Zoals de titel al omschrijft, is het bereik van een wifi netwerk weer afhankelijk.
Ik heb namelijk op een camping een Engenius 2611P incl. 8Db Omni antene geplaatst en vorig weekend (stralend mooi weer) had ik minder bereik dan nu (licht regenachtig weer).
Kan dit er mee te maken hebben?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
luchtvochtigheid is een deel van condities voor ontvangst idd. net als mist ook vaak gunstig is ,maar ook kan het andersom zijn.
je kunt het beste de antenne richten op de zender , als er bomen tussen staan heb je al demping natuurlijk. afhankelijk van het netwerk kan er nu ook een hoop mensen afwezig zijn vanwege het slechte weer en dus is het netwerk sneller , bij een htk netwerk deel je de snelheid van het ap met alle gekoppelde gebruikers. dus een g net met 10 gebruikers wordt 10x trager als met 1 gebruiker .
kan er nu ook een hoop mensen afwezig zijn vanwege het slechte weer
Zó logisch.. en ik zat alweer te denken aan ingewikkelde propagatiemodellen met straalbreking en zo.. <buigt nederig>
testman
afhankelijk van het gespendeerde budget om wlan op de camping te verkrijgen heb je nog in meer of mindere mate te maken met ( net als de wc's en douches ) gedeelde bandbreedte .
dat jij dat niet weet fet ( je dacht weer aan natte bomen en de stand van de maan natuurlijk )
Het gaat niet om de snelheid, maar het bereik.
Er staan geen bomen en dergelijke tussen.
De enige variabele die er is is het weer.
Droog warm weer is nadeliger voor het zend en ontvangst bereik van een wifi netwerk(antenne)
Bij vochtig weer is het bereik beter?
testman
als je eerst 2 streepjes bereik had en nu 4 dan is het idd het weer . had je er eerst 4 en nu nog 4 maar wel sneller internet dan bij het mooie weer , is het te wijten aan meer of minder gebruikers.
Testman, maar klopt het ook dat slechtweer positiefe invloed heeft op het bereik?
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Normaal geeft vocht een hogere demping, en zeker voor 2.4GHz waarop wifi werkt. Echter, nou zie jij in de praktijk iets anders. Een mogelijkheid die ik zie is reflectie. Kunnen natte bomen een pad creeren tussen zender en ontvanger dat er bij droog weer niet is?
testman
hangt van het weer af , meer regen en onweer is vaker juist slecht voor het ontvangst .net als het vrije zicht wordt bepaald door de luchtvochtigheid is een zender ook afhankelijk van condities . ook kan een nabijstaande caravan een oplader hebben of lcd tv die storing afgeeft waardoor het wifi slecht ontvangt.
het kan ook bij jou zelf liggen , als je wifi ontvanger in de laptop zit . je zat vorige week op een andere stoel waardoor je door een alu deel van de caravan heen moest met het wifi , en nu tegenover die plek zit en een vrij zicht op de zender hebt . vaak zitten de antennes in het scherm van de laptop verwerkt , dus de open hoek van het scherm kan al verschil geven in ontvangst.
je kunt alleen in een rechte lijn ontvangen van wifi en eigenlijk alle zenders . dus alles in de lijn tussen de laptop en de zender houd een deel van het signaal tegen .
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bij de oude draadloze telefoons (pre DECT, op 49 en 70MHz) had vooral de gesteldheid van de bodem (nat/droog) veel invloed op het bereik. In droge zanderige gebieden, waar het regenwater snel wegzakt, was meestal het bereik bedroevend veel slechter als in gebieden met een hogere grondwaterstand...
(Maar ik denk dat die invloed bij 2.4GHz een stuk kleiner is)
De meeste gebruikers melden minder reikwijdte bij hogere vochtigheid, maar dat gaat altijd over tientallen kilometers, niet over WiFi met honderden meters.
Misschien ligt het op zulke korte afstanden wel anders.
Ik zie dat er een IEEE paper over bestaat, maar daarvan ben ik geen lid. €€
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Op 3 juni 2012 13:12:42 schreef testman:
je kunt alleen in een rechte lijn ontvangen van wifi en eigenlijk alle zenders
I beg your pardon? Elke reflectie via een ander pad dan de rechte lijn voegt vermogen in je ontvanger toe. Die RX moet er wel gebruik van kunnen maken, dat wel. In UMTS gebeurt het bv. Daarom werkt dat zoveel beter in de stad (vergeleken met GSM).
testman
dat bedoel ik ook niet , een zender straalt rondom , maar toch hebben de stralen die langs jou en gsm af gaan , geen nut voor het ontvangst in open veld !
idd heb je van reflectie in de stad wel nut, maar dat kan ook 2 kanten op gaan natuurlijk.
Ja, dat is nu juist zo grappig aan de nieuwe technieken. Wat eerst een nadeel was (reflecties= pulsvervorming) is nu een voordeel (reflecties= redundantie!).
Evengoed, via reflecties zou je ook 'via rechte lijn(en)' kunnen noemen. Als er iets diks in de weg zit, kan het signaal daar niet goed omheen, doordat de golflengte daar eigenlijk al te kort voor is.