SCART probleempje...

Alleen berichten met de trefwoorden “scart” worden getoond. Alle berichten tonen

Hallo Mensen,

Ik heb even een probleem.
Een klant van me heeft een oudere Panasonic Flatscreen TV met uitsluitend SCART aansluitingen (en de 3-voudige Tulp) voor Beeldsignaaloverdracht tussen de apparatuur.
Nu had deze mevrouw een oud model decoder. Deze gaf keurig beeld op de TV.
Nu was die decoder ten einde en kwam er een nieuw model decoder.
Deze wil geen beeld geven.
Een oudere Samsung decoder lukt dat wel.
Let wel! met exact dezelfde poorten en kabels.

Dus de eerste gedachte was dat de decoder defect zou zijn.
Maar na 3 exact dezelfde types decoder zou je toch verwachten dat er 1 beeld zou geven?
Niet dus.
Dat is te zeggen... Soms lukt het om het instelmenu ervoor te krijgen, maar nadat hij hier doorheen is gelopen is het gebeurd.

De TV behandelt de SCART aansluitingen zoals de huidige TV generatie ook de HDMI poorten behandelt.
Als er signaal op binnenkomt, wordt hij gedetecteerd. Dus kun je met de AB van de TV deze actieve SCART poort selecteren.
Zal wel hip zijn geweest voor die tijd. :-)

Nu vraag ik me af...
Ik stel me voor dat een SCART signaal een bepaalde triggerspanning heeft om zichzelf te manifesteren op de TV.
Ik kan me ook voorstellen dat daar normen voor zijn, waar de decoders/VCR's/DVD spelers etc zich aan moeten houden.
Ik kan me echter ook voorstellen dat een TV een minimale triggerspanning verwacht.

Stel nou dat de TV meer verwacht dan de standaard waarde die de nieuwe decoder aanbiedt.
Is dat plausibel?

En hoe is op te lossen dat de decoder wel wordt geaccepteerd?
Ik overwoog al iets als een HDMI naar SCART omzetter om het modere HDMI signaal via zo'n apparaat op SCART aan te bieden.
Echter kennen mijn lokale dealers niet zo'n soort apparaat.

Ik heb ook wel eens van die SCART combiners gezien, die ergens aan een spanning hingen.
Ik kan me voorstellen dat zoiets ook weer een sterker nivo uitstuurt, wat de TV mogelijk weer wel slikt..

Kort door de bocht...
IS er iemand die hier wat handige tips, info of gadgets voor kent?

MvG

Fantomaz

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

wat stuur je door de scart? er zijn met name drie mogelijkheden: RGB, compsoite, Y-C . val meestal te kiezen in de decoder.

Het omschakelen naar een bepaalde ingang gebeurt vrij eenvoudig, een spanning op een pinntje (weet niet meer van buiten welke pin)
maar bij een oudere flatscreen kan je zeker de ingang manueel selecteren. bij Panasonic kan je na de selectie van de ingang dan nog kiezen tussen C, Y-C en RGB via de gekleurde knopjes op de RC.

Op 6 augustus 2014 22:21:39 schreef Fantomaz:
Hallo Mensen,

Stel nou dat de TV meer verwacht dan de standaard waarde die de nieuwe decoder aanbiedt.
Is dat plausibel?

nee. analoge video werkt al meer dan 50 jaar met 1 volt signalen en nog steeds.

groeten

Kris

Thevel

Golden Member

Het omschakelen naar een bepaalde ingang gebeurt vrij eenvoudig, een spanning op een pinntje (weet niet meer van buiten welke pin)

Pin 8

Mogelijk staat de oude decoder op RGB en is de CVBS aansluiting in de scart kabel onderbroken.
Of staat de nieuwe decoder standaard op RGB en is de scartkabel niet RGB bedraad.
Al een andere scartkabel geprobeerd?

Pin 8 is een extra die enkel de tv naar het scartsignaal overschakelt als de decoder aan gezet wordt. Ik heb meer het idee dat de decoder standaard op HDMI uitvoer is ingesteld of in het ergste geval helemaal geen signaal via scart uitvoert. Als u het type nummer van de tv en decoder eens vermeldt wordt het iets makkelijker om een oplossing te vinden.

Bedankt voor de info zover.
Ik zoek de gevraagde gegevens er even bij. (moet ik de klant even voor bellen) Daarna meer...

NB ook een andere SCART kabel is reeds gebruikt.
Dik model.
Gek genoeg dus, werken andere decoders (Cisco 8489 en een oud model samsung) wel gewoon.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Even een update...
Ik ben er niet aan toe gekomen te controleren welk type Panasonic het is.
Ik moet de mensen even bellen en dat lijkt me niet iets om in het weekend te doen. :-)

Het idiote van alles is, dat het een decoder betreft die wij (Ziggo) bij duizenden hebben geleverd aan klanten.
Daar kan best een defect tussendoor zijn geslopen, maar dan zou het vervangende model dit moeten kunnen oppakken.

Met dat ik het achterhoofd verwacht ik ook niet dat het aan de decoder ligt, in die zin, dat het anders fabrieksmatig iets zou zijn, wat deze decoder mist, maar wat de Cisco decoder wel heeft.
(en ook de oude Samsung overigens, die voor nood aangesloten meteen werkte, zoals alle decoders die ik daags tegenkom. En ja, zo hoort het ook...)

Wat zou een decoder NIET meesturen, activeren of triggeren, wat een ander model wel zou doen? Die Cisco's zijn ook niet slecht en ook bij duizenden geplaatst.
SCART is iets ouds en wellicht is er iets weggelaten wat op andere apparatuur wel nog fuctioneert. Dit is per slot een HDMI apparaat. MAar dat was de Cisco ook.

En ook weer het idee dat ze per duizenden verstrekt zijn, en dit de eerste keer is dat ik zoiets tegenkom, lijkt het me ook onwaarschijnlijk dat het fout zit in die RGB instelling.
Schiet mij maar lek... :-\

Ter afsluiting omdat ik een hekel heb aan onafgeronde topics...

Probleem zit hem in de decoder. Die geeft geen spanning op de pin 8 van de SCART. Dit zou overigens geen 1v zijn, maar afhankelijk van de beeldverhouding (4:3 versus 16:9) rond de respectievelijk 5 en 12 v zitten. 0-2 volt wordt als uit/niet aangesloten beschouwd.

De TV (NB een Panasonic TH42PA20) in al zijn eigentijdse modernheid, verwachtte een signaal over de SCART, incl. een gewezen spanning op pin 8. Zonder die laatste zal de TV de afwezigheid ervan zien als een niet aangesloten ingang. En wordt hij niet meegenomen in het SCART menu ofwel die lijst met externe ingangen.
Hij valt dan ook niet handmatig te selecteren.

Wanneer de decoder wordt aangesloten op een andere TV, werkt deze wel, maar puur omdat die TV's aangeboden RGB signaal(?) voldoende achten om over te schakelen(?) naar de betreffende poort.
Dit lijkt een bug van de decoder en men gaat hier aan werken.

Alleen bij een combinatie van deze 2 apparaten doet dit zich voor.
al met al leerzaam. :-)