Oprit verklikker

Ik ben op zoek naar een systeem waarmee voertuigen/personen gedetecteerd kunnen worden die over mijn oprit gaan.
Dit in verband met ongenode gasten...

De eisen van het systeem wat ik zoek voldoet hieraan:

- Het systeem tussen huis en oprit mag bedraad zijn. De oprit ligt ongeveer 15 meter van het huis, waartussen een tuin ligt. Hier kan een kabel (indien nodig) doorheen gespit worden
-De oprit is van asfalt, waar ik niet onderdoor kan (de overzijde van de oprit dus). De oprit is ongeveer 4 meter breed.
- Het systeem detecteert een voertuig danwel persoon over de oprit komt. Hierbij is het niet noodzakelijk dat degene die over de oprit gaat daar wat van merkt door licht, geluid of iets anders
- In het huis wil ik gealarmeerd worden, waarbij het geluid 'verplaatsbaar' moet zijn. Bijvoorbeeld van de huiskamer naar de slaapkamer. Bij voorkeur dus een draadloos systeem in huis.
De verbinding naar het huis hoeft niet draadloos te zijn (liever niet zelfs ivm betrouwbaarheid)
- Het systeem mag kant en klaar zijn, maar enkele bouwblokken is ook prima, zolang ik maar geen 4 dagen elektronica in elkaar hoef te solderen, of 100 componenten moet samenstellen en opzoeken.

Is iemand bekend met zo'n soort systeem? De lichtsluis is een bekend ding, maar ik ben meer op zoek naar een totaalconcept.

de lichtsluis
met daaraan een tijds/houd relais is wel effectief, simpel en onopvallend
en met 'vaste' zoemer in huis redelijk makkelijk aan elkaar te breien

alleen het draadloze/verplaatsbare geluid in huis is tamelijk lastig, maar misschien dat iemand anders daar een oplossing met schakelcontact voor heeft.

verder wil je natuurlijk niet een super luidruchtig systeem, dan weet je in ieder geval nooit wie het is geweest, tenzij dit de bedoeling is?

[Bericht gewijzigd door DK op vrijdag 16 augustus 2013 20:30:21 (19%)

ik heb ooit nog getwijfeld over het homematic systeem van ELV. Betaalbaar en heel veel mogelijkheden.
http://www.elv.de/homematic-hausautomations-systeme.html

of als je graag nog verder wilt richting zelfbouw..hebben ze ook veel met FS20 types...dit is wat leuker als je zelf meer wilt gaan knutselen.

(ps...ik heb geen aandelen bij ELV)

[Bericht gewijzigd door offie op vrijdag 16 augustus 2013 20:32:41 (37%)

DK, het klopt inderdaad dat het gedeelte bij de oprit geen geluid/licht oid hoeft te schakelen. Signaleren is voldoende.

Ooit gemaakt met een lichtsluis in combinatie met een draadloze deurbel. Deze kon hierdoor overal mee na toe nemen.
Lichtsluis schakelde een relais, die contact maakte met de draadloze drukknop van de bel installatie. Betrouwbaar, makkelijk en hierdoor kon ik zowel de "echte deurbel" en de inrit een ander toontje geven met het zelfde apparaat.

Klik-aan-klik-uit heeft PIR sensoren waarmee je een ander element uit de KAKU serie kunt schakelen. Draadloos dus. Het zou me niet verbazen als er ook bellen/zoemers in die serie zitten. Anders gewoon een lamp schakelen ermee.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Liever een lichtsluis dan een PIR denk ik zo, In dit geval

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Ja zat zelf idd ook aan een lichtsluis te denken en geen PIR. Heb een keer met een PIR van klik aan klik uit geprobeerd, maar werkt helaas voor geen meter. Ene keer wel herkennen, andere keer niet. Geen succes helaas.

Buiten dat !
Een lichtluis is eenvoudiger te fine-tunen.
Katten en honden kunnen er eventueel onderdoor, maar een mensenlichaam (vanuitgaande dat het rechtop loopt) niet ! :-)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Evarist

Golden Member

Ik gebruik hiervoor een camera met nightvision, die een alarmfunctie heeft.
Ik krijg een seintje als er beweging is. De gevoeligheid hiervan is heel goed in te stellen, zodat dat het niet reageert op de katten.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Vroeger gebruikte ik een lichtsluis voor dit doel maar ben daar van af gestapt.
Gaf teveel valse meldingen in mijn situatie, veel wind en daardoor opwaaiend vuil als bladeren en papier en ook wel honden die langs liepen en net even op mijn grond kwamen.
Verder weg monteren zou geen zin hebben want dan kon ik mijn auto niet meer parkeren.
Nu heb ik in de garage een radardetector gemonteerd die ook als deuropener voor winkeldeuren wordt gebruikt.
De radar hangt binnen maar detecteert door de (houten) deur heen tot een afstand van ca. 6 meter.
je kunt hem natuurlijk ook buiten hangen, maar dan is die zichtbaar en moet je beschermen tegen vocht.
Edit:
Zelf een lichtsluis maken is natuurlijk leuk voor kortere afstand tot 1 meter , maar voor een grotere afstand zoals een oprit een lastige klus.
Je moet dan een goede optiek gebruiken en alles goed kunnen uitrichten.

[Bericht gewijzigd door Brainbox op zaterdag 17 augustus 2013 09:08:58 (15%)

Op 17 augustus 2013 00:42:28 schreef Evarist:
Ik gebruik hiervoor een camera met nightvision..

Kan zeker goed werken, maar er zijn ook valkuilen. Bijvoorbeeld de zon die (via een autoruit, van geparkeerde of voorbij rijdende auto's) veel valse meldingen geeft. Ik heb hier regelmatig last van.

Ik zou zeggen lichtsluis of misschien zo'n goedkoop parkeerradarsetje.

Ooit gemaakt met een lichtsluis in combinatie met een draadloze deurbel. Deze kon hierdoor overal mee na toe nemen.

Heb het zelf ook gemaakt met lichtsluis en draadloze deurbel zoals Eric. Heb er wel een logo tussenhangen met T.D. (Tekstdisplay). Het leuke van de logo is dat ik er ook nog een gewone bel aan heb hangen. Als ik thuis kom kan ik dus zien of er iemand op de inrit is geweest en/ of heeft aangebeld.

Edit
Doordat ik de logo in mijn meterkast heb zitten heb ik hem natuurlijk voor meerdere doeleinden in gebruik!

[Bericht gewijzigd door Teardrops op zaterdag 17 augustus 2013 20:02:25 (12%)

Alle begin is moeilijk, maar niet geschoten is altijd mis.

Er zijn complete sets draadloze opritverklikkers verkrijgbaar. De sets bestaan uit draadloze sensoren en een bel binnen. De sensoren zijn speciaal voor buitentoepassingen gemaakt. Je hoeft dus niet te sleutelen en kabels te graven. De afstand van de sensoren naar de bel binnen is ong. 400 meter.