digitenne, hoe werkt de activatie?

Dag mensen,

Ik heb thuis sinds kort digitenne. Voordat je de commerciele zenders kan bekijken moet je de smartkaart activeren. Dit is allemaal prima gelukt maar ik vroeg me af hoe dit technisch gezien nou werkt.

Wat gebeurt er als ik mijn kaart activeer, wordt er dan door kpn een code door de ether gestuurd? Lijkt me niet efficient met al die honderden ontvangers. Het zelfde geldt voor de abonnementsgegevens die zichtbaar zijn in de ontvanger. Of is het zo dat de ontvanger ook terug kan zenden? Lijkt me sterk gezien de afstand tot de zendmast.

Wie weet toevallig hoe dit werkt. Overigens ben ik niet van plan de boel te kraken ofzo, ik ben alleen geïnteresseerd in de techniek erachter.

[Bericht gewijzigd door meander op woensdag 22 mei 2013 13:56:22 (16%)

Spanning staat en stroom gaat!

Men geeft bij het aanmelden ( activeren ) de Smartcard-nummer door.
Dan, als er voor de Abo betaald is, stuurt de profider een combi-code uit, met jouw card-nummer
en als dat ontvangen word, word de card geactiveerd, voor een periode van een maand.
Men dient zorg te dragen dat de betaling op tijd geschied, ander word de card gedeactiveerd.
Maar dit word gewoon met de vrij ontvangen zender meegezonden, in de teletekst gedeelte.
Dit is wat mij ooit eens zo is uitgelegd.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

De activeringscodes worden idd gewoon verzonden via de ether (hoe anders?), maar wel stevig versleuteld met een sleutel die alle Digitenne-ontvangers aan boord hebben, en er door KPN ingezet wordt. Waarschijnlijk wordt die sleutel ook regelmatig gerouleerd via de ether.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Arco

Special Member

Zelfde als bij CanalDigitaal zo te zien. Activeringscodes worden in een eindeloze loop meegestuurd. Kan max. 2 uur duren voordat je code 'voorbij' komt.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Lijkt me geen onlogische oplossing; ik kan me niet voorstellen dat het ding iets terug kan sturen, en als de communicatie maar een kant op kan, is het ongeveer de enige mogelijke optie.

Zelfs als er een paar miljoen van die ontvangers in omloop zijn, kan dat nog prima werken, aangezien de beschikbare bandbreedte waarschijnlijk nog relatief groot is, en de benodigde update frequentie erg laag. Stel dat je voor elke ontvanger 256 bytes moet versturen (lijkt me al erg veel, maar goed), en er 1 miljoen ontvangers in omloop zijn, en ze allemaal elk uur langs moeten komen, dan kom je op een datastroom van ongeveer 70kBps. Vergeleken met de datastroom voor alle kanalen is dat helemaal niets. Aangezien de KPN als het goed is ongeveer weet waar jouw ontvanger staat, is het ook mogelijk dat ze niet alle codes door heen Nederland sturen, maar alleen in de regio waar een bepaalde ontvanger hoort te staan.

(voor de duidelijkheid, ik heb geen flauw benul hoe het echt werkt, ik bedoel alleen te zeggen dat het me een haalbare en voor de hand liggende oplossing lijkt)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Als de activering een maand geldig is hoeven de code's maar eens in de maand langs te komen: 256 byte/kode, 1 miljoen ontvangers, 28 dagen van 84600 sec => 105 byte/sec.

Nu moet je iets vaker sturen, want de gebruiker zal maar net de stop uithebben om een lampje te verwissellen. En niet iedereen is qua betaling netjes over de maand verdeeld.

Maar aan een tiental kB/s heb je ruim voldoende..

Ik heb digitenne. Ik heb een tweede ontvanger die in de slaapkamer stond. deze werd regelmatig een maand niet gebruikt. (nu staat hij "ergens anders")

als ik die weer eens gebruikte, is hij altijd binnen ongeveer 10 minuten bruikbaar. aangezien de decoder niet naar KPN kan zenden is het dus een kwestie van continue nieuwe codes verschaffen.

Ik heb welleens een decoder geopend en van alle IC's een datasheet opgezocht. ik zal het blokschema hier wel eens posten. globaal werkt het zo uhf tuner 'blikje' -> decoder -> mpeg stream -> decrypter -> smartcard -> grote chip (osd etc) -> audio + video versterker -> scart

door dat de mpeg encryptie key iedere maand wijzigt, heb je een iedere maand een nieuwe decryptie key nodig. voor iedere klant wordt de key apart verstuurd, gecodeerd met een locale key, gerelateerd aan het smartcardnummer. alleen jouw smartcard kan die nieuwe key dus gebruiken. kpn weet welke smartcards actief zijn, en stopt gewoon met het uitzenden als je abbo stopt.

kortom:

• in de praktijk komt die key dus om de +/- 10 minuten voorbij in de datastream. de mpeg key wordt wel maandelijks gewijzigd.
  • je kaart word niet gedeactiveerd/geactiveerd (event) maar wordt continue bijgewerkt (cyclisch)
  • de codes worden overal uitgezonden (kpn adverteerd met digitenne op de camping)
  • je tuner heeft geen zendapparatuur aan boord
GMT+1

Die abo gegevens worden in de MPEG multplex meegestuurd. Niks met teletext te maken.

Dit zijn de zgn EMM pakketjes (entitlement management messages).
Deze EMM's worden circulair verzonden, in het begin wat sneller als je via internet of telefonisch registreerd. Laten in een langzaam tempo (tientallen minuten tot uren).

De EMM pakketjes worden (meestal) gecodeerd verstuurd en alleen de smartcard met de juiste (interne) private key kan deze decoderen.
Dan zal de smartcard, die intern een eeprom heeft dus, als alles correct is, checksums etc. goed een bepaald tijdwindow open gesteld worden.

De ECM (entitlement control messages) bevatten we werkelijke decoder sleutels (gecodeerd) om de juiste MPEG stream werkelijk te decoderen.

De ECM pakketjes worden ongeveer elke 10 seconden een paar keer verstuurd waarbij je zgn even en oneven decoder sleutels hebt.

Dat wil zeggen dat de decoder elke 10 seconde van MPEG decoder sleutel wisselt (ps die tijd is soms anders en in MPEG dus variabel).
(Dus zeker niet elke maand maar vele malen sneller).

Dus de smartcard gaat dan de slag met het decoderen van de eerste ECM (via de abo gegevens en "rechten") en heeft dan c.a. 10 sec de tijd om deze te decoderen.

In de MPEG decoder die altijd in hardwardware is uitgerust kunnen twee paar sleutels, de ene is actief en de andere wordt klaargezet voor de volgende periode van 10 seconde. De hardware schakelt automatisch om naar de volgede keyset.

Dan komt er weer een (of meer) nieuwe ECM's langs en word de volgende key gedecodeerd en in de niet actieve key geladen enz enz.

Dit principe is voor DVB-S/T/C allemaal hetzelfde.

De verschillende smartcard systemen verschillen alleen in het decoderen van de EMM's en alle security daar omheen.

P.S. @Progger: Je kaart wordt wel degelijk gedeactiveerd als het moet. Met een ECM's kun je een subscription wissen.
Meestal is het echter zo dat een subscription verloopt en vernieuwd moet worden na een maand of zo (tegen hackers).

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

10 min op nl 1 zetten en na 10 min ff kijken zo werkte t bij mij meer malen

Op 22 mei 2013 19:36:12 schreef henri62: Dit principe is voor DVB-S/T/C allemaal hetzelfde.

Dat klopt, maar bij DVB-C heeft met nog een alternatief omdat heel wat DVB-C ontvangers ook nog een ingebouwde
kabelmodem hebben voor VOD en andere doeleinden.

Groetjes

Bedankt voor de reacties, ik snap nu wel zon beetje hoe dat werkt :) Toch wel een gek idee eigenlijk dat elke 10 minuten de abonnementsgegevens van alle digitenneklanten in Nederland door de lucht vliegen. Maar inderdaad, het activeren duurde ongeveer 10 minuten.

Spanning staat en stroom gaat!

Het is een code, en die is nog eens versleuteld ook. De gesprekken en data op je smartphone zijn veel simpeler af te luisteren, als het geen SSL-verbinding is.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Op 23 mei 2013 08:18:10 schreef meander:
Toch wel een gek idee eigenlijk dat elke 10 minuten de abonnementsgegevens van alle digitenneklanten in Nederland door de lucht vliegen. Maar inderdaad, het activeren duurde ongeveer 10 minuten.

Nee, klopt niet helemaal. (Zie mijn post.)
Alleen bij het activeren van je kaart , dus op het moment dat je dat via internet doet of telefoon is er een versnelde cyclus gedurende een paar uur en wordt alleen JOUW subscription iedere 10 minuten of zo verzonden (de rest van alle abo gegevens nog steeds langzaam behalve natuurlijk andere gebruikers die ook een subscription activeren).

Dan gaat het steeds langzamer en uiteindelijk wordt slechts iedere paar uren of zelfs dagen de HELE reeks van abonements gegevens verzonden.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.