Hallo Mensen,
Ik heb even een probleem.
Een klant van me heeft een oudere Panasonic Flatscreen TV met uitsluitend SCART aansluitingen (en de 3-voudige Tulp) voor Beeldsignaaloverdracht tussen de apparatuur.
Nu had deze mevrouw een oud model decoder. Deze gaf keurig beeld op de TV.
Nu was die decoder ten einde en kwam er een nieuw model decoder.
Deze wil geen beeld geven.
Een oudere Samsung decoder lukt dat wel.
Let wel! met exact dezelfde poorten en kabels.
Dus de eerste gedachte was dat de decoder defect zou zijn.
Maar na 3 exact dezelfde types decoder zou je toch verwachten dat er 1 beeld zou geven?
Niet dus.
Dat is te zeggen... Soms lukt het om het instelmenu ervoor te krijgen, maar nadat hij hier doorheen is gelopen is het gebeurd.
De TV behandelt de SCART aansluitingen zoals de huidige TV generatie ook de HDMI poorten behandelt.
Als er signaal op binnenkomt, wordt hij gedetecteerd. Dus kun je met de AB van de TV deze actieve SCART poort selecteren.
Zal wel hip zijn geweest voor die tijd.
Nu vraag ik me af...
Ik stel me voor dat een SCART signaal een bepaalde triggerspanning heeft om zichzelf te manifesteren op de TV.
Ik kan me ook voorstellen dat daar normen voor zijn, waar de decoders/VCR's/DVD spelers etc zich aan moeten houden.
Ik kan me echter ook voorstellen dat een TV een minimale triggerspanning verwacht.
Stel nou dat de TV meer verwacht dan de standaard waarde die de nieuwe decoder aanbiedt.
Is dat plausibel?
En hoe is op te lossen dat de decoder wel wordt geaccepteerd?
Ik overwoog al iets als een HDMI naar SCART omzetter om het modere HDMI signaal via zo'n apparaat op SCART aan te bieden.
Echter kennen mijn lokale dealers niet zo'n soort apparaat.
Ik heb ook wel eens van die SCART combiners gezien, die ergens aan een spanning hingen.
Ik kan me voorstellen dat zoiets ook weer een sterker nivo uitstuurt, wat de TV mogelijk weer wel slikt..
Kort door de bocht...
IS er iemand die hier wat handige tips, info of gadgets voor kent?
MvG
Fantomaz