Ik vind het wel een beetje een dure CPU. Hij kost iets van een tientje, terwijl AVRs rond de 1 euro kosten. Opblazen heb ik even geen zin in.
Op zich is het wel een beetje verklaarbaar hoor wat er gebeurt. Eigenlijk hetzelfde als wat ik met de FT232R heb gedaan.
Op deze chip is het zo dat ie intern op 1.8V draait. Uit de 3.3V voeding maakt ie zelf met een LDO z'n core spanning. Kortom er hangt alleen wat power-electronica aan die 3.3V. Plus natuurlijk de pads. En de meeste pads zijn 5V tolerant, dus ook in iets gemaakt wat tegen 5V kan.
Een FT232R heeft een "max VBUS" van 5.5V, maar met 8.4V (2S LIPO) doet ie het ook prima.... Dat heeft dagen zo gedraaid voordat ik er achter kwam dat er wat mis was.
@EricP, zowiezo hoeft een chip op absolute maximum ratings niet meer te werken. D'r staat altijd een paragraafje onder dat je niet moet denken dat ie op of net onder de absolute maximum ratings gaat werken. Het IS de grens van "permanent damage". Op zich blijkt dan dat we eigenlijk vrijwel altijd veel te weinig info in een datasheet krijgen: Er staat zelden bij wat de gegarandeerde grens is waarbij ie blijft werken.
Bij de atmega32p www.atmel.com/Images/doc8161.pdf zie je op p313 de absolute maximum ratings. Dan hebben ze "maximum operating voltage" vekeerd geformuleerd: Daar moet staan : Max VCC, nu impliceren ze TOCH ondanks de NOTICE rechts dat er sprake van "operating" kan zijn bij 5.5-6V. Nu spect atmel daaronder bij DC characteristics dat die hele tabel geldt voor 1.8 tot 5.5V. Dus DIT is juist een datasheet waar het WEL goed in staat behalve de bovenstaande goof.
OK. Ik heb nog drie datasheets bekeken, en kan er geen vinden waar het "fout" in staat. Ah! ik begon aan mezelf te twijfelen. www.ti.com/lit/ds/symlink/lm124-n.pdf Absolute maximum rating: voeding 32V. Maar hoewel er sterk gehint wordt dat je hem wel tot +/- 15V kan voeden, zeggen de specs daar formeel helemaal niks over. Alle specs bij V+=5V.