dahlander omkeerschakelaar veranderen voor links en rechtsom schakelen.

Ik heb een transportband welke een hoogteregeling heeft. Ik gebruik hierbij een 400v elektromotor met drie fasen. De motor zet ik aan en uit met een thermische beveiliging. Om de motor van richting te laten veranderen voor dalen of stijgen steek ik de voedingsstekker in een andere stekker waarbij 2 draden anders zitten.

Nu heb ik op marktplaats een nokken omkeerschakelaar gekocht zodat ik de voedingsstekker niet meer hoef te versteken. De omkeerschakelaar bleek een schakelaar te zijn met een draairichting en twee snelheden. Ik denk dat deze schakelaar eigenlijk bedoeld is voor een dahlandermotor. Jullie raden natuurlijk al dat de verkoper van marktplaats niet meer reageert. De schakelaar is van het merk Walther Werke met als type aanduiding 16A-1411. De schakelaar heeft de standen 0-1-2 en heeft de volgende aansluitingen: R,S,T en U,V,W en u1,v1,w1. De schakelaar heeft 16 aansluitingen waar je een draad vast kan schroeven en dit ziet er als volgt uit:
(Met X markeer ik een lege niet aangegeven plek en met | de linker of rechter kant van de schakelaar)

U1 U | R X
W X | X X
X S | V T
W1 X | V1 X

De schakelaar heeft dus 4 nokken wielen.

Kan ik deze schakelaar anders aansluiten zodat ik deze kan gebruiken om de draairichting van de motor te schakelen?

De 0 stand moet natuurlijk in het midden komen omdat de motor bij het veranderen van richting eerst even uit moet natuurlijk. Dit kan ik doen door een snap ringetje los te halen en een zwaluwstaartachtig ijzertje te verleggen op de schakelaar.
Ik wil dan dat de schakelaar er dan zo uit ziet qua standen:
1-0-2

.

[Bericht gewijzigd door dehobbyist op zondag 7 juli 2013 19:52:42 (100%)

Beste Hobbyist.
Hier wat op schema gezet ter verduidelijking voor de Motor omschakeling.

http://www.uploadarchief.net/files/download/moeller_omschakelaar.jpg Een toeren.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/moeller_poolomschakelaar_2_toerentallen_2_draairichting.jpg Twee toeren.
Klik op afbeelding voor vergroting

Bron Hier

Hopelijk dat men hier wat aan heeft,
want mijn glazen bol ziet niet veel betreft de gegevens van de motor, die is voor mij onbekend.
Dus eventueel meer info en eventueel foto's doet ook wonderen.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
benleentje

Golden Member

ALs je er een dahlander mee kan omkeren dan moet een normale en simpelere 3fasen motor ook wel gaan.

In het plaatje staat jouw schakelaar zo te zien niet bij.

Meet even je schakelaar uit welke contacten in stand 1 met elkaar verbonden zijn en in stand 2. Dan kan je daarna uitzoeken welke combinatie jij moet hebben. Als je schakelaar hebt uitgemeten post het anders eens hier.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als het klopt wat je aangeeft, dan hou je op deschakelaar 3 aansluitklemmen over.
Ik gok, zonder de schakelaar ooit gezien te hebben dat het U1,V1 en W1 zijn.
Op R,S, en T komen de 3 voedingsdraden
Het kan dus ook maar zo zijn dat je U,V, en W niet nodig hebt.
Kan het ook nog een schakelaar voor een gescheiden wikkeling zijn, dan moet je U1 met U doorverbinden, en aar 1 motorklem brenge, idem met V en V1, en W en W1.

Alleen alle standen met een ohmmeter doormeten, en de uutkomst analiseren geeft zekerheid.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)