Zolid usb platenspeler

Hallo,

Ik heb van iemand een Zolid usb platenspeler (indertijd bij de Aldi te koop, rond 2009/2010) overgenomen.
Na ongeveer een halve minuut spelen gaat de pickup-arm weer terug naar zijn houder en stopt het afspelen. Bij elke plaat.
Weet iemand misschien waar dat aan kan liggen ?
Valt dit nog te repareren ?
Het was geen dure aanschaf, maar toch zonde om het apparaat weer bij het grof vuil te zetten.....

Groet,

Barent

Henry S.

Moderator

Afslagschakelaartje met slecht contact?

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Dag Henri, bedankt voor de snelle reactie !
Waar kan ik dat afslagschakelaartje ergens vinden ?
Zit deze soms in de voet van de pickup-arm ?
Ik neem aan dat ik dan de platenspeler moet openschroeven ?

Dat werkt mechanisch, meestal. Als je de rubber mat voorzichtig van het plateau afhaalt, kun je vaak al meer zien, door de gaten heen. Eventueel het plateau zelf nog eraf, maar dan vlieg wel de snaar los.

Zoiets ga je zien, als je het plateau los hebt.

http://www.sat4all.com/forums/uploads/monthly_10_2011/post-30556-13182…

Henry S.

Moderator

De afslag is vaak mechanisch, maar het kan ook elektronisch. De afslag kan je testen door de arm rustig van uit de kant naar midden te brengen.

Verder is het zeker handig om even in het apparaat te kijken terwijl je de afslag test.

Het is blijkbaar een vaker voorkomend probleem (helaas zonder oplossingen): http://www.gebruikershandleiding.com/Zolid-USB/handleiding-5-528976.ht…

Arco

Special Member

Ik weet niet hoe deze afslag precies werkt, maar sommigen werken op de snelheid waarmee de arm horizontaal beweegt. (Bij snellere beweging zit 'ie in de uitloopgroef)
Dat wil wel eens mis gaan, als de plaat niet goed gecentreerd is (gat niet in het midden o.i.d.)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hallo allen,

Ik heb twee foto's van het interieur van de platenspeler.
Het kleine witte wieltje aan de rechterkant zorgt via een snaar aan de draaischijf voor de aandrijving.
Wij proberen nu te achterhalen hoe de afslag in zijn werk gaat.....

de grote gekartelde schijf wordt aangedreven door een klein kartelwieltje onder de draaischijf, na een paar rondjes van de plaat is de grote gekartelde schijf 1 keer helemaal rond geweest, de grote gekartelde schijf zit met een metalen plaatje vast aan de pickup-arm, en na 1 rondje wordt dat plaatje bewogen zodat er iets met de arm gebeurt....eerste bevindingen....
daar waar de grote gekartelde schijf en de kleine elkaar moeten aangrijpen zit een uitsparing in de grote gekartelde schijf...
dus ze grijpen elkaar aanvankelijk niet aan, dat wordt in gang gezet door een soort van "stormram", die elektronisch wordt aangestuurd, na een half minuutje, en niet pas aan het eind van de plaat....
we hebben nu de "stormram" losgekoppeld, dus hij stopt nu niet meer na een halve minuut met spelen, maar speelt lekker door, nu nog even kijken wat er aan het eind van de plaat gebeurt....

http://www.degroenegemeente.nl/zolid/IMGP2550kl.jpg
http://www.degroenegemeente.nl/zolid/IMGP2553kl.jpg

Arco

Special Member

Wow, dat je met zo weinig onderdelen een 'platenspeler' kunt maken... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Tja, veel meer dan een motor, platform en een naald is een pickup niet hoor :P

Voordeel van dit soort Zolid "platenspelers" is dat ze gelijk een frees nadoen.

Beste mensen,ik weet dat dit topic al meer dan 5 jaar oud is maar wil toch vragen of iemand me kan helpen.
Mijn probleem is wat al meer mensen hebben gemeld, n.l. dat de speler na een halve minuut stopt. Op een andere hulp-website 'https://www.gebruikershandleiding.com/Zolid-USB-Platenspeler/handleidi… lees ik de volgende tip: Heb de draaischijf eraf gehaald.
Dan gewoon aangezet.Dan zie je dat als
hij dan afslaat een metalen palletje een zwart handeltje triggert wat vervolgens het afslaan veroorzaakt. Haal dit onderdeeltje weg en probleem opgelost. Hij slaat alleen niet meer automatisch af.

Dit gedaan; maar nu is de aandrijfriem helemaal los en doet-ie niks meer. Weet iemand of en zo ja hoe dit is op te lossen?
Groet en alvast bedankt,
Andre

Mijn tip, koop een platenspeler en sluit de uitgang aan op de line-in van een geluidskaart in de p.c. Wel oppassen want de geluidssterkte van de platenspeler moet MINIMAAL zijn of zet er een verzwakker tussen.

Arco

Special Member

nu is de aandrijfriem helemaal los en doet-ie niks meer. Weet iemand of en zo ja hoe dit is op te lossen?

Aandrijfriem er weer omheen leggen?...

Henry S.

Moderator

@vincent1971: De TS heeft een platenspeler ;)

Op 13 september 2019 21:56:04 schreef FamousMrEd:
Dit gedaan; maar nu is de aandrijfriem helemaal los en doet-ie niks meer. Weet iemand of en zo ja hoe dit is op te lossen?

Nu weet ik niet hoe het hier is gedaan; maar meestal moet je de aandrijfriem om de binnenrand van het plateau leggen, en deze via een gat in het plateau om het witte asje van de motor trekken (Philips manier).

Op 13 september 2019 22:19:05 schreef vincent1971:
Mijn tip, koop een platenspeler en sluit de uitgang aan op de line-in van een geluidskaart in de p.c. Wel oppassen want de geluidssterkte van de platenspeler moet MINIMAAL zijn of zet er een verzwakker tussen.

Ik denk dat een MD element een line ingang niet uitstuurt.

Hou het simpel, sluit een beetje fatsoenlijke niet te oude platenspeler aan op de phono ingang van de audio versterker.
De bandrecorder uitgang gaat nu naar de line ingang van de geluidskaart. Sluit ook de uitgang line out aan op de bandrec ingang van de versterker.

Op nemen in zo hoog mogelijke kwaliteit, WAV of ADPCM. Er is ruimte zat op de HD. Je kan altijd later voor een lagere kwaliteit, MP 3 kiezen.
Ja kan nu op nemen en meteen het resultaat -en nog veel meer- afluisteren in mooie geluidkwaliteit via de versterker en een paar fatsoenlijke boxen. Allemaal veel beter dan die moderne digitale rommel.

Versterkers en boxen kan je eventueel bij de kringloop kopen.

Ruud, de platenspeler in kwestie heeft een keramisch element. Dat kan direct op een lijningang worden aangesloten van voldoende hoge impedantie.
Er moet dan nog softwarematig RIAA correctie worden uitgevoerd.

Voor de topicstarter: ik wil je niet ontmoedigen, maar steek geen tijd in dit type platenspeler.
Ze hebben een VEEL te hoge naalddruk en een plastic cantilever. Vaak is ook het armlager hakerig of stroef, waardoor de druk op de buitenste groefwand overmatig is. Samen zorgt dat voor zeer snelle en asymmetrische slijtage van je platen.
Misschien kan de geluidskwaliteit jou niet zoveel schelen en dat is prima. Maar je gaat onherroepelijk je platen beschadigen, en dat kan je zelf meestal niet horen op zo'n basic spelertje. Slissen en vervormen doet het immers altijd.
Echter, als jij je platen nog een keer wil verkopen, zul je merken dat de waarde van je vinyl sterk achteruit is gegaan door die slijtage. Die hoor je namelijk wel prima op een middenklasse speler...
Het is meer zonde om je platen hiermee af te spelen, dan om het spelertje bij grofvuil te zetten.

Zoals Ruud en Vincent al suggereren kan je beter een beter spelertje kopen. Als je niet heel kritisch bent, is zelfs een plastic spelertje dat bij zo'n alles in 1 stereotorentje hoort al prima. Die hebben vaak al een MD (magnetodynamisch) element en een veilige naalddruk.

Een basic speler die je vinyl niet sneller (dan gebruikelijk) laat slijten, kost minder dan 30 euro ofwel zoveel als 2 mooie/nieuwe LP's.
Voor 50 euro heb je al een erg mooie, en voor 100 euro iets dat CD kwaliteit (subjectief) voorbij steekt.

EDIT:
Arco, je hebt gelijk :P
Dan voor de topickicker.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Arco

Special Member

Voor de topicstarter:...

Ik denk niet dat die hier nog is na al die jaren... ;)

Beste Arco,
Ja, dat wilde ik ook, de aandrijfriem er weer gewoon omheem leggen. Is alleen niet zo duidelijk en makkelijk, vandaar mijn vraag.
Maar als ik het verhaal van Ledlover lees denk ik maar een ander platenspelertje te gaan kopen. Deze Zolid is blijkbaar zonde van m'n LP's én singletjes.
Bedankt voor jullie reacties.