7400 series

Hallo forumleden,

Ik ben nog niet heel bekend met het werken met IC's, dus ik wil dit graag leren. Nu heb ik een tijdje terug bij dickbest.nl een aantal 7400 series chips besteld. Nu wilde ik deze gaan gebruiken, maar op een of andere manier krijg ik ze niet werkend. Waarschijnlijk is dit van mij zo'n domme fout waar ik, als ik antwoord krijg, echt zo'n "oohjaa natuurlijk" moment bij krijg. Ik heb precies een schema gemaakt van hoe ik hem heb aangesloten. Ik hoop wat van jullie terug te horen, en natuurlijk wil ik er van leren dus liever niet meteen een kant en klaar antwoord ;)

Hier is mijn schema;
http://imageshack.us/photo/my-images/62/schemao.png/

Ik hoop wat terug te horen van jullie.
Alvast bedankt!

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

Kan men het eens een keer de dingen op WWW.Uploadarchief.net plaatsen?!
Dan komt er niet van die Commerciële spul op de achtergrond, waar ik, en andere, niet op zit te wachten.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

http://www.uploadarchief.net/files/download/schema12345.png

Zo beter? Gewoon de link?
Ik hoor wel wat er mis is met de schakeling.
In ieder geval alvast bedankt voor de site, is een stuk makkelijker dan imageshack.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Kan zoveel zijn
+ en - goed? niet per ongeluk gewisseld?
Nameten.
Wat is de waarde van de weerstand?
Transistor goed, goed aangesloten, goed type.
Meet de uitgang van de poort.

Om te testen of je NAND het doet:
Beide ingangen samen nemen. En dan aan de + of aan de -, nooit maar zo los laten hangen.
Meet de uitgang van de poort met een universeelmeter. Dan sluit je de transistor en de LED al vast uit.
Stapje voor stapje.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Als een schema het niet doet, moet je stap-voor-stap eens gaan kijken of ieder onderdeel doet wat ie hoort te doen. Voor op digitale onderdelen als de 7400 is het zo dat je eerst de ingangen en daarna de uitgang(en) kan meten. Een onderdeel als een "weerstand" heeft geen ingang en uitgang. En spanning is makkelijker te meten dan de stroom.

@toeternietoe, bij de 74LSxx serie is het dacht ik niet zo'n probleem om de boel los te laten hangen: de bipolaire ingangs-torren worden stroom-gestuurd, en die is gegarandeerd nul bij een openhangende poort.

Dat neemt niet weg dat de kans groot is dat de TS een 74HC00 heeft.

Ohja. De led/tor is niet goed aangesloten. Maar het zou wel moeten werken. Eerst metingen doen en er zelf achterkomen wat het bezwaar van deze constructie is. Daar leer je veel meer van!

P.S. Die tweede link werkt veel prettiger. Kan ik hem tenminste uitvergroten en zo.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hier even de werking-tabel van de Oldie-7400.
http://www.uploadarchief.net/files/download/sn74ls00.png
Dan ziet men wat de uitgang doet met de aanbod op de ingang.
Met www.uploadarchief.net gaat het vele malen beter en geeeen reclame-boodschappen.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Arco

Special Member

Led met serieweerstand in de collectorleiding is inderdaad gebruikelijker en wat zekerder.
Nu ben je afhankelijk van de transistorversterking/waarde van de basisweerstand. Die zou bij een BC547C zo'n 33k moeten zijn.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Okee Ik heb hem even doorgemeten zonder led, transistor of iets anders.
Hier staat wat op de chip zelf staat:

S7635
N7400A

En hier is wat ik doorgemeten heb, zonder dus de transistor, led, maar gewoon alleen de multimeter.

Ik heb alleen 5V gezet op pin 1.

Van pin 14 doorgemeten naar pin 7: 5V
Van pin 1 doorgemeten naar pin 7: 5V
Van pin 2 doorgemeten naar pin 7: 1,64V
Van pin 3 doorgemeten naar pin 7: 0,08V (terwijl dit lijkt mij dus 5v moet zijn)

Weet het nu niet echt meer wat ik moet doen.

En via de aansluitingen heb ik het precies hetzelfde gedaan als op dit filmpje, alleen zijn dan natuurlijk de functies anders.
http://www.youtube.com/watch?v=cdMJvFT-Afc

Alvast weer bedankt!

Arco

Special Member

Een 7400 is dus heel wat anders als een 74LS00. (verschillende interne opbouw). NOOIT ingangen los laten hangen!

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bestaat er dan een kans dat ik hem heb doorgebrand/beschadigd? En hoe weet u dan dat het een 74LS00 is en niet gewoon een 7400? Het zijn misschien veel vragen allemaal, maar gezien er geen mbo-4 opleiding elektronica is in Nederland wil ik in mijn vrije tijd veel ervan leren :)

pola

Golden Member

Ik heb alleen 5V gezet op pin 1.

Kijk eens naar de tabel van GerardMonique.
Daar kan je zien dat de uitgang hoog is als er 1 input laag is.
Welke input heb je laag gemaakt?

Al mijn voedingen zijn geschakeld, zelfs die met een trafo. Dubbelpolig

Pin A +5v, Pin B 0v, pin 3 0v..... Klopt niet! :O

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

NOGMAALS!!!!
Altijd alle ingangen aan elkaar maken, en gezamelijk verbinden met de + of de -.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Pin B is 1.64 Volt. Voor TTL chips zoals deze is dat hoog. De ingang wordt pas laag bij 0.8 volt en minder.

Niet aangesloten ingangen bij TTL chips zijn altijd hoog.

Dus in dit geval: alle twee de ingangen hoog --> uitgang laag, lampje uit.
Om het lampje aan te krijgen moet je ingang B doorverbinden met mass op pin 7.

En om nog een tip te geven: ik kan je opbouw natuurlijk niet zien, maar dergelijke logica (en CMOS spul trouwens ook) kan compleet over de zeik raken en gekke dingen gaan doen als je de voedingsspanning niet ontkoppelt.

Een 100 nF condensatortje (liefst een multilayer, keramische of Sibatit condensator) over de voedingsspanning, zo dicht mogelijk bij de voedings-pinnen van het IC geplaatst, is noodzakelijk.

Omdat het me niets zou verbazen als de USB-spanning nogal ranzig is, denk ik dat het geen kwaad kan er nog een kleine elco (1-4,7 uF) parallel bij te plaatsen.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Je moet pin 2 ook wel ergens aan hangen he...

Meep! Meep!

Dat ligt er toch maar net aan of ik de uitgang aan of uit wil hebben? Zoals bij de tabel van GerardMonique is het dan toch zo dat als ik bijvoorbeeld pin 1 hoog heb en pin 2 laag dat dan pin 3, dus de uitkomst, hoog is?

Arco

Special Member

Zolang alle ingangen maar ergens aan hangen (en niet zweven), gaat er niets kapot...

OOOOOOOOOhhhhhjaaa-moment ^__^

Niks doorgebrand, alles werkt. Bedankt Arco, dit maakte het duidelijker. Ik dacht dat je gewoon alle poorten dus kon laten zweven, maar als je ze 0v wilt hebben moet je ze dus ook op ground aansluiten. Dit begreep ik dus niet (me-stupid). Nu werkt alles zoals het hoort volgens de waarheidstabellen, alleen het ledje brand niet echt fel als ik hem er rechtstreeks op aansluit op de ic. Hij is veel feller als ik hem direct aansluit op de usb voeding. Ik meet een voltage drop van 2v. Kan dit kloppen?

Bedankt voor de hulp!
Groetjes.

Arco

Special Member

Je gebruikt hopelijk wel een serieweerstand bij de led? Anders leeft het ic (of je USB poort) niet erg lang...
De 7400 kan maximaal 8mA sinken (led aan plus) of 0.4mA sourcen (led aan min)

benleentje

Golden Member

Dat ligt er toch maar net aan of ik de uitgang aan of uit wil hebben?

Dat zie je heel goed. Maar een ingang die loshangt en nergens op aangesloten is doet nooit wat je ervan verwacht. In dit geval meet je 1,64V en bij 0,8V of lager is het pas een nul.

Pin A +5v, Pin B 0v, pin 3 0v..... Klopt niet! :O

Maar pin B is niet 0V maar 1,64V dat heb je zelf gemeten.

Ik vind het jammer dat je zo slecht leest. Als je alles aandachtig had doorgelezen en de TIPs had uitgevoerd had je wellicht al ontdekt of er iets verandert is.

En hoe weet u dan dat het een 74LS00 is en niet gewoon een 7400?

Zie datasheet hieronder
http://www.datasheetarchive.com/N7400A-datasheet.html

Daar staat hij onder standaard TTL serie. En er staat ook dat een nul dus de toestand voor laag max 0,8V mag zijn.

Ik vind het jammer dat je zo slecht leest.

Sorry daarvoor, en je hebt volledig gelijk.
Eerst snapte ik niet precies hoe ik die datasheet moest gebruiken en begreep ik verkeerd wat jullie bedoelde met "geen poorten los laten hangen", maar nu wel (dankzij jullie) en heb ik dus behoorlijk veel geleerd, en dus vooral om goed te lezen!

Bedankt voor de hulp, ook al duurde het een tijdje voor mij om het goed door te hebben, maar nu heb ik er ook veel aan.

Groetjes, Marco

benleentje

Golden Member

Nu ben ik weer blij dat je ervan geleerd hebt.

2 dingen heb je geleerd.

• Geen pootje laten loshangen.
  • En beter lezen.

Dat laatste verijst toch ook wel kunde. Je kan wel iets lezen en dan hebben je ogen het gezien. Je kan ook zeggen dat je iets hebt gelezen als je hersens begrijpen wat je ogen hebben gezien.

En als je het aandachtig hebt gelezen en bestudeerd en je begrijp het niet kan je beter daarop een gerichte vraag doen. Dat weten we hier ook weer in welke richting we je verder kunnen helpen.