Relais 24vdc schakelen

Hallo forumleden.

ik zit met het volgende dilemma en hoop dat jullie mij opweg kunnen helpen.

ik wil een relais van 24v dc schakelen die max 400mA trekt aan de spoelzijde.

nu heb ik een open collector transistor uitgang die max 90 mA mag schakelen, deze schakeld met de GND tussen de Collector en Emittor.

ik zat te denken om een BD681 tussen te zetten,

- vraag 1 kan dit en is dit logisch?

- vraag 2 hoe moet ik deze er tussen hangen, ik loop de hele middag al te googleen maar kom er maar niet uit. graag jullie visie en hulp

alvast bedankt voor jullie genomen moeite

Een 24V relais, waarvan de spoel 400mA vraagt?! Dan verstookt die spoel bijna 10W als je hem bekrachtigt!

Wat het sturen van de transistor betreft, dat kan je zo doen:

http://prosje.be/CO/Schemas/TorMetOC-uitgangSchakelen.png

Bij het bovenste schema wordt het relais bekrachtigd als de uitgang spert.
Bij het onderste schema gebeurt dat, als de uitgang geleidt. Merk op, dat hier een PNP-transistor gebruikt is!
In beide gevallen moet de open-collector uitgang geschikt zijn voor minstens 24V.
Bij gebruik van darlington-transistors mogen R1 en/of R3 heel wat groter zijn.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Hallo pros,

bedankt voor het schema,
dit brengt mij al weer een stuk verder opweg.
had jij een andere transistor gekozen dan een darlington?
400 mA is echt max, dit komt omdat het een relais en lamp is voor een zware reserve accu te schakelen op een vrachtwagen.

wat voor transistor is er in jou schema gebruikt?
hoe kan ik de weerstanden berekenen met bv een BD681?

Oh, je schakelt met de transistor zowel een relais als een lamp? Dan is die 400mA niet zo gek, natuurlijk.

Wat de keuze van de transistor betreft:
Een darlington heeft het voordeel dat hij weinig basisstroom nodig heeft. Hij heeft ook een nadeel: je kan hem niet in verzadiging sturen zoals een gewone transistor. Er blijft (bij een kleine collectorstroom) zowat 0.6V tussen collector en emitter staan - veel meer dan bij een gewone transistor die je in verzadiging stuurt.
Nu valt dat bij een stroom van 400mA nog te verwaarlozen - een darlington zou dan ongeveer (0.6 * 0.4) 1/4W verstoken.

Basisweerstand berekenen: kijk in de datasheet van de transistor naar zijn hFE. Voor een BD681 is dat 750. Je zou dan, om 400mA te schakelen, in theorie kunnen volstaan met een basisstroom van (400 / 750) 0.533mA. 24V, gedeeld door 0.533mA levert een basisweerstand op van 45k.
In de praktijk doe je er goed aan, de weerstand op zijn minst te halveren. 22k is OK. Maar 10k is net zo goed.
R2 mag dan ook wat groter.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

pros,

Bedankt voor de duidelijke en heldere uitleg.
ik ga er mee aan de slag, ben hier enorm blij mee