toch wel wat soldeer ervaring dus ook die andere zal geen Probleem zijn :-)

fred101

Golden Member

Nou knap is wat overdreven. Veel simpeler dan dit kan het niet.

Ok, ik zal hen binnenkort plaatsen. Een 555 als blokgolf generator, twee opamps als meter aansturing, bv (CA3140, LT082, op07), wat weerstanden en condensators, een schottkey diode, een Zener als simpele spanningsregeling, twee tienslag instelpots, 3 schakelaars , een ledje, 9 V blokbatterij , een MOSFET en een metertje en nog wat beveiligings diodes.. Ik ets af en toe kleine printjes waar een bv DIL8 op kan met soldeervlakjes daarnaast en massa vlak erom heen maar je kan het ook op gaatjesprint of dead bug.