Op 20 april 2012 09:56:56 schreef Opabob:
In Belgie is dit bij wet bepaalt.
Dit is tevens het grote voordeel van het Belgische AREI t.o.v. de Nederlandse NEN-normen.
Spijtig genoeg is, zoals elke andere wettekst, ook het AREI onderhevig aan (mogelijke) interpretaties hetgeen een deel van zijn 'wettelijke kracht' ondermijnt.
Wel toegegeven dat in het zuiden tegenover het noorden van het land de wet wat anders geinterpreteerd kan worden(niet alleen technisch reglement).
In hoeverre de regels/wetten van het AREI verschillend geïnterpreteerd worden tussen het noorden en zuiden van België (Vlaanderen/Wallonië) kan ik niet meespreken.
Er is wel duidelijk een verschil in cultuur tussen beide landsdelen (Walen zijn meer van de Franse leefstijl: 'Zo is het wel goed genoeg' terwijl het bij Vlamingen allemaal meer naar de letter van de wet moet).
Zoals bij alle keuringen hangt het ook af van de 'mood' van de keurder en de mate van de overtreding m.b.t. de veiligheid.
Ik heb een keuring meegemaakt waar twee aparte groepen (wasmachine en droogkast) door één enkele buis (wegens het moeilijk boren door betonnen draagbalken) door de vingers gezien werdt en een andere waar het ontbreken van de kunststoffen/brandwerende achterwand van een groepenkast (wegens het zeer oneffen oppervlak van de muur) aanleiding gaf tot afkeuring.
Ik denk wel dat je nu het geldende AREI reglement op het internet kan downloaden.
Het volledige AREI reglement is betalend (altijd geweest), alsook de updates.
Je kan wel gratis vele (recente) beknopte versies downloaden met de belangrijkste regels voor nieuwbouw/renovatie (en het gros van de uitzonderingen bij renovatie naargelang de ouderdom van de elektrische installatie na maart 1981, startdatum van het initiële AREI).
De problemen stellen zich meestal in specifieke situaties (waarover de beknopte versies natuurlijk met geen woord reppen) zodat je alsnog kontakt moet opnemen met een erkend keuringsorganisme met je vragen (die dan dikwijls niet direct kunnen beantwoord worden maar slechts na consultatie van de vele artikels van het volledige AREI en hun updates).
Op 22 april 2012 09:12:35 schreef rew:
In Belgie zijn er nog meer-dan-in-Nederland installaties met een dubbele fase. Het blijft een afwegen van risicos. In Nederland waren tien jaar geleden ook nog 2x130V installaties.
In België wordt, zover ik weet, bij een 230V-aansluiting tussen fases nooit een neuter meegeleverd.
Ik spreek dan ook nooit meer over 115/230V (en 230/400V) aansluitingen maar over 230V (zonder neuter) of 400V (met neuter) aansluitingen, onafhankelijk of het 1-fasige of 3-fasige aansluitingen betreft (dus 1-fasig 1x230V of 1x400V+N en 3-fasig 3x230V of 3x400V+N).
In hoeverre (geografisch gezien) in België nog 230V tussen fases toegepast wordt heb ik geen idee.
In mijn hele leven (56 jaar) en alle woningen (ouderlijk huis, appartementen, huizen) die ik bewoond heb in Brussel en omgeving heb ik nooit (toeval?) 400V+N gekend.
Zelfs in eenzelfde wijk kan het verschillen: Mijn vader heeft (1-fasig) 230V en mijn zoon (3-fasig) 400V+N.
Als je dan de belgische regels volgt en dubbele schakelaars gebruikt worden die heus niet allemaal vervangen zodra je omgezet wordt.
Het AREI heeft nooit een verschil gemaakt tussen 230V (zonder neuter) en 400V (met neuter) aansluitingen voor wat betreft enkelpolig/dubbelpolig schakelen van lichtgroepen/WCD groepen.
Er is wel altijd een verschil geweest wat betreft droge/vochtige ruimtes: Droog=enkelpolig, vochtig=dubbelpolig).
Tot mijn verwondering (zowel bij nieuwbouw als renovatie) werdt het AREI onlangs aangepast: Vochtige ruimtes (badkamer, washok, buiten) mogen nu (zowel licht als WCD) enkelpolig onderbroken worden.
Ik houd me persoonlijk (nieuwbouw + renovatie) nog steeds aan de oude regels van dubbelpolig schakelen voor vochtige ruimtes (méér mag altijd, minder niet).
Op 20 april 2012 09:20:19 schreef DE OLDE:
Het is toch eigenlijk van de zotte dat in het ene land een schakeling goed en veilig geacht wordt en in een nabuurland het verboden is
Is altijd al zo geweest en zal altijd zo blijven (of er moet een gemeenschappelijke Europese regelgeving/overeenstemming kwa elektrische installaties/toegelaten materiaal tot stand komen wat ik de eerste (vele) 10-tallen jaren, gezien de grote/vele verschillen tussen de EU-landen, nog zeker niet zie gebeuren).
Langs de andere kant mogen we in België/Nederland/Duitsland/UK nog niet teveel klagen over de algemene elektrische veiligheid als ik de actuele situatie met vele andere Europese landen of (erger!) Aziatische landen vergelijk.