overhead folie snijden met laser t.b.v soldeer pasta sjabloon

Hi,

zit al enkele weken met het volgende idee

Soms moet ik enkele gelijke printjes maken en wil daar dan een solder paste template voor maken.

Aangezien het maar max 3-5 stuks zijn lijkt me, als ik het voorzichtig genoeg doe, dat lamineer vellen of overhead sheets stevig genoeg zijn.

Na wat zoeken zie ik laser aanbevelingen van CO2 tig watts tot een BlueRay laser. Maar tig watts voor een stukje folie!! Nu weet ik wel dat op sommige folies voor laser printer er aan een zijde een flinterdun laagje mylar kan zitten.

Wat bepaald nu welke laser ik nodig heb? Is de optische power waarde voldoende of is er ook nog kleur of golflengte in nm afhankelijkheid? Zijn Green lasers beter dan Red lasers?

De tijdsduur van het snijden maakt mij niet zo uit, als het 1-2 uur duurt voor een 100-150mm template is dat totaal geen probleem.

Nu zag ik deze laser.

Zijn er mensen die hier kijk op hebben? Of al zo iets eens geprobeerd hebben? Het gaat dus alleen om boven genoemde actie's, niets meer en niets minder.

Branden met een laser in overheadsheet voor gaatjes van bijvoorbeeld 0402 of ssop pads lijkt me moeilijk worden. Misschien heb je meer aan een snijplotter?
Dat soort plotters worden ook gebruikt om sjablonen voor op t-shirts te snijden (floc). Misschien kan je het daar eens vragen. Ook online kan je stencil sheets kopen.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Op 10 december 2012 10:54:03 schreef MAH:
Branden met een laser in overheadsheet voor gaatjes van bijvoorbeeld 0402 of ssop pads lijkt me moeilijk worden.

In welk opzicht? Smelten, onregelmatig?

Sheets bestellen/kopen/wachten is niet leuk en voor enkele printjes vind ik het te duur.
Tevens als ik 5 printjes per 3 mnd doe, is het kopen van een cutter niet echt aanwezig op een verlanglijstje.

Nee, het kopen van een snijplotter niet. Het laten maken bij de winkel om de hoek is voordeliger. Document van maken, met een sheet naar de winkel lopen en vragen of ze dat willen doen.
Nieuwe snijplooters zie ik al vanaf €300, het wordt al moeilijk om het zelf te maken voor dat geld (denk aan stappenmotoren & drivers, computer interface, constructie etc)

Met zo'n laser moet je aan de resolutie denken en wat er gebeurt als je de sheet verwarmd. Het is maar plastic en je moet wel scherpe hoeken kunnen maken.

Veel onderdelen zijn reeds in bezit. Buiten de laser is het nog slechts tientjes werk.

Zou dat zo erg veel uitmaken? Het is meer om het morsen te verminderen.

Om even terug te komen op mijn eerste vraag, hoe bepaal je welke laser nodig is? Is 50mW voldoende? Kan altijd met PWM werken om de (over)verhitting terug te regelen.

Bij zwarte folie zal je misschien aan 50mW voldoende hebben. Ik denk dat je minimaal 500mW nodig gaat hebben bij transparante folie. Of wellicht nog hoger! Ook kan het zo zijn dat transparante sheet donkerder is voor bepaalde golflengtes (IR), dan heb je misschien minder laservermogen nodig.

Hou er ook rekening mee dat je ventilatie (naar buiten) moet hebben. (Als je aan de onderkant de lucht wegzuigt verstoort de rook de laser niet.) Maak het ook veilig, vooral als je met IR gaat werken mag er geen IR licht naar buiten komen, je kan blind worden zonder dat je het merkt! Hetzelfde geldt voor groene lasers zonder IR filter!

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Laser cutten ik wel eens laten uitproberen op verschillende soorten folie, ook overheadfolie, met een professionele machine.
Het resultaat was niet naar verwachting, het plasic smelt langs de randen en die bollen daardoor iets op en zijn rafelig waardoor het je het geheel nog zelf moet nabewerken.

Op 10 december 2012 15:52:45 schreef Benadski:
Bij zwarte folie zal je misschien aan 50mW voldoende hebben. Ik denk dat je minimaal 500mW nodig gaat hebben bij transparante folie.

(Als je aan de onderkant de lucht wegzuigt verstoort de rook de laser niet.) Maak het ook veilig, vooral als je met IR gaat werken mag er geen IR licht naar buiten komen, je kan blind worden zonder dat je het merkt! Hetzelfde geldt voor groene lasers zonder IR filter!

Ander materiaal? Papier? Het hoeft maar enekele keren mee te gaan. Desnoods maak ik er meerdere.

Waarom schrijven sommigen zo positief over die BlueRay lasers om papier te snijden?

Afzuiging van onder was al de bedoeling, mede om de folie strak en vlak te houden. Heb een stalen microfilter ter grootte van een A5, kan daaronder afzuigen. Had al een filmpje gezien met rookwolkjes.

Qua veiligheid. Alles zou in een gesloten melk kleurig plexiglas kastje komen, op wat koel gaten na.

Je moet in elk geval een kunsstof hebben die niet thermoplastisch is.
Overheadfolie is een laminaat van verschillende kunststoffen voor de stabiliteit, UV bestendigheid, tonerhechting etc.
Papier is misschien ook wel mogenlijk als je het toch maar enkele keren hoeft te gebruiken, heb ik eigenlijk nog nooit aan gedacht.

fred101

Golden Member

Is voor zo weinig printjes het niet handiger op folie te printen en dan een paar viierkante of ronde stansjes le maken. Of desnoods met een scalpel snijden. Dat zal sneller dan 2 uur zijn.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Zelf snijden is geen optie voorlopig. Helaas door een spook wat rondreed heb ik simpel gezegd voorlopig geen vast beeld en vaste hand.
Dus wil graag met wat simpele zaken toch veel dingen zelf uitvoeren.

Nog steeds ben ik benieuwd hoe iemand bepaald welke laser men nodig heeft voor iets te snijden. Wat als ik 0,4mm metaal folie heb? Hoe bereken/bepaal je dan de laser sterkte?

free_electron

Silicon Member

het gaat vrij goed met een snijplotter op mylar of polypropyleen. De Cricut plotter of een Craft-Robo bijvoorbeeld.

http://www.instructables.com/id/Create-Solder-Paste-Stencils-with-Cric…

http://www.sparkfun.com/tutorials/383

laseren gaat uitstekend op Kapton maar je hebt serieus wat power nodig om dat te 'snijden'. Kapton smelt niet en het verbrand niet. De laser 'verkoold' ( al is verkolen een slectht woord angezien het nie tom koolstof gaat ) het kapton. de eilandjes vallen er zo uit. er zijn geen rafelige randen of opgebolde randen. de plot is gewoonweg perfect. een 40 watt laser kan het zonder problemen.

Ik heb kapton vellen besteld en ga die opspannen in een kader en dat eens uitproberen op de Epilog. Ik heb toegang tot een Epliog Helix 60 watt Co2 lasersnijder. Ik heb al een aantal leuke dingetjes gemaakt ermee.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

@F_E :
Waar heb je die vellen overigens besteld ? Ik ben er namelijk ook naar op zoek.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
free_electron

Silicon Member

McMaster carr heeft dat.

2271K71 . 13$ voor een vel. ze zijn 33cm op 33 cm ( 1 square foot )
en direct zelfklevend voor soldeerwerk.

de bedoeling van mij is om mini stenciltjes te maken.
ik kleef die op de pcb of het onderdeel ( QFN ) , pasta erover , hete lucht erover , stenciltje er a pellen na de reflow , opkuisen met flux-off en alcohol , onderdeel op board , en nogmaals hete lucht erover.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Ik dacht dat je film of sheet had besteld, gee ntape. Ik zou graag een frame maken en daar een "stencil" van Kapton op zetten. Vervolgens een printje eronder, pasta erover smeren en dan naar het volgende printje.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Ik heb wat stencils gemaakt met een vriend die een 40W epilog laser heeft.

Wat je krijgt is dat je in "snij" mode een 0.1mm brede snee krijgt. Werkt voor geen meter. De gaten worden veel te groot. Ook de randen gaan bobbelen.

In "graveer" mode ging het beter. Gaatjes toch nog iets te groot en sommige dunne stukjes tussen de pads gaan gewoon kapot/helemaal scheef staan etc.

@FE: http://en.wikipedia.org/wiki/Kapton_tape
Hoezo geen koolstof? Als ik de structuurformule goed lees, bestaat kapton uit en veelvoud van 22 koolstof, 2 stikstof en vijf zuurstofmolekulen (plus nog wat waterstof, maar ik ben te lui om te tellen.. ok, ok... 10 denk ik).....

@lord anubis,
Gebruikelijk in de hobby wereld is 100 micron overhead sheet. Gebruikelijk in de professionelere wereld is 130 micron staal. Als je 0.4mm staal gaat dan krijg je veel te veel pasta, de gaten worden te dik, zodat de pasta in het metaal blijft zitten ipv op je print, en je hebt minstens een 100W laser nodig om het te laseren. (de 40W epilog doet helemaal NIKS met 35 micron koper).

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 11 december 2012 09:54:07 (23%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

antwoord op je "hoeveelheid" vraag.

Op mijn stage stond een laser cutting machine van 7,5kW die door max 20mm staal heen kwam.

Als het veband tussen kW en dikte lineair is dan heb je voor 0,4mm staal 150W laser nodig.

en voor 0.13mm staal 50W. Hmm. We maken een kans met de 40W van die vriend van me! Ik probeer nu aan 0.13mm staal te komen.....

[update] Gevonden.... http://www.alibaba.com/showroom/0.13mm-corrugated-steel-sheets.html
Min order: "5 ton" Beetje veel voor een experimentje.

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 12 december 2012 01:37:47 (37%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@rew: mylar sheets

Kapton is o.a. bij rs te koop. Allemaal niet geheel de goede dikte maar voor een experiment is het wel bruikbaar.

free_electron

Silicon Member

Op 11 december 2012 02:13:47 schreef oxurane:
Ik dacht dat je film of sheet had besteld, gee ntape. Ik zou graag een frame maken en daar een "stencil" van Kapton op zetten. Vervolgens een printje eronder, pasta erover smeren en dan naar het volgende printje.

ja en nee die vellen zijn gecoat met een op silicone gebaseerde high-temperature kleefstof.

mijn bedoeling is het volgende :

ik snij microstenciltjes. backing paper eraf , kleef microstenciltje op de printplaat of op het onderdeeltje. smeer pasta en laat stenciltje zitten. boel door de reflow ( hete lucht erop. )

trek stenciltje van de printplaat of onderdeel , reinigen. voeg flux toe en nogmaals reflowen.

de bedoeling is om rework te kunnen doen op bga en qfn's. er is een bedrijf die dergelijke stenciltjes verkoopt maar die zijn peperduur en ze maken ze ook uit kapton. als ik die zelf kan snijden op de laser ....

ik heb nu PET folie besteld om te laseren. blijkbaar werkt dat heel goed om stencils te maken. je moet met de speed en power spelen om het goed te krijgen.

ik ben een sjabloon aan het uitwerken om een eenvoudige stencilprinter te maken waarin je zo een vel kan opspannen. de bedoeling is om een AI (illustrator) file te hebben die je naar de laser stuurt en dan krijg je een 'screenprinter' bouwpakket. gewoon snijden uit een plaat acryl.

@free,
die PET Mylar folie ga je dan snijden met de Epliog Helix 60 watt?
Of....

Op 12 december 2012 01:30:39 schreef rew:
en voor 0.13mm staal 50W. Hmm. We maken een kans met de 40W van die vriend van me! Ik probeer nu aan 0.13mm staal te komen.....

[update] Gevonden.... http://www.alibaba.com/showroom/0.13mm-corrugated-steel-sheets.html
Min order: "5 ton" Beetje veel voor een experimentje.

Helaas, helaas. Die epilog lasers zijn 10.6µm. Veel teveel van die golflengte wordt door staal gereflecteerd. Voor een snij laser heb je 1.06µm nodig of een bonk vermogen dat je zeer snel kan pulsen. Iets wat een epilog niet kan. Daarnaast moet je nog een gas zoals zuurstof hebben om het aan te jagen. Zijn er al vele die dit eerder hebben gedaan. Kapton en PET zijn je beste kans voor stencils. :)

ikzelf heb hier thuis een 100 wat co2 laser tot mijn beschikking (van t bedrijf :) )

Om even terug te komen op mijn eerste vraag, hoe bepaal je welke laser nodig is? Is 50mW voldoende? Kan altijd met PWM werken om de (over)verhitting terug te regelen.

haha daar ga je het niet mee redden.

het snijden van kunstoffen geeft een stinkende vieze zwarte rook en roetdeeltjes.
dus zorg voor zeer goede afzuiging.

ook zul je met een co2 laser niet door metalen heen kunnen snijden,
we gebruiken juist alufolie om de straal te blokkeren.

ik schat de kans zeeeeeeeeeer klein in om een zelfgebouwde laser te maken die een werkbaar resultaat oplevert.

-----------------------------------------------------------
oplossing:
her en der in het land zijn "fablabs" gebouwd,
deze geven een 40 wat lezer tot jouw beschiking waar mee je mag werken,

goed, goedkoop en makkelijk :)

http://www.fablabenschede.nl/

Waarom ets je niet gewoon je stencil, je zou denken dat het toch wat vaker genoemd zou worden, vele van ons gebruiken etsen voor maken van pcb. Is daar rede voor?

Krijgt dan nette stencils en de opstartkosten zijn laag.
http://rayshobby.net/blog/wp-content/uploads/2011/12/img-6.jpg

Die techniek wil ik ook gebruiken want ik heb geregeld andere stencils nodig en laten maken kost al gauw 20 dollar voor kleine stencil, dat kan redelijk gaan oplopen als je geregeld je ontwerp aanpast.

Ben nog opzoek naar goed adresje voor ongeveer 0.1 a 0.2mm koper, 0.3 kan je bij conrad krijgen maar dat is denk ik wat dik voor deze doeleinde, maar misschien gaat dat ook wel werken als je pads iets verkleind, dat durf ik nog niet te zeggen zonder te testen.

Tutorial hoe je stencils ets, maar meeste zullen dat al weten, niks anders dan pcb etsen alleen dan wat langer en met wat meer koper. :)
http://rayshobby.net/blog/?p=1246

Ik heb gisteren een zwik PCBs gefabriceerd met de stencils. Gewone overheads van de kantoorboekhandel. Gewoon een 40W epilog. (altijd gedacht dat ie 10.6 µm was, maar mijn laser-expert vriendje denkt dat er een YAG 1 micron laser in zit. Nu weet ik het niet meer.)

http://www.epiloglaser.com/laser_faqs.htm#qwavelength