7,5Ah 12V accu laden met LM317

Hallo,

Al een tijdje ben ik bezig met een draagbaar speakertje, en hierin komt een onderhoudsvrije 7,5Ah 12V loodaccu.
Nu had ik in gedachte om hem op te laden met behulp van een LM317, Ik heb het volgende schema gevonden;

http://www.eleccircuit.com/wp-content/uploads/2009/04/12v-lead-acid-battery-charger-by-lm317k.gif

Alleen vraag ik me ten eerste af of dit wel een goed circuit is, en of hij ook overschakelt naar druppelladen oid.
Ook vraag ik me af hoe ik de maximale stroom naar de accu kan beperken.

Bvd

benleentje

Golden Member

Deze accu kan je met constante spanning laden. Een stroom regeling is niet nodig als je de spanning van je schema aanhoud. Tot 13,8V zit je ook goed dat hij vanzelf naar druppel lading over gaat.

De uitgangsspanning is prima geschikt voor het continuladen van gelaccu's (iets hoger mag afhankelijk van het accutype), er wordt niet omgeschakeld naar druppelladen. De maximale stroom is 1,5A dus een 7,2Ah accu laden is nog net veilig.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dank jullie wel!
Kan ik misschien ook de MBR1545CT vervangen door één of 2 diodes?

[Bericht gewijzigd door JelmerJan op zaterdag 14 januari 2012 16:12:02 (41%)

Sjoerd Kreyns

Golden Member

Ja hoor. Kan prima door 2 diodes. Neem shottky diodes. Die hebben een lagere spanningsval.

SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.

kan ik niet net zo goed de LM317 mini voeding van de site maken en deze met 240Ω & 2,4KΩ op 13,75 volt afregelen?

benleentje

Golden Member

Op 14 januari 2012 15:34:20 schreef maartenbakker:
er wordt niet omgeschakeld naar druppelladen. De maximale stroom is 1,5A dus een 7,2Ah accu laden is nog net veilig.

Er word inderdaad niet druppel geladen maar met deze spanning kan de stroom die continu door de accu gaat geen kwaad. De accu zal naar gelang deze steeds verder leeg is steeds meer stroom vragen, alleen bij een lege accu zal stroom begrenzing noodzakelijk zijn.

Kan ik met dit circuit ook een 2ah accu laden?
Zo nee welke componenten moeten er dan anders?
BVD Gijsbert

Arco

Special Member

Zolang het een loodaccu is, ja...
Kan ook simpeler met een PB137:

https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS0b60kYjQTUd-A-fRdw4DB4k9kLlSzNFuM7JZHIMA3kDd_VozC6w

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

En weet u ook wat de ingangsspanning moet zijn na de gelijkrichter?
Gr gijsbert

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Oke super bedankt
En is d5 gelijk aan d6?
Bvd gijsbert

Henry S.

Moderator

Dit had je ook in je eigen topic kunnen vragen, nu zit je een ander topic onnodig te kapen en omhoog te schoppen.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
Arco

Special Member

Je kunt voor beide 1N4007 gebruiken. Als je niet van plan bent de accu verkeerd-om aan te sluiten, kun je diode D6 ook weglaten. ;)

Voor een 2Ah accu lijkt 1.5A laadstroom me toch wel een beetje veel; als je een weerstand van 0.5 ohm in zet zet met de uitgang van de LM317 (dus voor de spanningsdeler voor de feedback), gaat er bij een lege accu (11V) maar 0.5A lopen, en neemt de stroom af naarmate de spanning stijgt.

Daar komt natuurlijk bij dat je op die manier ook een kleinere transformator kunt gebruiken, want die hoeft nooit de maximale 1.5A te leveren.

16.5V is ook niet echt nodig; de dropout is maximaal 2.5V bij 1.5A en -50 graden. Je wilt helemaal geen 1.5A laden in een accu die al vol is (13.8V), en als de accu leeg is heb je sowieso al wat meer marge. Een lagere ingangsspanning betekend minder warmteontwikkeling, en zal ook de stroom wat beperken naarmate de accu voller raakt.

Aangenomen dat je geen haast hebt om de accu vol te krijgen, heb je volgens mij genoeg aan 15.5V, waardoor een 12VAC transformator genoeg zou moeten zijn. Eventueel kun je nog schottky diodes in plaats van silicium gebruiken, dat geeft weer wat extra marge, zeker als je een seriediode (D7 in het eerste schema) wilt toepassen, die voorkomt dat de accu leegloopt in de lader als deze aangesloten is, maar niet ingeschakeld.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Arco

Special Member

Als je 15.5V in hebt, is er maar 1.7V spanningsval over de PB137. Waarom zou je zo griezelig op de grens van wat nog net kan gaan zitten?
Neem een marge en ga naar 16.5v of meer. (bij belasting zakt dit ook nog eens in)

wat we hier effe vergeten zijn dat is dat je een gel accu maar het beste oplaad met een stroom 1/10 van zijn capaciteit.
7.5ah / 10 = 750mA
eerlijk gezegd trek ik mij hiervan zelf nu ook niet veel van aan.
Maar toch wou ik het effe vermelden

Arco

Special Member

Een gel accu heeft een wat hogere interne weerstand als een 'gewone' loodaccu. Daardoor wordt de laadstroom al beperkt.
Tevens wordt de weerstand hoger naarmate de accu leger raakt. Er is dus al een soort natuurlijke bescherming...

Ik ging eigenlijk uit van een LM317, en die is tevreden met 1.6V bij een kleine stroom en kamertemperatuur. Met een trafo die 12VAC geeft is het wel op het randje, vandaar de schottky diodes. Een trafo die 0.5-1A kan leveren, zal wat meer spanning geven bij een lagere stroom.

Een 12VAC trafo is net wat gangbaarder dan 13-14V.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Je hebt ook kant en klare LM317 voedinkjes. Heb ik destijds ook in m'n kratradio gebruikt. Voor die prijs kan ik het zelf niet maken

http://www.ebay.com/itm/DC-AC-to-DC-LM317-2-2A-1-25V-37V-continuously-…

Volgens mij heeft na de opmerking van henry niemand meer goed gelezen.
IBcitta wil deze schakeling namelijk gebruiken op zijn brommer.
Daar zitten weinig trafo's op enkel een lichtspoel van 6 voltjes

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Henry S.

Moderator

Idd gaat het om dit topic, zo zien we maar weer het nadeel van een topickaap: Halve en verspreide informatie... Graag in dat topic verder!

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Ah, donders, ik had wel gezien dat Ibcitta het topic probeerde te kapen, maar niet dat de rest al zo oud was.