Navigatielichten voor RC vliegtuig met 555 en 4017

Hallo Allemaal,

Ik had dit projectje gepost in het "show your projects" topic, en aangezien er toch wel leuke tips aankwamen heb ik hier even een draadje geopend om daar niet te ver off-topic te gaan.

Eerst en vooral kreeg ik te horen dat een SMD printje hier ideaal voor zou zijn, helaas heb ik 0,0 ervaring hiermee.
Ik heb er ook niet de juiste gereedschappen voor denk ik.

( ik soldeer met een velleman soldeerstation met een boutje 24V/48W, de vt-ss20)

Alle tips hiervoor zijn welkom!

Ik post ook zo snel mogelijk een schemaatje!

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.
Arco

Special Member

Gewone 'lompe' onderdelen als SOIC IC's en 0603 weerstanden en condensatoren zijn daarmee goed te solderen. (Als je een fijne punt van 0.4 of 0.8mm hebt)
Wordt pas een probleem bij BGA/QFN/QFP met hele fijne pitch.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hello iedereen!

Ik heb me erop toegelegd een smd layout te maken voor mijn navigatielichtjes. Ik heb R's en C's uit de 1206 reeks, een beetje groter (ik heb schrik van klein :-P)

Hieronder mijn layout, printje is 30 x 55mm

Als er opmerkingen zijn hoor ik het graag!

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/navlightssmdjpg.jpg

(Klikbaar)

---EDIT---
Schema:

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/navlights%20schema.jpg

(klikbaar)

Componentenlijst:

IC1 : 4017
IC2 : 555
C1 : 10u tantaal
C2 : 10n
R1 : 39K
R2, R3 : 1K
R4 - R10 : 220R
T1, T2 : BCP 54-16
D1 -D5 : 1N4148
P1 : spindelpoti 25 turns 10K (om de snelheid van de knipperfrequentie in te stellen)

Alle led's zijn superbright (10000mcd) bij 30mA/3,3V
Voedingspanning uit RC receiver, 5 à 6 volt.

Greetz,

Koen

[Bericht gewijzigd door KoenP op zondag 3 november 2013 14:55:34 (11%)

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.

Ik weet niet wat je knipperpatroon is, maar meer dan één LED per keer aan is het maximum. "absolute maximum rating" van een 4017 is 50mA voor gehele IC en 25mA per pin.

Arco

Special Member

Moeilijk te zien zo zonder schema, maar volgens mij zitten er transistoren tussen de leds en de 4017...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Er zitten inderdaad 2 transistoren die de LED's schakelen, ik ben nog bezig het schema van kribbels op bierkaartjes en papiertjes mooi digitaal te maken. Word gepost zodra het klaar is!

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.
fatbeard

Honourable Member

Ik mis bijvoorbeeld de voedingsontkoppeling. Best wel nuttig bij gebruik van een digitale teller en serieuze stroompulsen.
Plaats een 100nF (groter mag ook) zo dicht mogelijk bij IC1, en liefst ook nog iets van 10u dicht bij de stroomvoorziening. Dat zal helpen om onregelmatigheden in de flitsen tot een minimum te beperken.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Bedankt Voor de tip.... ik ga eens even kijken ofdat ik dat er nog ingekleefd krijg.

Ik heb de schakeling nu op een breadbordje gebouwd staan in trough hole, gevoed met een pure basic 7805 voeding, en tot nu toe heb ik nog geen problemen ondervonden. Dit staat al zeker een week lang te flitsen naast mij :-P.

Natuurlijk is er in het rc vliegtuig ook nog een hele hoop "storende elementen" aanwezig en kan het dan wel eens fout gaan.

Ik heb hierboven ook het schema er even bij gepost.

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.

.../...

[Bericht gewijzigd door Erelce op zondag 3 november 2013 15:35:55 (96%)

**** De beschikbare ruimte van een werkplek is omgekeerd evenredig met de grootte van deze werkplek **** AVR-Oefeningen op Electronics 4 Fun

Ik vind het knap van je dat je probeert jou grenzen te verleggen.
Zo hoort het als je wilt vooruit geraken. Bravo !
Je zou ook 4 weerstanden = plaats kunnen uitsparen door telkens 2x 2 leds en 1x 3 leds in serie te plaatsen met een juiste voorschakelweerstand.
Zie ook:
http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/32/2[/quote]

**** De beschikbare ruimte van een werkplek is omgekeerd evenredig met de grootte van deze werkplek **** AVR-Oefeningen op Electronics 4 Fun

@ fatbeard : als ik je goed begrijp bedoel je dit:

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/navlightssmd_schema_edit.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/navlightssmdjpg_edit.jpg

wijzigingen in groen gemarkeerd.

@ Erelce, dat ga ik dadelijk even bekijken! ;-)

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.

Pin 4 moet je naog aansluiten op de voeding, anders blijft de 555 gereset

Shame on me.......Giant error.......{blush}

---EDIT---
Error fixed.....

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/navlightssmd_schema_edit2.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/navlightssmdjpg_edit2.jpg

[Bericht gewijzigd door KoenP op zondag 3 november 2013 16:07:32 (82%)

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.
Sonytech

Overleden

En pin 8 van de 4017 moet nog aan massa.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Nou jullie zijn wel streng hoor! ;-)

@ Sonytech : alweer een fout om me over te schamen, gelukkig had ik hem wel goed in de printlayout....

ge-edit schema:

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/navlightssmd_schema_edit3.jpg

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ben jij nu in de war met de terminologie, of ik?
Ik dacht altijd dat navigatielichten op een vliegtuig, zoals op een schip, rood en groen zijn, resp. bakboord en stuurboord - met bovendien een wit achteraan. Maar knipperen doen die niet.

Wil je misschien een zwaailicht oftewel rotating beacon simuleren? Die zijn rood, in mijn observatie.

Of bedoel je eigenlijk stroboscooplichten oftewel strobes? Voor die laatste (die met gasontladingsbuizen werden ge-implementeerd, voor de tijd van de power-led's) herinner ik me vaag dat er verschillende knipperpatronen waren, die het type vliegtuig aangeven - maar dat zou wel eens kunnen beperkt zijn tot sommige landen, de USA of zo.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

@ Big_fat_mama : ik heb inderdaad het geheel als "navigatielichten" bestempeld, echter zijn de navigatielichten hier voorgesteld door de rode, groene en witte led die niet knipperen, zoals u zegt, de strobes zijn de zogenaamde "anti-collision lights".

Het komt van een Engels Forum.

Ik observeer zelf veel vliegtuigen en stel vast dat de "anti-collision" bijna bij elk vliegtuig anders is.
dus ik heb dit gebouwd, omdat ik het leuk vond, en dicht bij de realiteit te vergelijken is.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/navlightposns.jpg

bron: http://www.modelflying.co.uk/forums/postings.asp?th=48131

[Bericht gewijzigd door KoenP op zondag 3 november 2013 16:34:44 (15%)

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.
fatbeard

Honourable Member

Precies wat ik bedoelde.
Dat het op je breadboard weken achtereen goed werkt, heeft een verklaring: een basic 7805 voeding is meestal wat steviger dan een servo-uitgang op de ontvager, die meestal een wat grotere inwendige weerstand heeft dan de 7805 voeding.
Nu ik daar zo even over nadenk: je 'stookt' nu bijna 120mA op in de navigatielichten, dat zou ik nooit uit mijn ontvangeraccu willen halen (en zeker niet in een vliegtuig). Misschien er een aparte accu voor nemen? Uitvallende lichten zijn niet zo heel erg, een uitvallende ontvanger wel...

CMOS (de 4017) heeft weliswaar bijna de helft van de voedingsspanning als foutmarge, maar dat is op 5V toch maar 2.5V. En die ICs worden door de meeste bakkers gespect tot 15V.
Als je de weestanden aanpast kun je het ook voeden uit de vliegaccu die vast meer dan 5V heeft (gok ik). Tenminste, als het een electro-vliegtuig is; met een brandstofmotor wordt dat wat lastig...

Nog even iets over dissipatie: het nu opgestookte vermogen in de serieweerstanden is 30mA2 * 220Ω = 198mW, dat is wel erg dicht bij de 250mW die een 1206 kan wegwerken. Voor de knipperaars valt het wel mee (die hebben maximaal 20% duty cycle), maar voor de drie permanente lichten is het misschien wel wat veel.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

@TS.

Is het niet handiger om hier zeg maar een processortje voor te gebruiken met een stukje software.
Scheelt ook weer wat gewicht en andere onderdeletjes.
Echter mag je wel in de gelegeheid zijn om een stukje software te maken.

Als de rook uit een component is verdwenen dan weet je dat hij is overleden.......

@ Fatbeard : De modellen die ik vlieg hebben geen afzonderlijke ontvangeraccu, de voeding van de ontvanger komt uit de motorregelaar, via de zogenaamde BEC. Bij mij geeft deze BEC een spanning van 5V en kan tot max 3A leveren. Ik heb eerder al eens een stroommeting uitgevoerd uit nieuwsgierigheid om te weten hoeveel stroom er naar de servo's gaat.
In het model waar de lichtjes inkomen zitten 4 microservootjes die allen samen op een piekmoment 2,1A wegzogen, dus daar heb ik nog wel voldoende vermogen over om deze schakeling aan te sturen.

Als vliegaccu gebruik ik LiPo accupacks met 3 cellen, die zijn vol opgeladen goed voor een 12,6V. en hebben een capaciteit van 2200mAh. Normaal vlieg ik daar 20 minuten mee (mix motor + zweven; enkel op motor 8min.)
mischien moet ik die maar eens aan mijn breadbordje hangen.

Ervaringsgewijs heb ik al ondervonden dat de motorregelaar en bij een bepaalde spanning mee stopt het motorgedeelte te voeden, terwijl hij de ontvanger verder van stroom voorziet. met een niet-zweef model is dit inderdaad tricky om hem nog goed aan de grond te krijgen.

Bedankt voor de tip over de 1206 weerstanden; hier verdiep ik me nog wat verder in.

@ Computerman30 : natuurlijk kan alles met een processortje, ik heb een basiskennis PIC en leer nu ook nog met de Arduino werken, maar dit was meer een uitdaging. In onderdeeltjes scheelt het inderdaad een hoop, in gewicht zullen die paar grammetjes het niet uitmaken. Het helpt me vooral meer de elektronica te begrijpen, want hoeveel dingen je ook met processortjes doet, er komt altijd nog wat andere zooi bij kijken.

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.
Sonytech

Overleden

Ik zie nog iets bijzonders aan je schema, nl. dat als P1 op de minimum waarde staat pootje 7 van de 555 met de voedingsspanning doorverbonden wordt. Dat gaan het discharge-transistortje in het IC en/of de potmeter niet leuk vinden!

Wat de maximale stroom mag zijn kan ik zo niet direct uit de datasheet halen. Ze zeggen dat je geen stroombeperking voor pin 7 hoeft te hebben als je er maar niet mee boven de maximale dissipatie van het hele IC uitkomt. In een tabelletje staat 15mA, dus daar zou ik vanuitgaan.

@de_kuhne: Er staat geen emailadres in je profiel, kan je daarom mij even een mailtje sturen?

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."
Hensz

Golden Member

Volgens mij moet je ook een CD4060 kunnen gebruiken. Ingebouwde oscillator, dus geen 555 meer nodig én, omdat je oscillator op een hogere frequentie werkt, kun je de elco waarschijnlijk vervangen door een gewone C, die dus kleiner is.

Je gebruikt nu Q0,Q2,Q5,Q6,Q7, met een 4060 zou dat Q7,Q9,Q12,Q13,Q14 kunnen wezen. Als de delers bij beide ic's hetzelfde geconfigureerd zijn, is je oscillatorfrequentie 127 keer hoger.

Don't Panic!
Arco

Special Member

Op 4 november 2013 00:25:24 schreef Hensz:
Je gebruikt nu Q0,Q2,Q5,Q6,Q7, met een 4060 zou dat Q7,Q9,Q12,Q13,Q14 kunnen wezen.

Kan wel, maar het resultaat is heeel verschillend... ;)
De 4017 is een decade counter en de 4060 een binary (divide-by-2) counter.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hensz

Golden Member

Ojee, dat gaat idd niet werken! :o

Dan toch maar de kleinste ATtiny, net zo groot als de 555 en de 4017 kan weg. Een ATTiny 4 heeft al een 512 bytes flash: ruim voldoende!

Don't Panic!
Sonytech

Overleden

http://www.uploadarchief.net/files/download/navilightspic_jal.jpg

Scheelt bijna de helft aan onderdelen...

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."