2 snelheden motor

Beste,

Ik heb een 2 snelheden motor zonder aansluit schema.
Graag had ik jullie mening, en aansluit advies.
De motor komt van een boormachine.
Omdat de vorige eigenaar niet beschikte over krachtstroom, doet hij deze motor weg.
Hier onder staat een link met fotos.
Als jullie inloggen, kan men de fotos ook uitvergroten.

http://www.mijnalbum.be/Album=BMYVJXAS

Volgens de vorige eigenaar draait de motor:
700 tpm aangesloten op 1-3-5
1400tpm aangesloten op 1-3-5 en 2-4-6 met elkaar door verbonden.

Aansluitingen zijn:
2-4-6
1-3-5

Gemeten weerstanden:
1-3 =55
1-5 =55
3-5 =55

2-4 =55
2-6 =55
4-6 =55

1-2 =35
3-4 =35
5-6 =63

Wat denken jullie er van?

Al vast bedankt.

Gr. Theo

Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Typisch een dahlandermotor.
De laatste meting zou ik een keer overdoen.

op www.schakelschemaboekje.nl kun je van alles er over vinden

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Zie hier:

Precies dezelfde motor volgens mij: http://www.circuitsonline.net/forum/view/113546

Wat de eigenaar zegt, klopt niet.

Bij lage snelheid moet je de fases op 1,3,5 aansluiten.

Bij hoge snelheid 2,4,6 en 1,3,5 aan elkaar hangen.

Dit ook precies omgedraaid zijn:

Lage snelheid 2,4,6 aansluiten

Hoge snelheid 1,3,5 aansluiten, 2, 4 en 6 aan elkaar hangen.

Ik kan kijken hoe het bij mijn motor zit.

Bedankt alle 2.

Corné 12 ja als je morgen eens zou willen na zien zou fijn zijn.
Die 63 ohm blijft nog steeds het zelfde, en wil niet omlaag gaan.

Gr. Theo

Bekijk dit eens: Klikbaar
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/dahlander-uitleg.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/dahlandermotor-2.jpg
Alleen de weerstand waarde is van een voorbeeld-motor.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Hallo GerardMonique,

Bedankt voor de mooie aansluitschema's.
De motor draait.

Toch nog een vraagje:
Op het linker tekeningetje (Laagtoerental), zijn er 6 spoelen getekend.
Normaal heeft een 700tpm. motor toch 8 spoelen?

Ik zie het zelfde ook bij 1400tpm. wat 4 spoelen zijn.
Hier aangesloten met 6 spoelen.
Wat zie ik hier over het hoofd!
Op de school heb ik maar alleen wat huis installaties gezien, en geen motoren.

Gr. Theo

DE OLDE

Overleden

De toeren worden gemaakt door de manier waarop de spoelen in het statorblikpakket gelegd zijn. Moeilijk zo even duidelijk te maken vind ik. Een poging: stel je hebt een normale 3 fasen motor van 2800 toeren dan wordt de wikkeling van fase 1 gevormd door 2 bossen draad die "önder" en "boven "in het pakket gelegd worden, fase 2 ligt dan 120 graden gedraaid en fase 3 240 graden. Bij 1400 toeren heb je voor fase 1 een bos draad op 0 graden 90 graden 180 graden en 270 graden , de andere fasen worden dan ook zo weer verdeeld. Ik hoop dat het iets duidelijk is geworden, er zullen op dit forum wel mensen zitten die het beter kunnen uitleggen.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dahlandermotor

Constructie[bewerken]De constructie van de Dahlandermotor is principieel dezelfde als die van de driefasige asynchrone motor met kortsluit- of kooianker.

In de Dahlandermotor is echter elk van de drie wikkelingen op de stator onderverdeeld in twee gelijke helften.

Hierdoor ontstaan poolparen met verhoudingen 4:2, 8:4 of 12:6.

De poolomschakeling resp. snelheidswijziging met een factor 2 wordt verkregen met de zogenoemde Dahlanderschakelaar.

Bij het grootste aantal polen, dat overeenstemt met de laagste snelheid, wordt de motor in driehoekschakeling aangesloten. De wikkelingshelften zijn in serie geschakeld en de stroom vloeit door beide in dezelfde richting.

De hoogste snelheid wordt verkregen met het laagste aantal polen. De motor wordt dan in dubbelsterschakeling aangesloten. De wikkelingshelften zijn parallel geschakeld en worden met stromen in tegengestelde richting doorlopen.

Hallo DE OLDE en MJN,

Bedankt voor de uitleg.
Nu is het me duidelijk.

Gr. Theo

Beste,

Waar kan ik een opbouwschakelaar vinden voor deze motor?
Die ik vind zijn meestal met stand 1-0-2.
Bestaan deze ook in 0-1-2?
Of heeft iemand een 2de hands liggen.
Mag dan ook eventueel 1-0-2 zijn.

Gr. Theo

pamwikkeling

Special Member

Een schakelaar 0-1-2 voor een dahlander motor kan ik je wel bezorgen, als je me een privé mailtje stuurt.
Je moet het vermogen en de spanning van de motor wel vermelden.
En weten te zeggen of het om een inbouw tussenbouw of opbouw type gaat.
Inbouw, dat heb je een vlakke plaat waar aan een zijde de bedieningsknop zit en aan de andere zijde de schakelaar.
Opbouw heb je als je schakelaar in een apart doosje zit.
Tussenbouw heb je als de bedieningsknop van de schakelaar in de deur van je schakelkast zit en los van de schakelaar komt als je de deur opent. Het schakelmechanisme met de elektrische contacten blijft in de kast staan en beweegt niet mee als je de deur open doet.

De weerstandswaarden 35, 35 en 63 lijken mij correct te zijn.
Bij een dahlander heb je steeds twee gelijke waarden en een waarde die groter of kleiner kan zijn.

Het aantal polen bepaalt inderdaad het toerental en bij een 750 T/min motor horen 8 polen. Dat wil echter niet zeggen dat je daarvoor ook 8 spoelen nodig hebt. Met 4 spoelen zou dat ook perfect mogelijk zijn.
Wat je verwart is de schematische voorstelling van een motor door middel van 6 spoelen en het aantal spoelen dat werkelijk fysisch in de motor zit. Een 24 polige motor die ster en driehoek schakelbaar is wordt schematisch ook maar voorgesteld door 3 spoelen U1-U2; V1-V2; W1-W2 ook al zitten in die motor normaal minstens 36 spoelen ....

Experience varies directly with the amount of ruined equipment.