Lucht voor koeling buis, afvoeren naar buiten? Of kamer verwarmen?

Ik weet, het is weinig elektronica gerelateerd, maar omdat hier zoveel mensen zitten met buizen ervaring dacht ik dat ik hier wel terecht kon met deze vraag.

Onze RVR zender komt straks op een slaapkamertje boven te staan.
Is het verstandig om de koellucht af te voeren naar buiten? Of is het alleen maar warme lucht wat er uit de zender komt?

Ik hoor allemaal van die verhalen dat die lucht ka....verwekkend zou zijn en dergelijke. :(

Ik moet niet hebben dat ik 's nachts ineens licht ga geven zeg maar..:D

Ps: Buis is 3CX800 a7

Easy come, easy go.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Koellucht is gewoon dezelfde lucht die je erin stopte, alleen warmer. Je kunt het gerust ademen, als het voor die tijd ook goed was tenminste.. :)

Is de ruimte ERG klein, dan kan het misschien beter naar buiten, omdat anders de zender de ruimte zover opwarmt dat het geen harden meer is, en misschien zelfs de koeling onvoldoende zou worden.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

De tijd dat we kanker "k" noemden is al een boel decennia achter ons gelukkig.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
fred101

Golden Member

Mijn 500W buizenscope verwarmt mijn hok zo een graad of vijf.
Maar die staat geen uren aan. Aan de andere kant, mijn scoop staat er permanent. Jou zender verhuisd vroeg of laat naar een overheids opvangtehuis ;-) dus gaten in je muur gaan maken lijkt me niet verstandig.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

De tijd dat we kanker "k" noemden

Dat heeft persoonlijke redenen.

Koellucht is gewoon dezelfde lucht die je erin stopte, alleen warmer. Je kunt het gerust ademen, als het voor die tijd ook goed was tenminste..

Bedankt. Dan is dat duidelijk.

Jou zender verhuisd vroeg of laat naar een overheids opvangtehuis

Dat zal best, risico van de hobby.

Derde topic over zijn 1 KW FM 3 meter omroepzender

Inderdaad het derde...
Het eerste is opgelost, het tweede ook, en nu had ik deze vraag.
Ik dacht: Nieuwe vraag, nieuw topic.
Of hoort dat niet zo?

Maar goed, ik weet zover genoeg over de zender en dergelijke.
Zal het er niet meer over hebben.:)

Mvg, R-Tronic

@ Ex-Fietser:
Dit is een RVR
Dit is niet de mijne, maar wel precies dezelfde.

Daar zou ik niet bij gaan slapen.

Dat doen we ook niet. Tenminste niet op die kamer.
Bedankt nog voor je toevoeging Tidak Ada.
Daar heb ik wat aan:)

Easy come, easy go.

Er zijn een aantal grote zendbuizen in de klasse boven Pa = >250W, die, afhankelijk van de anodespanning een dosis (zachte) Röntgenstraling afgeven. Dat staat dan ook in de bijsluiter van die buis, als je hem nieuw koopt en vaak ook op de voet en de zender.
Daar zou ik niet bij gaan slapen. Te meer omdat zachte Röntgenstralen sterker door weefsel worden geabsorbeerd dan harde stralen. Het gevolg daarvan is dat het biologisch effect groter is, zeker aan de opprvlakte.

Keramische buizen, zoals de 3CX800, zijn wat dat betreft gunstiger. Er bij slapen of niet er bij slapen, dat maakt niet uit de straling is er. Maar je zult in elk geval een behuizing om je zender moeten maken, die die straling voldoende afschermt bij hoge anodespanningen. Dat hoeft niet direct lood te zijn (het is zachte straling), maar een goed gesloten, naadloze behuizing is wel degelijk van belang.

Ook oude gelijkrichters voor TV en lijnafbuigingsbuizen geven lichte Röntgenstraling af. Ik heb er hier zelfs eentje liggen, die om die reden een loden mantel heeft. De 3DS3 van General Electric.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 14 juli 2013 23:39:42 (23%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
fred101

Golden Member

Ik dacht: Nieuwe vraag, nieuw topic.
Of hoort dat niet zo?

Het is makkelijker in een topic want dan weet iedereen waar het over gaat. Stel dat er dadelijk weer iets stuk is dan weten we de voorgeschiedenis en dat is vaak best handig en voorkomt vragen. Zoals, heeft hij ooit gewerkt, is er al eens iets stuk geweest, wat is dit voor een zender, welke band, heb je een dummyload etc (nu wist ik toevallig uit je vorige topics dat het een piraten station is maar het zou ook een Ex-leger zender voor 80 meter of 13 cm ATV station kunnen zijn. Er bestaan meer zenders dan alleen voor 3 meter hoor ;-).