Ik heb al vaak mensen geholpen met tips over TV herstellingen. Na het lezen van dit oud topic: http://www.circuitsonline.net/forum/view/7861 , heb ik besloten deze topic te openen om algemene opmerkingen te maken over herstelingen. Ik heb er niets tegen dat iemand die niet thuis is in TV herstellingen maar wel in electronica zijn TV zelf probeert te herstellen. Daarvoor zijn deze waarschuwingen en tips bedoeld.
Wie hier naartoe gegoogled is en geen kennis heeft van electronica moet best van de TV afblijven.
Tip1. Doe eerst wat kennis op over TV techniek. Het best kom je terecht op de website van 'onze' Armani die ik hier feliciteer omwille van zijn goede site.Lees eerst grondig zijn site: http://users.telenet.be/microcontroller/tv.htm
Tip2.Blijf tijdens de werking overal af. Zeker van de hoogspanningskabel.Als het toestel uitgeschakeld is kunnen er nog gevaarlijke spanningen staan op de hoogspanningskabel, blijf er af indien niet nodig. Anders ontlaad je eerst de BB. De veiligste methode is een snoertje maken met aan een zijde een krokodilklem die je op de metalen mantel van de BB hangt. Aan de andere zijde neem je een oude meetpen , niet te dik en monteer hierin een weerstand van 4M7. Duw nu de meetpen onder de HSP aansluiting. Dit is veilig omdat de magnetische puls klein is en er geen statische lading op de gevoelige processors kan terecht komen.
Tip3.Ook op de primaire elco(220µF 350V) oid kan soms 300V blijven staan.Ontlaadt deze als je aan de voeding wil meten met een 220V 100W lamp met draden aan.
Tip4.Indien de TV dood is,(meest voorkomende fout) , let dan op tijdens het opstarten of je de demagnetisatie hoort.Indien nee is de zekering kapot. Meet dan,na het ontladen van de 'grote'elco de BU of Fet na met een ohmmeter.Niet kort? Dan is bijna 99% zeker de PTC kapot. Anders de bruggelijkrichter.
Indien de BU of fet kort ligt, kijk dan naar slechte contacten,vervang de elco's en hoogohmige weerstanden.(Nameten heeft vaak geen zin) Deze staan tussen de schakeling en de 300V lijn. Vervang ook het IC en de BU. Start vervolgens de voeding op met variac en controleer de golfvorm op de collector. De BU moet in verzadiging gaan, anders nog ander probleem.Controleer ook de secundaire Ub. Indien deze te hoog gaat is het regelsysteem defect.
Is de BU niet kapot dan kontroleren , weer met variac, of de voeding niet een beetje oscilleert bij lage spanning. Nee? Voeding zoals hierboven beschreven vervangen. JA? Dan gaat de voeding in beveiliging en zit je fout secundair.Zie tip5.
Tip5.De TV is dood maar de voeding is in orde zoals boven beschreven. Meet de BU van de hoogspanning na. Indien kort--vervangen en de hoogspanning nazien op losse contacten. Geheel solderen is beter.Contoleer ook de booster condensator met een C meter en visueel.Typisch:8.2nF2000V. Controleer ook de serie condensator (typisch 0.39µF)van de deflectie en de stekker hiervan.Hersolderen is beter.Ook belangijk is de drivertransfo solderen.Je kan ook de HSP transfo nameten met een speciale tester.Schakel het toestel vervolgens in via variac met de scoop op de collector.De puls moet kleiner dan 10µs zijn en de BU moet goed in verzadiging gaan. Ontstaat er uitslingering dan is de transfo defect. De spanning kan normaal opkomen en als ze helemaal opgebouwd is kan je een 'pets' horen, met als gevolg je BU terug kapot. In dit geval slaat de transfo door en moet vervangen worden. Monteer een HR en zoek die hier:http://www.flyback.com/indexcas.shtml
Tip6.Letop met goedbedoelde raadgevingen van sommigen, die er niet meer van weten dan jou.Kontacteer Evarist maar heb geduld. Ik zit niet dag en nacht naar dit forum te kijken.
Veel succes
[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op maandag 23 november 2009 08:00:59 (1%)