Ik heb een transportband welke een hoogteregeling heeft. Ik gebruik hierbij een 400v elektromotor met drie fasen. De motor zet ik aan en uit met een thermische beveiliging. Om de motor van richting te laten veranderen voor dalen of stijgen steek ik de voedingsstekker in een andere stekker waarbij 2 draden anders zitten.
Nu heb ik op marktplaats een nokken omkeerschakelaar gekocht zodat ik de voedingsstekker niet meer hoef te versteken. De omkeerschakelaar bleek een schakelaar te zijn met een draairichting en twee snelheden. Ik denk dat deze schakelaar eigenlijk bedoeld is voor een dahlandermotor. Jullie raden natuurlijk al dat de verkoper van marktplaats niet meer reageert. De schakelaar is van het merk Walther Werke met als type aanduiding 16A-1411. De schakelaar heeft de standen 0-1-2 en heeft de volgende aansluitingen: R,S,T en U,V,W en u1,v1,w1. De schakelaar heeft 16 aansluitingen waar je een draad vast kan schroeven en dit ziet er als volgt uit:
(Met X markeer ik een lege niet aangegeven plek en met | de linker of rechter kant van de schakelaar)
U1 U | R X
W X | X X
X S | V T
W1 X | V1 X
De schakelaar heeft dus 4 nokken wielen.
Kan ik deze schakelaar anders aansluiten zodat ik deze kan gebruiken om de draairichting van de motor te schakelen?
De 0 stand moet natuurlijk in het midden komen omdat de motor bij het veranderen van richting eerst even uit moet natuurlijk. Dit kan ik doen door een snap ringetje los te halen en een zwaluwstaartachtig ijzertje te verleggen op de schakelaar.
Ik wil dan dat de schakelaar er dan zo uit ziet qua standen:
1-0-2