Beste mede HF'ers (en andere forumleden natuurlijk ),
ik heb gesloten, na de klassieke superreg-gemoduleerde oscillator toy walkie talkies x aantal keer te bouwen, eens een buizen walkie talkie te proberen bouwen. Op 27 MHz natuurlijk, gezien ik geen licentie heb. De meest simpel mogelijke opzet is natuurlijk nodig omdat het anders de pan uit rijst kwa grootte. Alles zou moeten passen binnen een doosje van 13cm x 7cm, inclusief te batterijen dus dat word een ganse opgave. Zender en ontvanger ga ik apart uitvoeren zodat ik beide kan optimaliseren, de efficientie van de klassieke superreg naar gemoduleerde oscillator is nogal laag wat het zenden betreft. Nu zat ik met enkele vragen.
1. Gezien de lage beschikbare anodespanning van slechts 36V (meer past er niet in kwa batterijen) zal ik niet op groot vermogen moeten rekenen, zoveel is duidelijk. De vraag was echter: voor de zendbuis, zou ik best een pentode gebruiken (type 3A4) of een triode (type 5676, die kleine subminiatuurs die de markten enkele jaren geleden overspoelden, kennen jullie misschien wel) voor de gemoduleerde oscillator? Komt wel een kristal in, gene paniek . Een pentode doet het in theorie beter op lagere spanningen maar aangezien de enorm compacte opbouw en krachtige gloeidraad van die subminiatuur begin ik toch te twijfelen... Kan men dat ergens uit opmaken in de datasheet?
2. Welke ontvanger zou het meest geschikt zijn voor dergelijke lokaal werk? Er is maar 1 buis beschikbaar (of de pentode, of de triode) en geen LF versterker. Weergever is een hoogohmige koptelefoon of kristal-oortelefoontje, valt nog te zien. Ik zat te denken aan een reflex met terugkoppeling, de klassieke reg of een superreg... Selectief en supergevoelig moet hij niet zijn aangezien niemand verder dan 3km mijn mW signaaltje zal horen. Hij moet eerder een acceptabel luid volume geven met signaal van bv. 4W op 3km afstand dan iemand veel verder weg. Gezien de AVR werking en gevoeligheid van de superreg komen alle signalen even "luid" binnen (de SN ratio verslecht gewoon), dat is me bekend. Een regeneratiefje of reflexje echter zouden misschien sterke lokale signalen luider kunnen weergeven, want het is me nog niet gelukt een echt "luide" 1-buis superreg te bouwen. Ook hier tips welkom.
3. De antenne: Kan ik deze beter elektrisch verlengen (base loaded whip dus) naar een 1/4de golf, of naar een 1/2de golf? Aangezien er nauwelijks groundplane beschikbaar is ook twijfel over wat het meest rendabel zou zijn...
Alle tips, advies (buiten de tip: gebruik torren ) of beproefde laagspannings ontvanger/zender ontwerpen zijn welkom. Misschien iemand die het ook ooit probeerde?
Vriendelijke groeten,
Thomas