Beste mensen,
Ik zou heel graag willen weten,wat de cijfertjes (boven:1,3,5 en onder:2,4,6 betekenen op een 4 polige aardlekschakelaar.
Mvr.groet,
Droduin
Beste mensen,
Ik zou heel graag willen weten,wat de cijfertjes (boven:1,3,5 en onder:2,4,6 betekenen op een 4 polige aardlekschakelaar.
Mvr.groet,
Droduin
Dat is een nummering voor de kabels aan te sluiten, in de regel is 1,3 en 5 de inkomende voeding met respectivelijk L1,L2 en L3. 2,4 en 6 zijn de uitgaaande voeding.
Bij een 4 polige staat er ook nog een N bij op de 4de klem. Hierop sluit je de nul aan.
Dus zoals deze:
MVG Gerard.
Beste GerardMonique,
Hartelijk dank voor jullie snelle reactie en uitleg.Ik had al zo'n vermoeden,alleen wist ik het niet zeker.Niet zeker,in die zin,omdat ik vaak installaties zie, waarbij de bovenste nummers(1,3,en 5)met elkaar verbonden zijn en dat de voeding( L1,L2,en L3)op de onderstaande nummers (2,4 en 6)aangesloten worden en dat zo'n schakelaar toch nog ook werkt.Wat is dan bij deze aansluiting wel het verschil, of maakt het toch niet uit op welke nummers je de voeding(en) aansluit? De Nul is mij duidelijk!
Heel graag uw reactie,
Met vriendelijke groet,
Droduin
Dan zijn de aardleks gebruikt in een enkelfase systeem, dan verbind je de voeding naar elke aansluiting.
Sorry,maar deze verklaring snap ik niet!
Op de Hoofdschakelaar van een installatie komen ook dezelfde cijfertjes voor.Naast deze HS bevindt zich een Als ook met dezelfde cijfertjes.Wat is nou hier aan de hand? De voeding van het nutsbedrijf, L1,L2 en L3 zijn aan de uitgaande zijde (2,4,6)van de HS aangesloten,terwijl de ingaande zijde,cijfertje 1,3, en 5 (boven)met elkaar (dmv. een strip) verbonden zijn.
Vervolgens wordt vanaf de uitgaande zijde van de HS,de naastgelegen ALS via de uitgaande zijde gevoed. Vanuit deze ALS lopen de fases L1,L2 en L3 door naar de Kwh-meter (3Fase-meter)Ook zijn de nummertjes 1,3en 5 (ingaande zijde) van de ALS met elkaar verbonden dmv een strip.De vraag hier is: A.Waarom worden deze componenten niet volgens bovenstaande uitleg gevoed, is dit te omslachtig? en B.Kunnen deze componenten alsook deze kast,qua veiligheid normaal hun werk doen? Oja,Sorry,Ik moet ook eerlijk erbij vertellen,dat het (hier)om een groepenkast gaat met 3 krachtgroepen.
Een goed weekeinde,
Met vriendelijke groet,
M.Droduin.
Het maakt niet uit of de ingaande op 1,3,5,7 zit of 2,4,6,8.
Als L1,L2,L3,N respectiefelijk met 1,2 - 3,4 - 5,6 - 7,8 worden gebruikt.
Zo word de fasevolgorde aangezien van links naar rechts, van boven naar beneden en van voren naar achteren.
Dit zijn eenmaal de simpele regels die wel handig zijn.
MVG Gerard.
Hartelijk dank voor jullie snelle reactie en uitleg!
Ik ben er nu eindelijk uit,dank zij jullie.
Een goede nacht,
Met vriendelijke groet
M.Droduin