Z-Match tuner

rob007

Ratel Piraat

ik heb dit schema eerst gemaakt(zonder L3) en dat werkte heel lang goed:
http://users.tpg.com.au/users/ldbutler/SingleCoilZMatch.htm
maar waarschijnlijk door het wat vochtigere weer ging de kleinste afstem C staan vonken.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-WRQCNEDE.jpg
dus ik twee(2) grotere afstemCs gekocht en voorlopig alleen de dubbele afstemC gebruikt,
maar nu krijg ik er niet veel meer mee afgestemd.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-FBPQ3UAI.jpg
heb zitten kijken naar foutjes maar vind niets.
ik heb dus wel een(1 - de dubele.) grotere afstemC er in gezet en vermoed ik dat ik niet meer laag genoeg in waarde kom met deze afstemC.
(ik dacht ik koop deze afstemC een beetje oversrijst (gloof dat het 2X 500pF is)
is daar iets aan te doen?
als ik bijvoorbeeld bij C2 twee (of een(!)) condensator(100pF of zo) er tussen zet?
dan verlaag ik toch de waarde?
.
heb ook zitten denken om van die andere grote afstemC een krokodil tuner te maken.
(simpeler maar werkt als het goed is ook)
maar zou graag de Z-match tuner ook goed krijgen!

VrGr RRob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Frederick E. Terman

Honourable Member

Dus je hebt nu alleen die dubbele afstemcondensator vervangen?
En denk je dat die misschien niet laag genoeg in capaciteit gaat.
Maar op de frequenties waarop de oude condensator niet zo ver uitgedraaid werd zou het dan gewoon moeten werken.

Op de foto liggen alle draden los. Was dat jouw tuner?
Misschien zit er dan toch ergens een foutje.

Zet eens de oude condensator even terug, en kijk of je dan wel kunt tunen.
Bij laag vermogen, zodat hij niet gaat vonken.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
fred101

Golden Member

Je hebt de varcos nu op een grote condensator gezet ( of is die metalen kast nergens als massa gebruikt.
Je hebt nu ook veel langere draden en dat kan samen allemaal net wat uitmaken als de oude net op de grens zat.

Ik kreeg met mijn huidige tuner niet alle banden getuned. Toen ik de sets verplaatste en dus de tuner kon ik mijn kippenladder 2 meter inkorten. Nu doet hij het op elke bwnd zonder problemen. Ik had dat al eens berekend mbv een smithchard en ook gemeten dus ik wist al dat dat in theorie het probleem was, alleen was het verschil op papier niet groot, zeker niet voor 160-40 meter. Dus ik had niet verwacht dat het in de praktijk zoveel zou schelen. Nu zit ik net binnen het bereik van de tuner en eerst er net buiten. Die twee meter was net de "druppel"

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
rob007

Ratel Piraat

Hallo FET en Fred.

ik had om het mijzelf simpel te houden en te kijken wat het zou doen
het eerste model Z-match alleen de afstemC verwisseld,
de eerste tuner dat is deze:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-WRQCNEDE.jpg
.
ik heb dus alleen die grote dubbele afstemC hier op deze foto:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-FBPQ3UAI.jpg
gebruikt in die andere tuner (die waar de afstemC zo klein is, de eerste foto)
.
ik dacht: ik ga het eerst uit testen op het houten plankje (kijken wat ie doet)
gelijk bij alleen het verwisselen van de kleine naar grote dubbele afstemC gaat het nu al mis
MOET!!! ik er bij zeggen dat ik ook de open lijn en de draad antenne verwisseld heb!!!
maar daar is niet veel aan verandert, ik moet dan toch op zijn minst kunnen tunen.
nu kan ik 6,3mHz tunnen maar 7mHz en ook andere banden niet meer,
daarbij met *NADRUK* gezegd dat inderdaad die grote dubbele afstemC helemaal uit elkaar staat.
.
en ja FET inderdaad!
(Achter af dom van mij!) had ik inderdaad ook eerst even kunnen testen met mijn te kleine oude C.
maar ik geloof dat die grote afstemC niet ver genoeg naar nul of omlaag in waarde gaat.
dus daarom dacht ik misschien kan ik er een vaste C tussen zetten of zo? (wil die grote C niet slopen!)
.
los van dit alles! (een praatje/vraagje over iets waar ik mee bezig ben)
heel toevallig ben ik ook op mijn werk bezig met het maken van een pons, en center boor mal,
een groot en dikwandig stuk uitgedraaid pijp met ongeveer in de midden een sleuf daar in gezaagd.
binnen diameter iets meer dan 100MM.
in die pijp past precies een zuiger in de vorm van een ouderwets gewicht:
http://www.racefietsland.nl/images/stories/gew.jpg
de zuiger is aan de onderkant iets hol uitgedraaid met een scherpe rand rond om.
als ik nu in de pijp, in de sleuf een stuk aluminium doet en de zuiger met de hand omlaag slaat -
pons ik uit dat aluminium een mooi, iets meer dan half rond maan plaatje -
(de rotor/draaiende deel van een afstem C)
je begrijpt nu wel ben bezig om zelf een afstem C te kunnen maken!(nog niet klaar)
mijn vraag is eigenlijk is er een simpele manier of progje om een beetje te berekenen -
wat nu de capaciteit van mijn afstem C *ongeveer* word?
het zal wel niet makelijk zijn want je zit met iets meer dan een halve schijf maar die gaat niet in zijn -
geheel langs rechthoekige plaatjes met een onderlinge afstand van enz enz.....

VrGr RRob.

fred101

Golden Member

Je kan gewoon twee buizen in elkaar schuiven met een paar teflon strips als isolator.

Als je de antenne verandert en de tuner kan je net pech hebben ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Hugo Welther

Moderator

Over zelfbouw varco's:
http://www.mydarc.de/dl5dbm/varcd.pdf
http://www.eham.net/articles/5217

Ik moet eens zoeken naar een oud artikel uit RB om zelf varco's te berekenen. Afhankelijk van de vorm van de rotorplaat word het dan een frequentielineaire, golflengtelineaire of capaciteitslineaire varco.
Ik ben de link kwijt maar in Duitsland zit/zat een hamshop die de onderdelen voor zelfbouw varco's verkoopt.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
rob007

Ratel Piraat

http://img171.imageshack.us/img171/7400/afstemc.png

sorry moet nu plots. weg!
komt nog tekst enz bij.

Edit:
hallo met zijn alle!
ja ik had zoiets al gezien, dat van die afstem C's.
mijn plaatjes stansel ik in zijn geheel zoals je hem kunt zien op de tekening,
ik zou eventueel ook nog de hoek A en B er af kunnen knippen.
(om het mijzelf makkelijk te houden) alhoewel ik hem gerust nog even hou zoals ie nu is!
daarbij dat rare bochtenwerk bij die andere vind ik een beetje onzinnig.
ik ben alleen nog wel nieuwsgierig hoeveel pF een zo'n schijfje met twee rechthoekige plaatjes is.
licht natuurlijk ook aan de afstand tussen rotor en stator plaatjes.
ook de minimale capaciteit uit eindelijke ben ik wel benieuwd naar.
maar tis een kwestie van testen maar zover zijn we nog niet. (kheb geen goeie C meter meer)
ook het even terug plaatsen van het te kleine Afstem Ctje moet ik nog even doen.
(heb er nog niet echt de tijd voor gehad)

het systeem met de buisjes en teflon heb ik ook gezien!
alleen is dat inderdaad voor een lage waarde afstemC neem ik aan.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 27 juni 2012 00:30:09 (72%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Iedere tussenruimte tussen twee plaatjes heeft capaciteit.
Dus één draaibare tussen twee vaste heeft aan twee kanten capaciteit.

Er bestaat een formule voor capaciteit:
C = 8,85 pF × A/d

C = de gevraagde capaciteit, in pF
A = de oppervlakte tussen de platen in m2
d = de afstand tussen de platen in m

Bij het omrekenen van cm2 of mm2 naar m2 wil het nog wel eens misgaan.
Maar onthoud maar:
Twee plaatjes van 10 × 10cm, 1mm van elkaar af, zijn 88,5 pF.

fred101

Golden Member

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2012/01/coaxC.jpg
Ik heb deze gemaakt. Berekent op iets van 10pF als ik het goed herrinner. Nu is hij bijna 20 pF. Dus 100% ernaast. Eerst had hij nog een tweede ring teflon die een paar mm in de buis schoof. Dat maakte hem nog hoger in capaciteit.

Bij platen is er het zogenaamde randeffect. Ronde kanten hebben daar iets minder last van ( minder lengte dan rechte hoeken en het schijnt ook iets met current hogging in de hoeken te maken te hebben) verder hebben de platen capaciteit tot de omgeving. Als de varco aan een kant aan massa ligt, zorg dan dat die kant de buiten kant vormt. Bv de voorste en achterste plaat van de rotor. Dan schermt die ndere plaat af ( tot die er uit draaien natuurlijk)

Dus kies de begin capaciteit rustig de helft kleiner dan nodig. Stel je wil 30 pF in de kleinste stand, ga dan voor 15. Waarschijnlijk wordt het toch 30.

Een andere manier is een kleine C van bv maar twee platen welke 10 tot 30 pF doet. Waar je een grote aan parallel kan zetten. Als je veel C nodig hebt, gebruik je het als fijnafstelling, heb je weinig nodig dan gebruik je alleen die.. Je kan ook twee secties van en twee banks varco in serie zetten. Dan halveert je begin capaciteit.

Gebruik jij een hele korte antenne ? Ik heb een vrij klein varcotje in mijn vakantie tuner. Daar heb ik 100W in CW door gejaagd zonder problemen. Iets meer plaat afstand maar niet veel en ik maak 100W. Jij 25W ( in theorie dan zullen we maar zeggen ;-) )

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik ben ook wel benieuwd naar de gegevens van de antenne.
Met een schets met de maten (ook van de invoer) redelijk kloppend valt daaraan ook te rekenen.

Ik heb inmiddels ontdekt dat de tuner een 'gat' heeft rond de 8 MHz waarin het niet af te stemmen is.
Met nog iets meer nulcapaciteit en/of langere draden zou dat wel in de 7 MHz kunnen gaan vallen.

rob007

Ratel Piraat

Fet ik schat mijn plaatjes strakjes denk ik dan op 75pF.
en dan heb ik het nog over een(1) stator en een(1) rotor.
.
ik moet er nog mee experimenteren ik heb M6 en M8 200MM lang.
ik heb mijn vrouw haar broodplankje(8MM) aan diggelen geknipt.
en ja ik kan bijna alle metaal soorten bewerken of laten bewerken.
tis meer of dat ik even de tijd/kans heb om te beunhazen(iets voor mijzelf kan doen)
.
mijn antenne is ongeveer twee(2) keer(X) 13 meter draad.(inverted V)
voedingslijn 450-oHm zwarte open lijn.

ik kan zo'n beetje maximaal 100Watt maken trouwens Fred.
op alle banden, maar echt nodig hebben doe ik het echt nog niet eens!
.
6,3mHz kon ik net een klein beetje tunen!
.
VrGr Rob.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat is een aardige antenne.
Hoe hoog hangt het midden? En de einden?
Hoe lang is de zwarte open lijn?

Ik vraag dat om de gegevens in een rekenprogramma te stoppen, dat vind ik leuk om eens aan te rekenen.

rob007

Ratel Piraat

als ik ff kans heb FET ga ik ff meten!
en zet ik het in deze post.

VrGr Rob.

Misschien even met de spoelen experimenteren Rob?
Hier beviel die Z-match niet zo,vooral warmte in de spoel.
Kreeg het niet naar mijn zin en heb toen een link coupled tuner gemaakt volgens een schema uit een ARRL boek.
Zoiets: http://www.possumnet.com/HTML/W9RNU_Tuner.html

rob007

Ratel Piraat

kheb er de kans nog niet toe gehad,
maar die LINK COUPLED TUNER is vrijwel het zelfde als de kroko tuner lijkt wel:
http://www.google.nl/search?num=10&hl=nl&site=imghp&tbm=is…

VrGr Rob.

rob007

Ratel Piraat

Ik heb even mijn antennespul gemeten.
10 mTr lintkabel 2X 12mTr dipool (lichtelijk inverted)
Top hoogte 7 mTr uiteindens dipool op 2,5mTr
Voor de rest nog niet zo veel meer gedaan met antenne Zmatch enz enz

VrGr Rob.

[Bericht gewijzigd door rob007 op zondag 8 juli 2012 08:14:13 (35%)

Hallo Rob! Hier niets over je tuner, maar tnx for QSO via PI3RTD en PI3GOE. Ze staan beide een slordige 75km van ons vandaan. 73 de PA3FPV

rob007

Ratel Piraat

Laten we het onder ons houden?
Het was nogal.... Ja hoe zal ik het noemen? ( openbarend? )
Sorry voor of topic!

VrGr Rob.