galvanische corrosie

Hallo,

ik zet mijn vraag even hier neer.

ik ben de dertig al een eind voorbij maar heb een vraagje ivm galvanische corrosie. Ik probeer een documentje op te stellen die deze zaak haarfijn uitlegt. Zit in een avondopleiding en iedereen probeert een belangrijk probleem te behandelen zodat de collega's na het lezen die zaak goed begrijpen. (we verdelen het werk dus een beetje...)

Kan iemand me naar een document of pdf loodsen waar het galvanisch effect volledig uit de doeken wordt gedaan ?

Zo niet welke thema's en in welke volgorde zou jij deze behandelen bij je uitleg.

De meeste mensen weten wel een beetje wat galvanische corrosie is: het wegroesten van het minder edele metaal bij aanraking van het edelere en in contact met water (lees electroliet)... maar daar stopt het.

ook de problemen met zwerfstromen en de het probleem van aardingen zou ik aan bod laten komen als ook alle mogelijk oplossingen die men kan opzetten voor het tegengaan van oxidatie van materiaal.

Ik zou behandelen
atoommodel
binding (covalent ionisch)
elektronegativiteit
redox reactie
batterij - galvanisch element

oplossingen
offeranode
tegenspanning induceren oiv battery
isoleren van de metalen verbindingen

kortom het hele gedoe. iemand tips of vooral links naar heel goede lectuur: laat maar komen. Ik heb me al suf gezocht online, maar de meeste zijn te fragmentarisch of te oppervlakkig

dankjewel

http://en.wikipedia.org/wiki/Corrosion

bij de links en referenties staat ook nog wel het een en ander aan leesvoer.
succes

dankjewel

ik was er net al aan begonnen.

als iemand nog tips heeft...

dankjewel

DE OLDE

Overleden

of kathodische bescherming op wiki

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

inderdaad, was ook al voorbij gekomen

dankjewel

Sommige metalen kunnen gepassiveerd worden.
Voorts is de beschikbare oppervlakte erg van belang.
Ik heb ooit een en ander uitgezocht toen ik waterkoeling voor de pc bouwde. Maar volgens mij som je het meeste al zelf op in je eerste post.

Zal vast wel een ergens op internet een document in het engels staan, chemie forum bezoeken lijkt me ook de moeite waard.
Wel met redelijk concrete vragen komen dan krijg je de beste antwoorden, dus eerst wat zelf proberen uit te zoeken.
Je kan ook een bedrijf bellen of mailen.

Zoek eens op galvanic corrosion pdf in combinatie met een van deze woorden research study effects guide solutions

[Bericht gewijzigd door Leendert1 op zondag 9 december 2012 02:27:22 (28%)

Draaien ze Electronic Dance of House? anders kom ik niet!