Wat is de ervaring met de led backlights welke je tegenwoordig in bijna alle lcd tv's tegenkomt?
Gaan ze daadwerkelijk langer mee dan CCFL?
Een led backlight bestaat uit vele leds, wat nu als er één daarvan kapot gaat?
Wat is de ervaring met de led backlights welke je tegenwoordig in bijna alle lcd tv's tegenkomt?
Gaan ze daadwerkelijk langer mee dan CCFL?
Een led backlight bestaat uit vele leds, wat nu als er één daarvan kapot gaat?
Special Member
Langer als CCFL zullen ze wel meegaan. Alhoewel het wel van de led kwaliteit en hoe zwaar ze belast worden afhangt. En uitval van 1 led zal wellicht niet zo erg opvallen bij passieve backlight, afhankelijk van het aantal leds. Bij actieve background verlichting valt het natuurlijk wel eerder op als er eentje uit is...
CCFL's hebben een levensduur van 5000-10000 uur.
LED's daarentegen hebben een theoretische levensduur tot wel 100.000 uur. Al naar gelang de belasting, koeling, etc.
Background LED's staan niet allemaal als een kerstboom in serie, dus wees niet bang voor hele lijnen LED's die ineens uitgaan.
Samsung heeft Egde LED techniek. Die heeft de LED's aan de rand van het LCD display geplakt, waardoor deze LCD TV's een slag dunner werden.
Speciale folie lagen achter het LCD scherm verdelen dit licht gelijkmatig waardoor vlekwerking minimaal is.
LEDs hebben een vrijwel onbeperkte levensduur, als de aansturing, montage en warmteafvoer tenminste ook zo lang mee gaan, wat meestal niet het geval is.
Heb ze ff geteld bij een 16"scherm het zijn er 48 stuks in 6 groepen
een ledje is defect waardoor die andere 7 ietsjes meer licht geven
ledje ging stuk met meten
CCFL ging in de einde levensduur fase minder licht geven, dit doet LED ook. Maar LED heeft geen opwarm tijd daarin tegen, alleen de koeling van high output LEDs schort het wat aan dat ze vroeger overlijden of minder licht geven (meer dan 8 jaar continu gebruik). Ik ken een aantal mensen die een Samsung (edge)LED/LCD TV hebben, ik vind er vrij "koel" beeld uitkomen bij allen ondanks kleurtemperatuur op normaal of soms warm staat, kleuren niet zo super. CCFL is iets warmer. Contrast opbrengst is na 3 jaar al aanzienlijk minder!!!
Hieronder een link waarbij het uitgelegd is.
www.geek.com/hdtv-buyers-guide/backlighting/
levensduur van beide loopt niet veel uiteen, beide zo'n 100.000 uren moet mogelijk zijn, edoch de electronica houd het niet zo lang stand!!!
Blijf wel bij een plasma....
Moderator
Op 26 juni 2012 18:48:52 schreef smd:
ik vind er vrij "koel" beeld uitkomen bij allen ondanks kleurtemperatuur op normaal of soms warm staat, kleuren niet zo super.
Ik heb die opmerking al vaker gehoord, voorbij bij laptops met LED backlight. Daar loont het overgens wel, LED's. Die CCFL inverter staat normaal de boel flink heet te stoken.
Ik zet altijd wat vraagtekens bij de levensduur van LED's. De enige manier waarop die dingen gespecificeerd zijn is door ze kunstmatig te verouderen. En dan komt niet in de buurt van werkelijke veroudering.
Op 26 juni 2012 14:42:20 schreef T-sec:
CCFL's hebben een levensduur van 5000-10000 uur.
Mijn laptop heeft zeker 5 jaar aangestaan. En z'n "als het scherm uit moet, moet de CCFL uit" deed het nooit. Die zit dus makkelijk aan de 50k.
CCFL kan IDD meer dan 50000, TW wel 100.000 uur aan, zie div sites zoals wikipedia. In het geval van jou REW, heeft hij 43800 uur gedraaid in ieder geval. Maar een lamp gaat het langst mee indien continu aanstaat en zelfdelagere bedrijfstemperatuur heeft. Ach, waar praten we over: een beeldbuis was al uitgepuft na plm 20.000 tot 30.000 uur. afgezien de professionele schermen. Soms al met een 100.000 uur gezien
Op 27 juni 2012 18:47:30 schreef smd:
CCFL kan IDD meer dan 50000, TW wel 100.000 uur aan, zie div sites zoals wikipedia. In het geval van jou REW, heeft hij 43800 uur gedraaid in ieder geval. Maar een lamp gaat het langst mee indien continu aanstaat en zelfdelagere bedrijfstemperatuur heeft. Ach, waar praten we over: een beeldbuis was al uitgepuft na plm 20.000 tot 30.000 uur. afgezien de professionele schermen. Soms al met een 100.000 uur gezien
Beeldbuizen wisselen heel erg. Je hebt ze die na 30K uur nog prima spelen, andere waren naar een paar duizend uur al kapot (philips ESF).
Ik heb sinds enkele weken een LED-LCD(Samsung, MVA panel), inderdaad de kleuren zijn gewoon anders dan m'n CRT die ik hiervoor had en m'n CCFL IPS monitor. Het is ook een draak om in te stellen. Duizend en één opties (witbalans, 10 point witbalans op drie kleuren (30 instelligen dus), color space, tint etc). De standaard instellingen zijn afschuwelijk, en het kleurenspectrum komt op het oog sterk te kort. Met heel veel proberen en experimenteren lukt het een heel aardig beeld te krijgen wat natuurlijk oogt, maar in vergelijk met andere displays is het toch anders. Moeilijk te omschrijven maar het lijkt alsof ik een compromis moet maken tussen goed helder beeld (donkere details goed zichtbaar maar bleken kleuren) of een goede kleurweergave (donkere details weg). Dit waar andere tv's die ik ken dit nooit een probleem was . . . .
Wat ook opvalt is dat de backlight relatief erg heet wordt, aan de bovenkant voel je hem duidelijk warm word (op warme dagen bijna heet zelfs). Lijkt me niet erg bevoordelijk voor de levensduur.
CCFL heeft naar mijn idee GEEN voordeel tov LED.
CCFL sleet en slijt harder dan hier wordt genoemd.
Met name aan de zijkanten werden de panels al binnen de 10 K al snel wat donkerder, bruiner, groener.
Een oud buisje kreeg ook een ander spectrum waardoor dus op een gegeven moment een wat groen beeld.
Hing ook wel weer af van welk panel er werd gebruikt.
Led geeft meer licht VEEL meer licht zelfs zoveel dat een side led bar je verblind.
Dat dit het eeuwige leven heeft dat kan gewoon niet lijkt mij.
Dat de levensduur veel langer is dan van CCFL is eenvoudig te zien bij PHILIPS Ambi Light toestellen. Daar waar de oudere CCFL hadden verkleurde deze al snel, met LED zie je dit niet terug en ze blijven ook fel, ook wanneer je er een nieuwe naast houdt.
Ben het er wel mee eens dat LED een kouder beeld geeft.
Met juist instellen in het service menu kan je echter een boel corrigeren.
Bij nieuwere toestellen kan je ook de lichtopbrengst weer regelen en dat vind ik een goede zaak.
Een Full Led vind ik zonder meer beter dan CCFL ALLEEN ook daar kloppen de witinstellingen weer niet MAAR dit kan persoonlijk zijn.
Wat betreft beeldbuizen, zette je die in op 6,1 Volt met een niet geheel geopend contrast dan haalde ze gewoon 50.000 uur .
Yep,Arnold. MAAR een beeldbuis toestel bij ons, techneuten werd dat gedaan, maar bij de klant stonden 9 vd 10 toestellen op de Helder stand! dus korte levensduur Met name Sony met de latere Trinitrons waren wel HEEL snel opgefakkeld. Ik repareer voor mn baas veel professionele schermen (jazeekers, nu nog steeds met die toeter) en die halen afgezien de warmte problemen met gemak de 100.000 uur, ok, contrast is dan nog maar 3/4 van nieuws af aan.
Die vlekken bij CCFL onstond meestan bij mensen die (flink )roken in de buurt van het toestel. IDD de oudere door oa (LG/ Philips schermen)Philips gebruikte CCFL lcd schermen werden groenig, maar ik heb een scherm eens opengemaakt en de lampen bekeken, deze gaven nog steeds dat wit/paarsige licht af, ik vermoed dat het meer een probleem is in LCD scherm zelf. Nu een Philips chassis q548.1E ( 3 jr oud)staan in de reparatie en na 17849 uur nog steeds een goed plaatje!!!
Ik denk dat de tijd het zal leren, maar ik vind de kleurtemperatuur gewoon niet OK van LED. Ik weet tot nu toe van een dode rechterbovenhoek van een Samsung 42", maargoed, kan een vrijdag middag toestel zijn.
Dat klopt wel met die rooktoestellen. Wist je dat we die al in de garantie hadden en dat we dan het panel ONDER garantie mochten vervangen?
Ik blijf dat vreemd vinden .
Denk dat het probleem van rook niet zo,n vaart zal nemen met de led toestellen.
Ben zelf tevreden met een full led met als 1 mankement, de inkijkhoek.
Het voordeel van de full led is dat met de sturing van de BL leds het zwart meer in de buurt komt dan ter tijde van de beeldbuis.
Nog steeds niet perfect maar het kan er zeker mee door.
Kijk je dan ook HD in mijn geval KPN dan is het soms echt wel genieten.
>17000 uur in drie jaar ?
Bij beeldbuizen wisselde het gewoon sterk, de ene buis kon beter tegen een hoog contrast dan de andere.
Is volgens mij bij een LED backlight ook zo, als je ze feller instelt dan slijten ze sneller gezien ze ook meer warmte produceren.
W.b.t. de kleurtemperatuur, dit is volgens toch echt een questie van instellen. Tegenwoordig is het een trend om de kleur temperatuur in de standaard instellingen te koud in te regelen, dat komt beter over in de winkel. Maar met goed instellen valt dit toch wel te verhelpen lijkt mij . . .
http://flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=133639365…
Zie hier een calibratie voorbeeld, waar de kleur temp in de movie mode zelfs te laag (= te warm) was.
Maar moet wel eerlijk zeggen, in het totaal is en blijft CRT het beste in kleur. Plasma gebruikt dithering (=van dichtbij color banding en ruis), een goede LCD (met name IPS) heeft alsnog moeite met donkere kleuren welke verzuipen door slechte zwartwaarden en met name bij TN en VA panelen ook gewoon door een slechte kijkhoek.
Moderator
Op 27 juni 2012 19:13:34 schreef elektro-manneke:
Wat ook opvalt is dat de backlight relatief erg heet wordt, aan de bovenkant voel je hem duidelijk warm word (op warme dagen bijna heet zelfs). Lijkt me niet erg bevoordelijk voor de levensduur.
Ik krijg de bovenkant van mijn UE32D5000 ook na uren aanstaan niet eens warm.
Zelfs ik moet toegeven dat CRT over en uit is.
Ik heb een ESF fles gehad met 25000 uren op de klok uit de meest beruchte serie...die was compleet leeggekeken op af.
Reden dat ie zolang mee ging is dat de vorige eigenaar hem op half contrast had staan.Toestel speelt nog steeds met een nieuwe buis en de gloei op 6,1V en aangepaste catode level waarden.
Het enigste voordeel van LED tov CCFL vindt ik het ontbreken van de kwetsbare inverter.
Ik heb zelf een LG LCD.
En hoe bevalt de LG?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 28 juni 2012 20:13:38 (93%)
Gebruiksvriendelijk toestel was hobbyproject van 2 tv's 1 gemaakt
Zit nu een AUO panel in. 32 inch. 32LC51
was origineel een Chi Mei
beeldpimpers uitzetten en kleuren contrast helderheid terug regelen beeld is zonder meer goed.
Over alles genomen blijft bij LCD en "LED" allebeide het scherm het manco. Traag reageren zeker wanneer in koudere omgeving, kijkhoek nog steeds een drama.
Ik blijf toch echt bij een Pannie Plasmaar. geen van deze factoren heb ik aan de hand en mn PX 80 draait al 4 jaar probleemloos