Liftsturing, vraagjes.

Dit topic is gesloten

Hallo,
ik heb een vraag over een liftsturing, daar richt ik mijn vraag ook tot GJ.

Ik ben bezig met een renovatie van een liftsturing, dus oude stuurkast eruit en nieuwe IGV kast in de plaats.
Wat me opvalt is de schakeling na de freq regelaar, deze is een KEB F5.

Het zit zo, ze gebruiken de freq eigenlijk alleen maar om de snelheid te regelen, dalen of stijgen realiseren ze met een relais schakeling NA de freq regelaar!? Met behulp van enkele relais wisselen ze 2 fases. Nu heb ik altijd geleerd om niet te schakelen in de output van de freq. Deze kan toch ook de motor link of rechts laten draaien?
Heeft dit een welbepaalde reden?
Naar mijn inziens kan je toch veel beter alles door de freq regelaar laten doen?

Mvg, Pascal

ASPA-tech.be

Zal wel met de veiligheids lijn te maken hebben.
Relais schakelt de spanning af, ook als er iets fout gaat met de besturing of freq regelaar.

Kan ik me niet helemaal in vinden. Waarom doen ze links rechts dan nog met relais na de freq? Dit kan toch niet gezond zijn voor de feq regelaar?

ASPA-tech.be

Die frequentieregelaar zal het hoogstwaarschijnlijk worst wezen of die motor nu linksom of rechtsom aangesloten is: het enige wat die doet is een draaiveld uitsturen.

Vergeet niet dat die relais niet schakelen als er spanning op de motor staat: er wordt immers niet abrupt van links- naar rechts-om draaien geschakeld.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Ik vind het ook vreemd, sterker nog ik meen me te herinneren dat het zelfs afgeraden wordt om achter de frequentieregelaar nog iets te zetten (waardoor de load weg kan vallen dus).

Is misschien ooit in het verleden een softstarter of hoofdrelais vervangen door een frequentieregelaar of het spul omgebouwd?? Dus in de bestaande schakeling zo weinig mogelijk gewijzigd.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Henri, de oude sturing dateert van het jaar 54. Dus zonder enige regeling, een sturing met enkele dubbelpolige relais om te stijgen, dalen en naar hoge snelheid en lage snelheid. Met de oude stuurkast kreeg de motor continu 1 fase toegevoerd, en met de andere 2 fase's werd de richting bepaald.

Nieuwe stuurkast is als volgt:
Voeding 3fasig 40A, van 3polige automaat naar Freq regelaar, dan naar 2 relais, van relais naar klemmenstrook, en dan met afgeschermde kabel (4G4mm²) naar de motor, aangesloten op de klemmen van de hoge snelheid. En ook hier gaat fase 3 direct naar klemmenstrook.

Kzal morgen es proberen om schema in te scannen

En inderdaad Henri, ik heb ook altijd geweten/geleerd om niet meer te schakelen in de output van de regelaar.

En in de nieuwe kast is er geen thermische beveiliging of aardlek te vinden. Dit vind ik ook al zo raar.
Er is wel voorziening voor een PTC, maar die is niet te vinden op de motor en zal er wss niet op zitten ook.

ASPA-tech.be
GJ_

Moderator

Als het al zo'n oude kast is zullen ze de omhoog/omlaag schakeling gewoon hebben laten zitten.

Schakelen in de uitgang van een drive is niet netjes maar de drives gaan er niet meer van stuk, ze vallen hoogstens in storing. Het enige probleem dat je nog wel hebt is dat je een lelijk EMC gat creëerd.

Thermisch relais is overbodig bij een FO. Een aardlek zit vrijwel nooit in een schakelkast. Als die er al is zit die in de verdeler, maar ik kan me zo voorstellen dat ze dat bij een lift niet willen vanwege de bedrijfszekerheid.

een aardlek in een liftbesturing is ook abnormaal ( zeker icm een freqentieregelaar ). wel zou er op de lichtgroep van de lift een aardlek kunnen zitten , dit is vaak dezelfde groep als de schachtverlichting. vaak komt deze van een andere verdeelkast als de liftvoeding ...

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hum, inderdaad dus later omgebouwd op de "snelle" manier. Als je toch gaat "renoveren" zou ik er die relais achter de FO gewoon uithalen (+ eventueel andere overtollige spullen). Alleen VOOR de FO een relais + thermische beveiliging of Stotz zetten.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Het schakelen achter de FO wordt wel vaker gedaan, hoewel ik ook altijd heb gehoord de FO nooit onbelast te laten werken.
Mijn zoon is liftmonteur en hij was eens bij mij op visite toen hij een storingsoproep kreeg. Het was een lange rit en omdat hij gezelschap wilde ben ik met hem mee gegaan. Ik meen dat het storingspaneel F7 aangaf en dat betekent dat de load niet aanwezig was, met andere woorden hij zag de motor niet. Dat kwam door een defekte magneetschakelaar en deze zat ook achter de FO direct aan de motor, we hebben toen beiden vervangen, op en neer.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Woordje uitleg bij renoveren:

Wij vervangen de oude stuurkast met een al voorgebouwde stuurkast op maat. Zo ook vervangen we alle kabels, ook de platte kabels voor de sturing van de kooi.

Deze nieuwe kasten zijn gemaakt en getest in Italie door de maker.
Nu waarom deze van Italie komen weet ik nie, maar de moeite is het niet.

De kast bevat: 1 freq regelaar + rem weerstand, 4 magneetschakelaars, dan een hele zooi electronica, that's it.

Geen hoofdschakelaar in die kast, wel in de kast ernaast.
Geen thermische beveiliging.

En de stuurspanningen zijn 130VDC!!!! Dit vind ik niet leuk!
Abnormale spanningen voor een tochwel simpele sturing. Sommige liften werken 110VAC of 70VAC.

Waarom doen ze dit? Stroombeperken?

Edit: @hans, firma van west vlaanderen?

ASPA-tech.be
GJ_

Moderator

Een thermische beveiliging heeft ook geen enkel nut in die kast, zie mn vorige post. De bescherming van een FO is een stuk geavanceerder dan welke een thermisch relais ooit kan bieden.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op donderdag 15 maart 2012 07:44:36 (48%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

De omschakeling van linksom, rechtsom, of omhoog en neer gebeurt natuurlijk als de lift stil staat.
Elke F.O. kan er tegen dat bij GEEN belasting in de uitgang geschakeld kan worden.
Dus eerst motor stilzetten, en dan pas omschakelen.

Doe je het ander, dus onder belasting dan kun je het zelf wel raden,ik zou niet in die lift willen zitten.

Het lijkt me verstandiger om je draairichting via Digitale ingangen op de FO uit te laten voeren, scheelt je op zn minst 1 magneetschakelaar

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Edit: @hans, firma van west vlaanderen?

Nee, west Nederland en de lift was in Terneuzen.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

bij omron heb je geloof ik zelf regelaars waar je dmv relais kan kiezen tussen 2 verschillende motor's....

ja heb ook 2 parameterset in de regelaar... 1 voor motor 1 en eentje voor motor 2...

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

die oude liften gaan vlot 40 jaar mee met de magneetrelais en 220v stuurspanning . komen er fo's in dan ga er maar vauit met dagelijks gebruik dat deze fo binnen de 15 jaar vervangen gaat worden . blijft electronica die slijt , contacten van overbemeten relais gaan langer mee.

ken nog best wat liften met van die open kamrelais uit de 60's . die werken nog prima , alleen de motorrelais zijn vervangen over die tijd vaak. nu mogen die regelingen allang niet meer met open relais die 400v kracht voeren.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De relays zitten ALTIJD na de freqeuntieregelaar en het zijn er ook ALTIJD 2 met de contacten in serie, mocht 1 relay blijven plakken oid.
De relays zijn ook gewoon verplicht en worden gevoed vanuit de veiligheidslijn, dus mocht er een deur niet (goed) sluiten of bv de snelheidsbegrenzer is aangesproken mag de lift NOOIT vertrekken, vandaar dus die relays.
Als je de 1,5 jr keuring krijgt en die relays zitten er niet wordt deze direct afgekeurd en aangemeld bij de arbo...

Transistors are Cool Tubes are Hot

heb een poosje in de liften gewerkt.... en ik ben electro monteur.... maar in 2 jaar weinig electrische gezien... wel veel lijders gesjouwd... staalkabels vernieuwd.... deuren vervangen....
schijdings wandjes gezet....
:-)

en ze zochte alleen maar electro mensen.... electro mensen kunnen ook een bout aan draaien enzo... maar scheent heel moeilijk te zijn de mechanische mensen een beetje electro bij te brengen...

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

kan er iemand een liftsturing vervangen oude lift nog met relais

Arco

Special Member

Beter in vraag en aanbod plaatsen (links).
En met meer info van merk, type en zo meer, zo krijg je geen zinnig antwoord...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
revado

Honourable Member

Inderdaad een zeer oude koe...

Ik denk dat I Bekaert beter naar een lift service bedrijf kan gaan, en daar zijn er genoeg van.
Na ombouw zal de hele installatie aan nieuwe huidige eisen moeten voldoen en ook gekeurd moeten worden.
Een vraag in V&A kan natuurlijk altijd.

Sine

Moderator

Op zondag 22 december 2024 11:05:44 schreef l Bekaert:
kan er iemand een liftsturing vervangen oude lift nog met relais

Vast wel, als je iemand zoekt om dat voor je te doen kun je een zoekertje plaatsen in V&A.

Verder is dit wel een heel oud topic, dus die mag weer van zijn oude dag gaan genieten.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 22 december 2024 11:20:43 (13%)

Dit topic is gesloten