Philips databoeken

Ooit fel begeerde boeken kwam ik net bij mij in de kelder tegen. Medio 80'er jaren en in het hoekje kleinsignaal, diodes, transistoren, opto. Zijn die boeken in deze Internet- en PDF-tijd eindelijk voorbestemd voor de oudpapierbak, of zijn ze voor iemand nog van waarde?

Als er interesse is wil ik de exacte titels wel even posten.

Hugo Welther

Moderator

Sommige hobby-isten hechten daar nog waarde aan, niet alle datasheets zijn nl. te vinden op het net. Verwacht niet dat het wat oplevert.
Zet ze maar met een titellijstje bij vraag & aanbod. Misschien heb ik wel (deels) interesse.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Schimanski

Golden Member

Afgelopen radiomarkt in Rosmalen hadden we ook een stapel van die boeken op de CO-stand liggen.

De interesse van het publiek hangt af van de onderwerpen in het databoek. Van de meeste tegenwoordige parts zijn datasheets wel op internet te vinden. Echter oude databoeken over oudere Philips onderdelen zoals b.v TV-tuners, RF transistors, enz. willen nog wel eens interessant zijn voor bepaalde mensen.

ALs je ze wilt verkopen kun je ze in Vraag & Aanbod plaatsen

e\ Ha, Hugo was me al voor met een gelijkluidende reactie.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Ik denk dat andere oudere onderdelen (components&materials dus niet de gewone halfgeleiders en weerstandjes) ook wel eens interessant kunnen zijn. Alvast excuus voor de topickaap, maar ik overweeg om van een stapel die ik onlangs met rookschade (ruikt niet fris en hier en daar wat zwarte aanslag) binnenkreeg de ruggen af te snijden en ze in te scannen. Goed idee? Voordeel is dat je in gedigitaliseerde vorm ook wat sneller naar artikelcodes kunt zoeken.

P.S. 1 of meer planken vol staan ook wel leuk in de boekenkast, met die vrolijk gekleurde ruggetjes en netjes op nummer gesorteerd.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Maarten,

Heb je ook de boeken over stappen- en synchron motoren ?

Ik heb hier een Philips stappenmotor en een een synchroonmotor, waarvan ik maar heel vage data heb, dus....

Als je ze hebt zal ik de typennummers doorgeven (die onthoud je niet).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Schimanski

Golden Member

Maarten: Uit Haarlem? Scannen en beschikbaar maken lijkt mij een goed idee, het is vaak een hoop gezoek naar oude data (ouder dan jaren '70).

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Klopt, uit Haarlem en jaren '70 meen ik. OCR-scannen past ook goed in mijn voornemen om de codes beter zoekbaar te maken. Ik denk dat ik er maar gewoon voor ga, want naar rook stinkende boeken op de plank is ook niet alles en het was me al eerder opgevallen dat je dit soort boeken moeilijk non-destructief kunt scannen. Ik hoop dat het papierformaat goed in te stellen valt en de bladen ook niet te dun zijn voor de duplexfeeder. Anders is het toch wel een beetje grote klus.

@Tidak Ada: Ik zal eens moeten kijken of er ook motoren in staan, maar geef de codenummers en datumcodes sowieso maar door, eventueel met foto. Ik blijf op dat gebied sowieso mijn ogen openhouden. Beginnen de codes op jouw motoren met JW, 4311, 4322 of 9904?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 31 maart 2012 04:25:04 (10%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Maarten, Acrobat heeft een OCR in zich, althans de versie 8, die ik heb. De latere dus waarschijnlijk ook. Dan scan je gelijk naar pdf. Hoewel naar mijn ervaring tabellem problematisch blijven, zeker als de letters niet echt goed dicht (Times achtigen) zijn en ook als er gelijkvormige letters in de font zitten (schreefloze letters)
Denk maar aan 'I', 'l'en '1' en aan 'O' en '0'.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Handigst met dit soort dingen is op hoge resolutie scannen en die originelen heel zorgvuldig bewaren in een lossless formaat (PNG, TIFF, ...). Vervolgens kun je er allerlei programma's op los laten. Ik zou OCR'en en in PDF'jes stoppen achteraf doen, als dan onverhoopt blijkt dat een tabel of een pagina niet goed gegaan is, kun je het eenvoudig herstellen. Ik heb daar wel wat concrete ideeën over en wil best constructief meedenken / een poging wagen voor geautomatiseerde post-processing.

Tja,weggooien of niet,die discussie hebben wij bij ons op de zaak ook al eens gehad.Er staan zeker 500 databoeken en men vroeg of ze niet weg konden.Ik heb er toen toch voor gepleit ze te behouden,hoewel er zeker bij zijn die weg kunnen.Maar er is in die oude boeken toch wel een en ander te vinden.Om een voorbeeldje te geven: De eerste ethernet controllers van National ,10Mbit met een losse phy.Daar staat precies beschreven hoe alles werkt,de 4b5b encoding,wat voor signaal niveaus'timing etc.Of chipsets van AMD voor RLL recording op harddisks waar beschreven staat hoe de ECC codering in detail werkt.
Tegenwoordig zit een ethernet controller geintegreed in een uC,en worden er een paar regeltjes aan besteed.Zo van sluit hem nou maar aan op een RJ45 en dan werkt het.
De diverse fabrikanten halen ook gewoon alle verwijzingen naar obsolete componenten weg,alsof het nooit bestaan heeft.Vroeger liet men dat een tijdlang staan op de website,met de vermelding "obsolete" en eventueel een vervangend component,maar tegenwoordig schijnt die storage capaciteit schaars goed te zijn?!?
"Smart power" van SGS (ATES-Thomson) is nog steeds één van mijn favorieten,met veel app notes over stepper drivers, buck regulators en andere power zaken,met ongeloofelijk veel details. De losse app notes circuleren hier en daar nog wel op het internet maar lang niet allemaal.
Maar er zijn er zeker die weg kunnen : De memory hype uit de jaren 80.EPROMS,DRAMS,SRAMS. Ik wet echt niet wat ik nu nog met een databoek van SEEQ zou moeten, behalve voor de nostalgie.

joopv

Golden Member

Ik heb wel eens complete boeken ingescand naar tekst met Omnipage Pro 14.0 en een gewone flatbedscanner. Je kunt daamee een timer instellen zodat je je alleen nog om het boek en de scanner hoeft te bekommeren.
Scanner open, boek oppakken, omslaan, terug positioneren en scanner weer dicht. Op de pc gaat alles automatisch. Dat ging redelijk snel, althans ik vond destijds dat 1,5 uur voor een 250 pagina's boek erg snel was.

Een duplex autofeeder is natuurlijk helemaal luxe daarmee kun je die tijd verder terugbrengen en/of heb je er geen omkijken aan. Op het werk hebben we HP all-in-one's die autofeed kunnen scannen en pdf mailen, maar dat is nogal rudimentair - het is altijd een bitmapped pdf zonder ocr. En de autofeed kan niet duplexen :|

PDF formaat kan een combinatie zijn van raster, vector tekeningen en tekst. Zelfs simultaan: je kijkt naar de gescande bitmap maar er onder ligt de ge-ocr'de tekst zodat je gewoon in de tekst kunt zoeken en copy-pasten. Dat is het mooiste.

Als je met zo'n megaklus begint is het wellicht slim om even de scan mogelijkheden van Omnipage Pro te vergelijken met die van Adobe.

PE9SMS

Special Member

ABBYY Finereader schijnt goed te zijn in ocr. Dat gebruiken ze ook bij de Koninklijke Bibliotheek zag ik laatst in een uit hun online archief gedownloade pdf.

Verder eens met Jippie, eerst naar lossless bitmap lijkt me een goede manier van werken, zeker in eerste instantie.

[Bericht gewijzigd door PE9SMS op zaterdag 31 maart 2012 10:41:01 (27%)

This signature is intentionally left blank.

Ik scan meestal op minimaal 600 dpi bitmap met een drempelwaarde van 165 à 170. Voor kleinere letters een hoger aantal dpi's

Eventueel bijwerken in PS door terug te gaan naar "grayscale" dan eerst het filter "Gausiaans vervagen" (straal = 0,6 à 0,8 pixels) en daarna de zwarting verhogen in "Niveau's" om vervolgens "Unsharp mask" toe te passen met een straal van 0,5 pixels en tenslotte terug naar drempel = 170 en bitmap.

Voordeel van het tussendoor omzetten naar bitmap is dat je de scan dan ook nog recht kan zetten, maar dan moet de batchbewerking daarvoor onderbreken.

Dat lijkt allemaal veel, maar het is middels een batch bewerking goed te doen. Dat laatste heb ik alleen nooit gedaan, omdat ik tot nog toe geen echt grote hoeveelheden heb verwerkt.

Ik heb hier Omnipage 11; Abby Fine Reader PRO - v. 8 en ReadIRIS v.9 liggen.
Ik heb zelf de meeste ervaring met ReadIRIS.

@MB :
Hier zijn de typenummers van de motoren :

  • De Stappenmotor : 9904-112-0601 [Datumcode W02 04-70]
  • De Stuurprint : 9904-131-03003
  • De synchroonmotor : 9904-114(?)-0531? [Datumcode 38-70]; 110/220V; 250RPM

De opdruk van de sync.-motor is vervaagd. De 4 is arbitrair en het laatste cijfer is onleesbaar

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Op 31 maart 2012 09:23:59 schreef jippie:
Handigst met dit soort dingen is op hoge resolutie scannen en die originelen heel zorgvuldig bewaren in een lossless formaat (PNG, TIFF, ...). Vervolgens kun je er allerlei programma's op los laten. Ik zou OCR'en en in PDF'jes stoppen achteraf doen, als dan onverhoopt blijkt dat een tabel of een pagina niet goed gegaan is, kun je het eenvoudig herstellen. Ik heb daar wel wat concrete ideeën over en wil best constructief meedenken / een poging wagen voor geautomatiseerde post-processing.

Ik geloof dat wij op 1 lijn zitten. Wat ik tot nu toe aan servicedocumentatie heb gedaan sla ik op als 600dpi (maximale resolutie van de aanwezige scanner) in png-formaat (uit de scanner komt lossless pdf, of eventueel tiff) en verwerk ik daarna pas verder. Ik moet zo de deur uit maar kom hier nog wel even op terug.

@Tidak Ada: 9904 betekent volgens mij dat ze bij MBLE ontworpen zijn, maar de bovenste motor is in elk geval in Dordrecht gemaakt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Geen idee. Ze waren overgebleven op het werk, eind jaren 70 - begin '80. Ik had wel fotokopiën van de datasheets genmaakt, maar dat waren nog van die natte petroleumtoner kopiën op van dat krijtpapier. Niet al te best leesbaar dus.
Ik hoor wel of je wat kunt vinden...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Ach ik heb ook nog een kuub of twee aan boeken liggen (vooral < 1995).

En sommige boeken bevatten ook veel application notes zoals al gezegd is. SGS/ST boeken bevatten leuke app notes. Analog devices ook etc.

Zoals ook al genoemd is bevatten oude boeken soms ook veel detail over de werking van bepaalde IC's die je met heel veel moeite bij elkaar moet schrapen op het internet.

Ik moet er nog een keer doorheen om al het kaf van het koren te scheiden want ook ik heb chronisch ruimtegebrek.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Hugo Welther

Moderator

Op 31 maart 2012 11:40:34 schreef Tidak Ada:
Hier zijn de typenummers van de motoren :

  • De Stappenmotor : 9904-112-0601 [Datumcode W02 04-70]
  • De Stuurprint : 9904-131-03003
  • De synchroonmotor : 9904-114(?)-0531? [Datumcode 38-70]; 110/220V; 250RPM

De opdruk van de sync.-motor is vervaagd. De 4 is arbitrair en het laatste cijfer is onleesbaar

Van de 9904-112-0601 heb ik iets kunnen vinden in het Philips Pocketbook 1972.
KLIK voor pdf derde kolom en fig. 3.
De stuurpint wordt wel genoemd, maar staat niet het boekje. De index stopt bij 9904-131-02002 (dat is een motor aangedreven wals schakelaar)
De synchroonmotor met 9904-114.... komt niet voor.
Wel 9904-115.... maar dan weer niet met de suffix 0513x. 9904-115- zijn kleine synchroonmotoren in formaat elektrische klok uurwerk.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Hallo Hugo, bedankt voor de moeite !

Ik ben og even gaan zoeken naar mijn oude fotocopiën, maar hebniets kunen vinden over die synchroonmotor.

Wel liep ik tot min grote verbazing tegen Philipsdataboek C17 uit 1984 aan. Titel: Stepping motors and associated electronics.
Ik wist niet eens dat ik het had ! Ik had het blijkbaar een paar jaar geleden tussen een partij databoeken van Antoine gekregen :) .

In ieder geval staat de stapper daar volledig in beschreven, incluis de stuurkaart !!
Zo zie je maar, oude databoeken zijn waardevol !

Ik vond ook nog een dikke multomap met allerlei datasheets van al dan niet obsolete IC's en andere componenten.
Ik zal de obsolete maar eens gaan inscannen en doorsturen naar Datasheet Archive. Dan heeft iedereen er wat aan.

Hier een foto van de achterzijde van de synchroonmotor :

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/philips_synchr.-motor.jpg Klik

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Ah, die begint niet alleen met 9904 maar is ook echt door MBLE zelf gefabriceerd (W = Jan de Witt, MB = MBLE en voordat ik dat doorhad dacht ik dat het stond voor "Motorfabriek Belgie" :9).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Oh, dus MB is niet 'Maarten Bakker' ?

Maar het is wel een mooie motor :P

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 1 april 2012 12:25:39 (38%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

He t blijkt dat de stepping motor controller (9904-131-03003) ook niet in het databoek staat. Wel een vermoedelijk latere versie (9904-131-03006).

Wie helpt mij aan de datsheet en/of aansluitgegevens ? (is dus vóór 1984)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Het laatste cijfer zou wel eens niet al teveel uit kunnen maken, zeker als het alleen maar in kleur verschilt >:-)

@TA hieronder: Alsnog maakt dat bij Philips in bepaalde gevallen (waar dit er vermoedelijk 1 van is) niet erg veel uit. Laten we zeggen dat de verschillen vaker evolutionair zijn dan revolutionair. Oorspronkelijk stond er om dat aan te geven ook nog wel eens een punt tussen het laatste en het een-na-laatste cijfer.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 2 april 2012 22:53:48 (58%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Laatste cijfer moest het tweevoud zijn (had de kleuren verwisseld, maar de cijfers vergeten :o )

Maakt behoorlijk wat uit:
Oude versie FJHxxx serie poorten en 15Ω stroombegrenzingsweerstanden.
De versie eindigend op '6' met 74LS74 flip-flops en 74LS86 EXOR's en géén strommbegrenzingsweerstanden.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.