Sinds enkele dagen heb ik een probleem met mijn combi magnetron, de Pelgrim MAG555.
Het begon toen tijdens het gebruik van de oven ineens de aardlek van de keukengroep er uit ging. Ik was toen even boodschappen doen, maar mijn vriendin was in de keuken. Toen ik thuis kwam en de aardlek er uit was, deze zonder problemen weer aangezet en toen ook de oven weer aangezet en niks meer aan de hand verder.
De keer na dit voorval gaat het steeds fout met de oven.
Bij gebruik van de oven blijft de oven op de voorverwarm stand staan. Om toch brood te kunnen afbakken heb ik na een tijdje de voorverwarmstand te hebben gebruikt de oven handmatig aangezet. Dit gaat redelijk, alleen worden de broodjes dan snel bruin omdat de grill aan blijft staan.
Nu heb ik er niet echt veel verstand van maar mijn vermoeden is dat de thermostaat of de temperatuur sensor (als die er in zit) stuk is.
Is er manier om er achter te komen wat er stuk is en zo jah is dit(zelf) te vervangen. De oven is ruim 5 jaar oud, dus de garantie is voorbij. Op de Pelgrim site heb ik al gezien dat een aantal onderdelen te bestellen zijn.
Onderstaand topic vond ik al, dit topic lijkt wel op mijn probleem, echter is het topic al wat ouder en bied helaas geen oplossing.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/84279/1/pelgrim
Off-topic:
Vanochtend om toch croissantjes te kunnen bakken aluminium folie om het hoge rooster gedaan en de croissants eronder, dit ging goed. De aluminium folie werkt dan als een soort hitteschild voor de grill.
Heteluchtelement defect...
[Bericht gewijzigd door S.Oldeerbout op zondag 29 juli 2012 22:17:32 (25%)]
Mee eens, hetelucht element defect. Om te proberen eventueel stekker omdraaien, misschien een beetje geluk is het aan het begin van het element.
Ik heb nu de oven uitgebouwd staan en de behuizing deels er af gehaald. Waar zit het verwarmingselement? Ik denk/gok aan de zijkant. Aan de achterkant vermoed ik het magnetron gedeelte, aangezien deze met andere schroeven vast zit en er een (algemene) waarschuwingssticker op staat deze niet te verwijderen i.v.m. micro golven. Aan de bovenkant zie ik alleen de grill en aan de onderkant alleen de motor van het draai plateau.
Weet iemand dit zeker of het verwarmingselement aan de zijkant zit en of dit te vervangen is. En eventueel welke stekker om te draaien om te proberen of het nog werkt? Kan ik eventueel nog dingen doormeten om zeker te weten wat er stuk is?
Aan de hand van een foto van een mogelijke vervanging element toch nog even verder gezocht en aan de achterkant de kap verwijderd.
Het verwarmingselement uitgebouwd en doorgemeten. De multi meter gaf waarde 1, dus oneindig en element stuk neem ik aan.
In de behuizing bij de spiraal zat wel wat ijzervijlsel zeg maar, is dit normaal? Ik heb het er maar uit gezogen zodat het weer schoon is.
Zou er nog meer aan de oven stuk kunnen zijn, of is het een kwestie van een nieuw verwarmingselement erin en probleem opgelost?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 1 augustus 2012 18:49:52 (28%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Doorgaans is alleen het element stuk in zulke gevallen.
Is het verstandig om een verwarmingselement te bestellen bij Pelgrim, a 86,30 inclusief behandelingskosten e.d.
Of zoiets:
http://www.mijnonderdelenhuis.nl/a-24933385/verwarmingselementen/eleme…
Bouw element uit en vergelijk. Indien het zelfde, gewoon bestellen!!! is originele kwaliteit
De oven heb ik al uit elkaar en er zit 1 element aan de achterzijde. Op de Pelgrim site heb ik het onderdeel nummer opgezocht en onder dat nummer word het element ook verkocht op de andere site, voor de zekerheid heb ik ze gemaild en ze bevestigen dat dit het goede element is.
Helaas was het vandaag niet op voorraad, maar morgen komt het binnen bij hun. Als alles goed gaat heb ik het vrijdag in huis en kan ik alles weer monteren en zien of het werkt.
Op gloeispiraal zelf is een goede brandplek te zien, dus deze is duidelijk stuk.
Alvast bedankt voor de hulp.
De brandplek is dus een aardsluiting ontstaan en weggebrand. komt vaker voor. Succes weer met de opbouw!!
Gisteravond de boel weer in elkaar gezet en getest en de oven werkt weer goed. Bijkomend voordeel is dat de oven nu rondom weer eens schoongemaakt is op de plekken waar je normaal niet bij komt.