Stopcontacten schakelen

Dit is de situatie:

er bevinden zich twee stopcontacten naast elke kant van het bed en langs iedere stopcontact een schakelaar.
en aan de deur komt er nog een schakelaar voor de stopcontacten te bedienen.
Elke stopcontact word gevoed en tussen de schakelaars zit een 5*2.5

Nu is mijn vraag hoe ik deze zou schalen.

Ik had gedacht aan elke stopcontact een wissel en aan de deur een kruisschakelaar.

Liefst met tekening

dank u

Google eens op kruisschakeling schema , of hier http://people.zeelandnet.nl/cantalou/images/kruisschakeling.gif

2 aparte wandcontactdozen apart schakelen word een beetje lastig.

Is het dit wat je bedoelde?
http://www.uploadarchief.net/files/download/wissel-wcd.png
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Michele-c
Deze schakeling werkt maar mag niet in Belgie(vroeger toch)
Als een stopkontakt wordt gesneden moet het tweepolig zijn.
Dit is het eenvoudigste te verwezenlijken met een teleruptor en drukknoppen.
Bob.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.
Frederick E. Terman

Honourable Member

er bevinden zich twee stopcontacten naast elke kant van het bed
en langs iedere stopcontact een schakelaar.
en aan de deur komt er nog een schakelaar voor de stopcontacten te bedienen

Dat zijn dus vier stopcontacten en vijf schakelaars.
Bij de deur zit geen stopcontact.

e: OK, hieronder wordt het opeens 1 aan elke kant. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

@Gerard, aan de deur zit geen stopcontact en aan elke kant van het bed 1 stopcontact.

@Opabob, dan is het mss beter gewoon een dubbelpolige schakelaar aan de deur

Er zit aan elke kant toch één WCD. De ene nul en schakel en de andere schakel en nul.
En die bij de deur kan je gewoon weg denken.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
DE OLDE

Overleden

Op 19 april 2012 10:13:01 schreef Opabob:
Michele-c
Deze schakeling werkt maar mag niet in Belgie(vroeger toch)
Als een stopkontakt wordt gesneden moet het tweepolig zijn.
Dit is het eenvoudigste te verwezenlijken met een teleruptor en drukknoppen.
Bob.

Het is toch eigenlijk van de zotte dat in het ene land een schakeling goed en veilig geacht wordt en in een nabuurland het verboden is. In Nederland had je dat ook als de energiemij de boel keurde, elk had zijn eigen wetten. Bij de een mocht je de VD draden niet strippen maar moesten met een mesje aangepeld worden, en bij de ander was dat geen enkel probleem. enz.enz. enz.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

@ DE OLDE,
In Belgie is dit bij wet bepaalt.
Enkel een onafhankelijk erkent keuringsorganisme kan een wettelijke keuring uitvoeren. vroeger deed inderdaad hier ook de leveringsmaatschappij dit zelf.
Er zijn niet zoveel keuringsorganismen(ik denk een tiental).
Wel toegegeven dat in het zuiden tegenover het noorden van het land de wet wat anders geinterpreteerd kan worden(niet alleen technisch reglement).
De grote spelers zijn hier AIB Vinçotte en OCB.
Ik loop wel wat achterop doordat ik al een tiental jaar geen pure installaties meer doe en de reglementen continue aangepast worden.
Vroeger hadden wij hiervoor een tijdschrift hetgeen je kreeg als je was aangesloten bij de LVMEB(Landelijke Vereniging voor Meester Elektriciens van Belgie)natuurlijk betalend.
Ik denk wel dat je nu het geldende AREI reglement op het internet kan downloaden.
Bob.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Vergeet niet dat er in Belgie nog hele gebieden zijn met 230 Volt tussen 2 fasen. Iets dat we in Nederland niet meer kennen.
Misschien dat het in NL ook wel zo moet als de nul (nagenoeg)geen aardpotentiaal heeft.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
DE OLDE

Overleden

In dat geval is het natuurlijk wel zo slim om dubbelpolig te schakelen, ik had me dat niet gerealiseerd, in Nederland heeft 230 altijd een nul.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

In een hoop "takken van sport" wordt erg achter de feiten aangelopen. Als er iets gebeurt, wordt er gezegd: Ok, dan gaan we verbieden die dingen die tot dit ongeluk hebben geleid.

Het eindraport van het Turkisch airlines ongeval bij schiphol raad aan dat BOEING piloten beter opgeleid moeten worden. Piloten die in een boeing zitten is van "aangetoond" dat die het niet goed hebben gedaan, en die moeten naar de schoolbanken, en airbus piloten hoeven niks.

Iemand loopt met explosieven in z'n schoenen een vliegtuig binnen. Schoenen worden extra gecontroleerd. Iemand probeert iets met vloeistoffen en we mogen geen vloeistoffen meer meenemen.

Zo is het ook met elektra. Daar gebeuren wel eens ongelukken, en dan zijn er wijze heren die met regeltjes proberen DAT specifieke geval te blokkeren.

In Nederland wil men de NUL zo betrouwbaar mogelijk hebben. Geen schakelelementen er tussen. Zit wat in. In Belgie zijn er nog meer-dan-in-Nederland installaties met een dubbele fase. Het blijft een afwegen van risicos. In Nederland waren tien jaar geleden ook nog 2x130V installaties. Als je dan de belgische regels volgt en dubbele schakelaars gebruikt worden die heus niet allemaal vervangen zodra je omgezet wordt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Turbokeu

Golden Member

Op 20 april 2012 09:56:56 schreef Opabob:
In Belgie is dit bij wet bepaalt.

Dit is tevens het grote voordeel van het Belgische AREI t.o.v. de Nederlandse NEN-normen.
Spijtig genoeg is, zoals elke andere wettekst, ook het AREI onderhevig aan (mogelijke) interpretaties hetgeen een deel van zijn 'wettelijke kracht' ondermijnt.

Wel toegegeven dat in het zuiden tegenover het noorden van het land de wet wat anders geinterpreteerd kan worden(niet alleen technisch reglement).

In hoeverre de regels/wetten van het AREI verschillend geïnterpreteerd worden tussen het noorden en zuiden van België (Vlaanderen/Wallonië) kan ik niet meespreken.
Er is wel duidelijk een verschil in cultuur tussen beide landsdelen (Walen zijn meer van de Franse leefstijl: 'Zo is het wel goed genoeg' terwijl het bij Vlamingen allemaal meer naar de letter van de wet moet).
Zoals bij alle keuringen hangt het ook af van de 'mood' van de keurder en de mate van de overtreding m.b.t. de veiligheid.
Ik heb een keuring meegemaakt waar twee aparte groepen (wasmachine en droogkast) door één enkele buis (wegens het moeilijk boren door betonnen draagbalken) door de vingers gezien werdt en een andere waar het ontbreken van de kunststoffen/brandwerende achterwand van een groepenkast (wegens het zeer oneffen oppervlak van de muur) aanleiding gaf tot afkeuring.

Ik denk wel dat je nu het geldende AREI reglement op het internet kan downloaden.

Het volledige AREI reglement is betalend (altijd geweest), alsook de updates.
Je kan wel gratis vele (recente) beknopte versies downloaden met de belangrijkste regels voor nieuwbouw/renovatie (en het gros van de uitzonderingen bij renovatie naargelang de ouderdom van de elektrische installatie na maart 1981, startdatum van het initiële AREI).
De problemen stellen zich meestal in specifieke situaties (waarover de beknopte versies natuurlijk met geen woord reppen) zodat je alsnog kontakt moet opnemen met een erkend keuringsorganisme met je vragen (die dan dikwijls niet direct kunnen beantwoord worden maar slechts na consultatie van de vele artikels van het volledige AREI en hun updates).

Op 22 april 2012 09:12:35 schreef rew:
In Belgie zijn er nog meer-dan-in-Nederland installaties met een dubbele fase. Het blijft een afwegen van risicos. In Nederland waren tien jaar geleden ook nog 2x130V installaties.

In België wordt, zover ik weet, bij een 230V-aansluiting tussen fases nooit een neuter meegeleverd.
Ik spreek dan ook nooit meer over 115/230V (en 230/400V) aansluitingen maar over 230V (zonder neuter) of 400V (met neuter) aansluitingen, onafhankelijk of het 1-fasige of 3-fasige aansluitingen betreft (dus 1-fasig 1x230V of 1x400V+N en 3-fasig 3x230V of 3x400V+N).

In hoeverre (geografisch gezien) in België nog 230V tussen fases toegepast wordt heb ik geen idee.
In mijn hele leven (56 jaar) en alle woningen (ouderlijk huis, appartementen, huizen) die ik bewoond heb in Brussel en omgeving heb ik nooit (toeval?) 400V+N gekend.
Zelfs in eenzelfde wijk kan het verschillen: Mijn vader heeft (1-fasig) 230V en mijn zoon (3-fasig) 400V+N.

Als je dan de belgische regels volgt en dubbele schakelaars gebruikt worden die heus niet allemaal vervangen zodra je omgezet wordt.

Het AREI heeft nooit een verschil gemaakt tussen 230V (zonder neuter) en 400V (met neuter) aansluitingen voor wat betreft enkelpolig/dubbelpolig schakelen van lichtgroepen/WCD groepen.
Er is wel altijd een verschil geweest wat betreft droge/vochtige ruimtes: Droog=enkelpolig, vochtig=dubbelpolig).

Tot mijn verwondering (zowel bij nieuwbouw als renovatie) werdt het AREI onlangs aangepast: Vochtige ruimtes (badkamer, washok, buiten) mogen nu (zowel licht als WCD) enkelpolig onderbroken worden.

Ik houd me persoonlijk (nieuwbouw + renovatie) nog steeds aan de oude regels van dubbelpolig schakelen voor vochtige ruimtes (méér mag altijd, minder niet).

Op 20 april 2012 09:20:19 schreef DE OLDE:
Het is toch eigenlijk van de zotte dat in het ene land een schakeling goed en veilig geacht wordt en in een nabuurland het verboden is

Is altijd al zo geweest en zal altijd zo blijven (of er moet een gemeenschappelijke Europese regelgeving/overeenstemming kwa elektrische installaties/toegelaten materiaal tot stand komen wat ik de eerste (vele) 10-tallen jaren, gezien de grote/vele verschillen tussen de EU-landen, nog zeker niet zie gebeuren).

Langs de andere kant mogen we in België/Nederland/Duitsland/UK nog niet teveel klagen over de algemene elektrische veiligheid als ik de actuele situatie met vele andere Europese landen of (erger!) Aziatische landen vergelijk.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"