Scheidingsfilter kapot

Ik heb twee speakers overgenomen waarvan de scheidingsfilters stuk zijn. In de speakers zitten elk twee hoogspeakers (8Ω ) en twee laagspeakers (8Ω )
Het gaat om speakers van Grundig, de audiorama 8000. Het schema kan ik niet op internet vinden.

De tweeters zijn stuk, het spoeltje op print is zwart geblakerd en licht gesmolten. Ik kan de waarden op de spoeltjes niet meer lezen. Achterop de print (niet zichtbaar) zit een grote spoel, voor het LF- gedeelte

Dit is het filter - het kapotte spoeltje heb ik al gedemonteerd:

http://www.uploadarchief.net/files/download/image00004.jpg

Als ik de print goed lees; is dit het schema:

http://www.uploadarchief.net/files/download/filter%20audiorama8000a.jpg

Als ik het goed heb, is het een 2e orde 12dB/oct filter, met een impedantie-stabilisatie gedeelte voor het laag.

Vragen:
-hoe kom ik achter de waarde voor de spoel van het HF-gedeelte?
-hoe bereken je de waarden van L en C in combinatie met dat correctiegedeelte voor het laag?
-de condensator voor het HF duidt op een kantelfrequentie van rond de 4000 Hz, als ik de gewone berekeningen gebruik. Hoe valt dan te verklaren dat de opgegeven frequentie door de fabrikant 2200 Hz is?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Arco

Special Member

Wat bedoel je met 'HF gedeelte'? De L/C bij de tweeter? (dat heeft niets met HF te maken...)
Jammer dat het enige belangrijke onderdeel niet op de foto staat... (dan was daar wellicht wat aan te zien)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Met HF bedoelde ik 'high frequency', waarmee ik inderdaad het hoog-gedeelte bedoel.

Het enige belangrijke onderdeel heb ik inmiddels op de foto gezet, als jij er nog iets aan kunt zien dan ben ik erg geholpen!

http://www.uploadarchief.net/files/download/spoel%20audiorama.jpg

Henry S.

Moderator

Is alleen de lak en lijm zwart geworden, of zijn windingen kortgesloten? Maak dit eens schoon, zonder de lak te beschadigen.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Ja da's een goeie.
De spoel heeft een weerstand van 0,3Ω dus hij is in ieder geval niet kapot gebrand. Maar de windingen kunnen natuurlijk beschadigd zijn waardoor ze elkaar raken. De spoel is ook kromgetrokken dus echt behoorlijk heeft geweest.
Ik ben bang dat ik de spoel niet heel veel beter krijg dan hij nu is maar ik zal een borsteltje pakken.

Als 'ie schoon in post ik weer een foto.

Arco

Special Member

De spoel is dus nog goed (alhoewel niet meer zo mooi... :) )
Ik acht de kans groter dat de hogetonen speaker zelf overleden is...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@Arco: ja de tweeters zijn overleden, de nieuwe zijn al binnen.
Misschien zal ik het filter weer in elkaar zetten en morgen met een toongenerator eens gaan luisteren wat het filter doet...
EDIT: waarom denk je dat de spoel nog goed is? Het kan toch zijn dat de windingen elkaar van binnen raken doordat de lak eraf gesmoten is?

Wat is jullie idee over de frequentie waarop de tweeter moet gaan werken?

[Bericht gewijzigd door daandump op woensdag 5 februari 2014 00:14:18 (21%)

fred101

Golden Member

Er zit zo te zien geen ferriet in (dat smelt niet volgens mij) Dan kun je dus vrij makkelijk de spoel namaken. Aantal lagen, draaddikte en aantal windingen meten. Dan kun je zo een nieuwe maken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Ik zou de huidige spoel inderdaad niet meer vertrouwen omdat de lak beschadigd kan zijn. Een nieuwe wikkelen is relatief eenvoudig met de oude ernaast.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 5 februari 2014 01:30:01 (24%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

UPDATE:
Ik heb vandaag een werkende tweeter aan het filter gehangen.

Filter met spoel: (vrijwel) geen hoog.
Filter zonder spoel: 'normaal' hoog.

Klopt mijn conclusie dat de spoel kortgesloten is?

@fred01 + @maartenbakker:
Ik vind het idee van zelf wikkelen niet zo aantrekkelijk.
Ik zou aan de hand van de waarde van de condensator toch moeten kunnen uitrekenen wat de bijbehorende spoel zou moeten zijn?
De berekeningen voor een 2e orde filter staan overal online.
Mijn vraag is echter of die berekeningen ook kloppen als er een impedantie-stabilisatie in het circuit zit.
Als ik (in een standaard 2e orde filter) uitga van de 6,8µF op de condensator zou de bijbehorende frequentie ronde 3300 Hz moeten zitten.
De spoel wordt dan 0,33 mH

Vraag: Hoe zou het dan komen dat de fabrikant een overnamefrequentie opgeeft van 2200Hz?

Dat klinkt dan inderdaad naar Windingssluiting.

Zonder de spoel zal de tweeter ook een stuk middentonen meepakken.
De tweeter kán daar aan overlijden als je forse volumes gebruikt. (Mechanische belasting)
Die middentonen werden juist door de spoel naar de massa geshunt.

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
fred101

Golden Member

Dat wikkelen stelt niks voor maar ik heb geen spoelen fobie ;-)
Berekenen kan ook, bij een luchtspoel nog wel te doen.

Ik heb geen idee van zo'n filter, ik heb zelfs nog nooit een tweeter in het echt gezien. Maar een filter is een filter. Dit zal wel een hoog doorlaat filter zijn en een twee order filter kan niet zo moeilijk zijn. Dat kun je nog met een scoop controleren

De respons van een filter wordt bepaald door de componenten maar ook door de bron impedantie en die van de belasting. Maar ik neem aan dat op audio gerichte calculators daar rekening mee houden.

Is de spoel van de andere box nog heel ? Dan kun je die opmeten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Complete spoel kan ook: http://www.brigatti.nl/contents/nl/d2055_Luchtspoelen_voor_scheidingsf…
Wordt wel wat passen en meten, meeste spoelen zijn niet in weerstandsmodel...
Ik denk dat de spoel voor 2200Hz iets van 0.82mH zou zijn.

@Arco: het bestellen van een spoel zou me zonder dit forum nog wel lukken, maar bedankt voor de link. Waar baseer jij die waarde van 0,82 op? In alle rekenmodellen die ik gebruik (Butterworth, Linkwitz-Riley) kom ik op andere waarden.

De vraag die blijft staan is de volgende: heeft het invoegen van een impedantie-correctie voor het laag, invloed op de waarden van de condensator en spoel voor het hoogfilter?

Alle calculators nemen gewoon een resistieve belasting (x ohm), vandaar dat de uitkomsten daarvan meestal niet tot goede resultaten gaan leiden.
De impedantiecorrectie in het filter van de woofer helpt je wel, want daardoor blijft de impedantie wel rond die Rdc en loopt ie niet bij oplopende frequentie, vanwege de zelfinduktie van de spreekspoel.
Het filter is dus eigenlijk een 6dB/oct lowpass van één spoel.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

@12V Hifi: Dank voor je uitleg, ik had op je site al een en ander bekeken voordat je je hier meldde :-)
Ik begrijp nu dat ik het laag filter moet beschouwen als een 1e orde filter. De Rdc waar jij het over hebt, is dat de impedantie die ik met een multimeter meet, of juist de 'opgegeven' impedantie?

De Rdc is de weerstandswaarde van de spreekspoel die je meet. En iets lager dan de opgegeven nominale impedantie.

[Bericht gewijzigd door 12V HiFi op donderdag 6 februari 2014 21:32:48 (14%)

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Ok dank je. Ik kan weer verder met de rekensommetjes :-)

Heb je dezelfde tweeters gekocht?

De impedantie is niet de Rdc. Hou ook rekening met de grootte van de impedantie van de tweeter rond de overname frequentie.

Ik heb het voorlopig opgelost door twee vervangende (originele) filters te gebruiken die ik nog had liggen.

Ondertussen nog op zoek naar de ontbrekende waarden van de spoelen.

@Zonnepaneeltje: ik heb voor de tweeters vervangende membranen kunnen vinden, ik ga ze vanavond proberen te plaatsen.

Dank allen voor de hulp tot zo ver!