Hallo

ik heb 3 hdd recorders. nu is het probleem dat er 2 relatief dicht bij elkaar staan. Dit zorgt ervoor dat de afstandsbediening reageert op beide apparaten kan ik dit probleem oplossen?

MGP

LDmicro user.

Zo moet het ook, alle toestellen zijn gelijk. ;)

Die afstandsbedieningen hebben een heel brede stralingshoek, misschien kun je dat wat inperken door...ik weet niet wat, plaklint, buisje over de IR-led, afschermglas schilderen aan de binnenzijde...enz.

Iets anders zit er waarschijnlijk niet op.

Progger

GMT+1

je kan de IR ontvanger afschermen, maar (zoals in het vorige topic is gezegd) ook de IR led/ontvanger direct aan elkaar verbinden.

je kan met een optocoupler en een stuk koperdraad werken, maar bijvoorbeeld ook een optische kabel werken.

p.s. de recorder reageert op de afstandsbediening, niet andersom.

[Bericht gewijzigd door Progger op woensdag 27 augustus 2014 09:18:45 (13%)]

polaroid filters

1 hdd + abb horizotaal licht
1 hdd + abb verticaal licht

weet niet wat dat gaat kosten....

Op 27 augustus 2014 12:26:15 schreef Arjan Swets:
weet niet wat dat gaat kosten....

Op zich niet veel, polaroid is niet duur. Bedenk wel dat de afstandsbediening ontvanger erg gevoelig is. Ik weet niet of je met de blote hand de filter zo exact 90 graden kunt houden dat er voldoende licht wordt geblokkeerd. De cross-polarization loss van de meeste filtertjes is ook maar 40-50dB, wat misschien te weinig is.

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

In je andere bijbehorende topic nog even een antwoord daarop gegeven. Lijken mij wel enigszins overlappende topics maar niet voor de volle 100% dubbel.

In dit geval zul je moeten uitzoeken of de afstandsbediening misschien gebruik van meerdere toestellen tegelijk ondersteunt. Bij Philips en Grundig (RC5) was het meestal zo dat je de afstandsbediening en het apparaat via een alternatieve code met elkaar kon laten praten zodat je twee apparaten had die niet meer op elkaars commando's reageren.

Anders oogje afplakken en via de TV bedienen.

Werkt dat ook niet, zelf een microcontroller pakken en iets bouwen.

Of tenslotte: gewoon met een paar kartonnetjes richtingsgevoelig maken.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Er zijn narrow-beam IR leds voor in de AB, zoals de Lite-On LTE-2871 (16° openingshoek), dat scheelt al een heel stuk. Wordt wel lastiger richten...

Progger

GMT+1

andere optie is natuurlijk om met winLIRC een IR zender vlak voor de DVD recorder te plaatsen. je kan dan met de PC commando's sturen naar de recorder.

als je hem goed afplakt reageert er maar 1 op de IR led, en kun je met meerdere led's iedere recorder afzonderlijk bedienen.

waarom heb je meerdere recorders? wil je meerdere programma's opnemen, of wil video's produceren?

MNM(tm)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Op 27 augustus 2014 08:32:35 schreef sietsemeulen:
Dit zorgt ervoor dat de afstandsbediening reageert op beide apparaten kan ik dit probleem oplossen?

Kan aan mij liggen hoor, maar ik heb nog nooit een afstandsbediening ergens op zien reageren. ;)
Wat wèl normaal is: de apparaten reageren op de afstandsbediening!
En zoals eerder al opgemerkt: het is uiteraard volstrekt logisch dat twee dezelfde modellen apparaten op dezelfde afstandsbediening reageren: de afstandsbediening heeft maar 1 codeset. Vroeger, in het videorecorder-tijdperk, had JVC daar al een heel mooie oplossing voor: een heel klein schakelaartje in het batterijvak van de afstandsbediening. Bij twee dezelfde videorecorders had je dan (uiteraard) ook twee afstandsbedieningen. Van 1 AB liet je het schakelaartje op stand 1 staan, bij de andere AB moest je dan het schakelaartje op stand 2 zetten. Dan plugde je eerst 1 videorecorder aan het lichtnet en drukte je op de power toets van de eerste AB. Deze videorecorder reageerde nu alleen op de eerste codeset. Vervolgens plugde je de tweede videorecorder aan het lichtnet en drukte je op de andere AB op de power toets. De tweede videorecorder luisterde nu alleen nog naar de tweede codeset. Zodoende kon je met twee (fysiek identieke) afstandsbedieningen toch twee videorecorders geheel onafhankelijk van elkaar bedienen.

Helaas is deze methode helemaal verdwenen en daarnaast heb ik het (ook vroeger) nooit bij andere merken gezien.

Maargoed, twee dezelfde apparaten dicht bij elkaar die op dezelfde AB reageren: 1 apparaat vervangen door een ander merk. Da's de simpelste (doch niet meteen de goedkoopste) oplossing.

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Die methode is niet uniek. Zoals ik al half om half schreef, gebruikte Philips binnen de RC5 code ook de sets VCR1 en VCR2 om 2 video's onafhankelijk te kunnen bedienen. Bijvoorbeeld de Queen-reeks vanaf 1996 had dat (VR675 enzo). Grundig was hier al iets eerder vrij konsekwent mee, meen ik.

Er is dus altijd een kansje dat LG ook zoiets gedaan heeft, maar ik schat de kans niet heel groot. Door de gebruiksaanwijzing en de sevricemanual te bestuderen is er wellicht achter te komen.

henri62

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 28 augustus 2014 02:38:47 schreef maartenbakker:
Die methode is niet uniek. Zoals ik al half om half schreef, gebruikte Philips binnen de RC5 code ook de sets VCR1 en VCR2 om 2 video's onafhankelijk te kunnen bedienen. Bijvoorbeeld de Queen-reeks vanaf 1996 had dat (VR675 enzo). Grundig was hier al iets eerder vrij konsekwent mee, meen ik.

Volgens mij is dat al veel ouder, zolang RC5 bestaat zit dat er al in. Voor bijna alle apparaten is er een tweede code set gedefinieerd. Volgens mij was op de V2000 recorders (de kleinere 23xx series) het ook al mogelijk deze VCR set om te zetten.

maartenbakker

Golden Member

Interessant. Hoe deed je dat dan? Draadbruggetje omsolderen? Of toch een stiekume knoppencombinatie zoals bij de VR675?

henri62

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Ik heb geen idee meer hoe dat precies zat, ik weet het ook niet meer zeker. Ik zou oude service manuals door moeten spitten of het kon en hoe. Ik dacht dat ik ooit ook eens iets van een schakelaartje achterop heb gezien.
Dat RC5 die alternatieve sets heeft weet ik wel zeker.
(PS ook nog laat wakker?, Hier zit ik op UTC+8 dus ochtend)

-edit- Alhoewel ik nu zit te twijfelen of het niet de remote was van de eerste matchline serie TV toestellen. Die hadden toch een klein schakelaartje aan de zijkant zitten????

[Bericht gewijzigd door henri62 op donderdag 28 augustus 2014 06:43:54 (21%)]

testman

waar rook was, werkt nu iets niet meer

dit probleem had ik ook bij een stel sony recorders. deze bleken in het menu van het apparaat verstelbaar te zijn van de standaard ab code 3 naar code 1 en 2 wat dat probleem oploste..