ESR meter - again

EricP

mét CE

Er zijn in de loop der jaren wel wat topics over geweest. Hoe meet je de ESR van een elco? Soms met hele mooie meters (die niet binnen mijn budget passen), soms met meters die hele brakke resultaten geven, soms zelfbouw wat verrassend goed (of slecht) blijkt te werken. We zijn inmiddels weer een jaar of wat verder, dus wellich is er nieuws onder de zon.

Goed, waar ben ik naar op zoek (random order):

  • ESR / C meter. (mag ook L doen, geen eis)
  • Moet met kleine (laten we zeggen 100nF) en grotere C (ettelijke 1000-den μF) overweg kunnen
  • Moet betrouwbaar zijn - geen instrument wat het alleen goed meet in de avond als het volle maan is bij windkracht 3 uit het oosten
  • Zelfbouw mag - indien programmeren nodig alleen AVR of SiLabs 8051 (voor de rest geen programmer)
  • Voorkeur voor digitaal (maar analoog is acceptabel, mits er een discrete waarde uit komt en geen 'goed/fout' aanduiding - dat bepaal ik zelf wel)
  • Bij voorkeur auto-ranging (maar geen harde eis)
  • Goede beveiliging tegen een 'ooops' met een elco die toch niet ontladen bleek te zijn
  • Geen gedoe met paypal of soortgelijke privacy-schendende jongens. Ook geen CC (waardoor ik al snel beperkt ben tot een deel van Europa - so be it)
  • In-circuit kunnen meten voor een indicatie (da's wat anders dan een meting!) zou leuk zijn

Budget is altijd een goede vraag. Laten we zeggen dat het niet op een euro hangt, maar het geld moet ook verdiend worden - het is voor prive.

Die dingetjes van Peak vind ik tussen de 70 en 130 euro. Lees er wisselende berichten over. Reichelt heeft wat voor 200. Geen idee wat het is. Van beiden ook geen idee of die grotere capaciteiten aan kunnen. Had bij een ex-werkgever een 'echte' bench meter ter beschikking, valt buiten budget.

Doel: ik kom steeds meer SMPS tegen. Met ellende uiteraard. Wil wat sneller werken dan de scope-toongenerator methode. Nou is mijn ervaring dat je meetapparatuur moet kopen die net even meer kan dan waar je het voor nodig hebt (die mogelijkheden ga je deels vroeg of laat gebruiken).

Iemand recent nog wat leuks gezien?

Dat zijn nogal wat eisen zeg. Ik denk niet dat dat gaat lukken. Kun je niet beter aan twee eenvoudige (dus ook goedkopere) apparaten denken. Desnoods in 1 kastje gebouwd.

Bijvoorbeeld een apparaat voor grote capaciteiten en een apparaat voor de kleinere. Of 1 die met hoge en lage spanningen/frequenties kan meten.

Je kunt dan ook verschillende meetmethoden gebruiken voor verschillende soorten condensatoren. Dat lijkt me makkelijker en veel minder kostbaar dan 1 meetapparaat voor alles.

Ook is het misschien een idee om gewoon een paar aparte meetcircuits te maken die elk iets anders meten. Bijvoorbeeld de lekstroom de capaciteit en de inductie van de condensator. Je kunt dan bijvoorbeeld wel dezelfde display gebruiken. Alleen moet je voor elke soort meting van circuit wisselen. Dat lijkt me veel betaalbaarder dan een meetinstrument dat alles vol automatische meet. Je krijgt anders gewoon zo'n heel duur bench apparaat.

Een toestel die aan alle van je vragen voldoet (en nog wat meer) is de Hameg 8118 LCR bridge. Niet de goedkoopste, maar voor wat hij kan en hoe hij het doet wel.

groeten

Kris

fred101

Golden Member

Op grote elcos na kan ik alles met een brug ( gebruik meestal een GR1608 en HP4260) koop je voor weinig gebruikt. Sneller dan wat je nu doet, hufterproof en accuraat. Nadeel groot en meestal max 1000 uF.

Voor reparatiewerk gebruik ik een IET DE-5000 een LCR meter die Rs, Cs, Cp, Ls, Lp, Rdc meet en daarbij op en tweede regel dingen als D, Q, fasehoek, ESR weergeeft. Hij is automode en autorange maar kan ook manueel.
100, 120Hz, 1 kHz, 10 kHz en 100 kHz.

Hij is 0.3% en dat is geen loze belofte. IET is voortgekomen uit de LCR divisie van het voormalige Genral Radio ( GenRad) . Dus er is veel kennis. Veel mensn die er nu nog werken zijn ex-GR.

Een nadeel, hij kan als je perse wil in circuit indicaties doen maar hij is niet beveiligd. Het probleem van beveiliging is dat je daarmee de meting beinvloed. Voor alleen ESR lukt het wel maar bij een meter die fF resolutie heeft geeft dat meer problemen. Mijn zelfbouw ESR meter gaf meetfouten met de bekende beveiligingsdiodes. Het wordt gewoon een tweede natuur om eerst even te shorten en dan te meten.

Verder heb ik een peak ESR meter en meerdere zelfbouw ESR meters ( ben bij versie 4 op dit moment) met digitale uitlezing en instelbaar van 10 kHz tot 100 kHz.. Deze klopt behoorlijk goed ( dat roept iedereen natuurlijk altijd maar de meeste mensen hebben geen referenties of testmogelijkheden, ik wel)
Nu komt ESR ook niet zo precies omdat je meestal toch niet weet wat het moet zijn. Wat dat betreft gebruik ik eigenlijk alleen D ( die ESR meter was gewoon een uitdaging om te kijken hoe ver ik kon komen)

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2010/11/ESRMKIIkastje.jpg

Verder heb ik een DC lektester gemaakt welke van 0 V tot 325VDC gaat met 750 uA volle schaal. Deze is analoog omdat ik aan de gedraging van de naald kan zien of het foute boel is ( of gaat worden) je ziet de meter dan bv op 25 uA staan en steeds even snel naar bv 50 uA zwiepen. Een digitale zou 25 aangeven maar die piekjes zijn een voorbode dat hij op de rand van doorslag zit.

Ik meet vreselijk veel aan elcos. Verzamel ook de slechte interessante exemplaren, demonteer ze soms en soldeer een selectie daarvan in rijtjes op stukjes pcb met de parameters erbij gezet. Dit als "standaards" voor bv ESR meters. Heb er al honderden uit circuit op bijna alle mogelijke manieren gemeten ( bruggen, toonfiets/scoop, curvetrcer, TDR, ESR meters, LCR meters, networkanalyser, ( RF) -IV metingen, via zelfresonantie de overige parameters afleiden, tempco, Vco, DC lek, impedantie ect, beetje uit de hand gelopen hobby ;-) )
http://www.pa4tim.nl/?p=3775 Een van mijn ESR paginas, heb er ook over vergelijkende metingen, over DC lek ect

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Momenteel ben ik hard op de achtergrond bezig met een dergelijke meter. Die gaat straks in de verkoop. Hij is compact en kan over een grote range meten : van pF tot mF, van 1/100 Ohm tot enkele MOhm en met inductoren en ESR kan ie ook overweg.
Verder zitten er een 3-tal grabber-clips bij, een 9V blokje en een paar componentjes om te testen.

Ik wil het niet over de prijs e.d. hebben, hoogstens wat foto's laten zien. Het liefst had ik dit bij een SYP willen laten zien, maar bij het lezen van dit onderwerp, jeukten mijn handen.

N.B. Het staat de moderatoren vrij om dit bericht weer te verwijderen.

In de verpakking / doos
http://www.uploadarchief.net/files/download/meter1.jpg

Uitgepakt
http://www.uploadarchief.net/files/download/meter2.jpg

Detail van de meter
http://www.uploadarchief.net/files/download/meter3.jpg

Nog een paar opmerkingen :
LCD : 2x16 blauw met backlight
Afmetingen : 11.7 x 7.9 x 2.8 cm
Gewicht : 210 gram (incl. meetsnoeren en 9V batterij

[Bericht gewijzigd door oxurane op zaterdag 6 april 2013 16:51:59 (14%)

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
Arco

Special Member

Ikzelf heb een Tonghui TH2821A, erg nauwkeurig en meet L/C/R.
Heb 'm bij Pinsonne gekocht: http://www.pinsonne-elektronik.de/safedataframe.html?fsrc=http://www.p…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

http://www.mikrocontroller.net/articles/AVR-Transistortester

Kijk daar eens. Op ebay wordt die ook goedkoop verkocht. Echter wordt dan wel beknippeld op spanning regulators enzovoort. Leuk om zelf te bouwen en echt niet duur. Heb er zelf ook een. Moet zeggen vrij nauwkeurig voor een lage prijs.

Arco

Special Member

Da's toch geen LCR meter? (Lijkt me een transistortester)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 6 april 2013 18:03:40 schreef Arco:
Da's toch geen LCR meter? (Lijkt me een transistortester)

Dit is een:
NPN-Transistor NPN
PNP-Transistor PNP
N-Kanal-MOSFET(enhancement type) N-E-MOS
P-Kanal-MOSFET(enhancement type) P-E-MOS
N-Kanal-MOSFET(depletion type) N-D-MOS
P-Kanal-MOSFET(depletion type) P-D-MOS
N-Kanal-JFET N-JFET
P-Kanal-JFET P-JFET
Thyristor Thyristor
Triac Triac
Doppeldiode, gemeinsame Anode Doppeldiode CA
Doppeldiode, gemeinsame Kathode Doppeldiode CC
2 antiparallele Dioden 2 antiparallel Diode
2 Dioden in Serie 2 Dioden in Serie
einfache Diode Diode
Widerstand Widerstand
Kondensator Kondensator
Spoel

tester en daarnaast kan er ook ESR mee gemeten worden alleen is die niet echt nauwkeurig. Basis principe is erg eenvoudig.

....

[Bericht gewijzigd door oxurane op zaterdag 6 april 2013 18:13:53 (14%)

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
fred101

Golden Member

Oxurane, ( ziet er heel mooi uit, maar uiterlijk is niet alles ;-) )
je hebt een tabel met ESR grenswaarden er op staan maar bij welke frequentie meet je ? Aangezien het hier over ESR gaat. En op wat voor methode ( vectoriaal, IV ? )

Gezien je waarde voor 1uF zou dat ongeveer 16 kHz ( populaire waarde bij bepaalde type C meters) kunnen zijn maar bij 1000 uF zit je zelfs met 1 kHz al erg hoog.

Wat is je accuratie ? ik zie namelijk geen vierdraads aansluiting, of guard maar je meet wel 1/100 Ohm resolutie.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Als je precieze metingen wilt doen, is de TH2821A prima. Heeft 4-draads meting (Ohms al vanaf 0.0001Ω )
Meet condensatoren bij 100/120Hz, 1/10kHz.

http://www.pinsonne-elektronik.de/media/images/th2821a_l.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lucky Luke

Golden Member

Op 6 april 2013 16:45:47 schreef oxurane:
Momenteel ben ik hard op de achtergrond bezig met een dergelijke meter. Die gaat straks in de verkoop. Hij is compact en kan over een grote range meten : van pF tot mF, van 1/100 Ohm tot enkele MOhm en met inductoren en ESR kan ie ook overweg.
Verder zitten er een 3-tal grabber-clips bij, een 9V blokje en een paar componentjes om te testen.

Nog een paar opmerkingen :
LCD : 2x16 blauw met backlight
Afmetingen : 11.7 x 7.9 x 2.8 cm
Gewicht : 210 gram (incl. meetsnoeren en 9V batterij

Ik ben ook met iets bezig, maar trager, en niet voor de verkoop (Maybe als ik printjes laat maken en er een paar over heb).

Moet L,C en ESR gaan meten. Kleine Ctjes en L volgens de LM311 LC oscilator methode (en met vergelijkbare specs), grote condensatorenwaarden en ESR met een omschakelbare stroombron (laadtijd om capaciteit te bepalen, ESR volgens de puls- of blokgolfmethode). Gaat dan vanaf een 5uF tot ergens 10.000uF, per uF, en ESR per 100mOhm tot max. 100 Ohm. Draait op een AVR, en heeft een IV-18 VFD display (Met discrete driver, 2 torren per anode... Als er ooit meerde van gebouwd gaan worden krijgen de kloontjes 7segment LED displays).

(Disclaimer: voorlopige specificaties, aan wijzigingen onderhevig, en zeker voorlopig niet beschikbaar bij uw plaatselijke handelaar.)

Die Peak's schijnen ook met de pulsmethode te meten. Gaat idd vrij aardig.

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
EricP

mét CE

Zow... Dan ben je even aan het werk, en dan heb je opeens een berg leesvoer.
Ik vond dat de eisen wel meevielen - het is meer wat er in de praktijk gebeurt.

@fred: Ja, dat ontladen is een 2de natuur. En nou zit er verderop nog eentje die nog in leven is en een halve minuut later heb je toch weer spanning op je te meten C staan... Snap het probleem van beveiligingsdioden, maar ja... Een andere manier zou een goedkoop en makkelijk te vervangen component wat het loodje legt kunnen zijn.
Toch ook nog eens in jouw zelfbouwhoek kijken.

@oxurane: ziet er mooi uit. Ben benieuwd...

Op *dit* moment komt het allemaal niet zo precies. Maar... zoals gezegd... Koop nou iets wat (iets) meer kan dan dat je nodig hebt.

Voor de rest weer voldoende items om op te zoeken. Morgen eens kijken. Zit vast wel wat leuks tussen.

Ik heb mezelf een BK Precision BK-879B kado gedaan.
Ik heb er al een heleboel gare hoogspanningselco's mee gevonden.

Heel fijn apparaat, ook om kleine C's en L's te meten.

MaBerY

Op 6 april 2013 20:01:14 schreef EricP:

@fred: Ja, dat ontladen is een 2de natuur. En nou zit er verderop nog eentje die nog in leven is en een halve minuut later heb je toch weer spanning op je te meten C staan... Snap het probleem van beveiligingsdioden, maar ja... Een andere manier zou een goedkoop en makkelijk te vervangen component wat het loodje legt kunnen zijn.
Toch ook nog eens in jouw zelfbouwhoek kijken.

Kun je geen meetpen met een schakelaar erin gebruiken ?(zoals bij een scope probe)
standaard verbind deze pen de andere pen via een ontladings weerstand en bij ingedrukte schakelaar word er pas gemeten .

mijn soldeerbout rookt altijd
pa3gws

Golden Member

Dit is ook een heel leuk speeltje.
Meet van alles en nog wat ESR is niet super nauwkeurig.
Maar on rotte elco's uit een voeding te plukken is hij goed bruikbaar.
http://www.ebay.com/itm/NEW-TRANSISTOR-TESTER-CAPACITOR-ESR-INDUCTANCE…

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.