Potmeter en drukknop met 3 draden

Ik heb 3 draden die uit een muur (stippelijn) komen en wil daarop een potmeter en een drukknop aansluiten. Het gaat dienen om een RGB ledstrip aan te sturen.

Probleem is nu dat mijn lineaire potmeter nu niet meer lineair is omwille van de weerstand die ik "moet" monteren om geen sluiting te krijgen. De analoge en digitale ingangen gaan naar een µC. Zijn hier andere oplossingen voor?

http://www.uploadarchief.net/files/download/rgb_potmeter.jpg

De jacht is mooier dan de vangst....
Arco

Special Member

Met een weerstand ervoor is de potmeter nog steeds lineair...
Ik zie trouwens 4 verbindingen i.p.v. 3? (Analoog, digitaal, +, -)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als ik het signaal meet op de analoge ingang is dit allesbehalve lineair. Het gaat om een meerslagen-potmeter.

Verbindingen:
1ste: +5V (gaat in de muur)
2de : digitaal (komt uit de muur)
3de : analoog (komt uit de muur)

De gnd zit op de printplaat van waarop de +5V vertrekt.

Als je de exacte waarde weet van de 1k weerstand kun je adhv de spanning op je adc de weerstand van de potmeter uitrekenen (formule voor de weerstandsdeling) deze schaal is wel lineair.

Emiel

Shiptronic

Overleden

Die weerstand van 1K kan gewoon weeg, je hoeft alleen maar de loper van de massa los te maken.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

De schaal is volgens mij niet lineair.

@shiptronic: ik heb maar 3 draden, volgens jou voorstel heb ik er 4 nodig (extra draad voor de massa)

http://www.uploadarchief.net/files/download/grafiek%20rv.jpg

Arco

Special Member

De extra weerstand geeft een offset, verder niet.
Als het een PIC is, dan is de ingangsweerstand van de A/D te hoog met 10K (max. 2k5, daardoor krijg je non-lineariteit)
De 1K weglaten, potmeter onderzijde aan Gnd, en loper naat analoge input. (pometer max. 2k5 dus)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik kan maar 1 punt van de potmeter op de draad aansluiten.

Het is een AVR/arduino.

De formule die je in excel hebt nu kun je tegenovergesteld uitvoeren in de avr.

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Op 5 september 2014 13:07:55 schreef Vovpvi:
Als ik het signaal meet op de analoge ingang is dit allesbehalve lineair. Het gaat om een meerslagen-potmeter.

Is die potmeter wel lineair?

Arco

Special Member

Ik geloof niet dat multiturn log potmeters bestaan. (zie ook niet echt wat je daar mee zou moeten doen...)

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Ik heb er ook nog nooit eentje in m'n handen gehad, geen idee of ze uberhaupt wel bestaan.
Maar die curve lijkt me typisch logaritmisch. Maar goed, dat zou ook veroorzaakt kunnen worden door het ingangscircuit van de ADC.

Even iets meer tijd genomen om hier wat aan te rekenen.

De spanning op de ADC is afhankelijk van de waarde van de potmeter, de waarde van de weerstand naar ground (1k) en van de voedingsspanning (5v). Dat gaat volgens de volgende formule: UADC = 5v * 1k/(Rpot + 1k)

Die spanning is inderdaad niet lineair, maar omdat je weet hoe de spanning "ontstaat" kun je uitrekenen wat de stand van de potmeter moet zijn geweest om deze spanning op de ADC te veroorzaken. Daarvoor moet je de formule omschrijven en dan kom je op het volgende:
Rpot = ((5v / UADC) - 1) * 1k

Rpot is wel lineair.

Waar je nog wel rekening mee moet houden is dat als je voor deze verhouding van weerstanden kiest (R=1k en Rpot=10k) dat de tweede helft van de potmeter maar ongeveer een halve volt verandering van de spanning betekent (wat de precisie niet ten goede komt). Neem je R gelijk aan de potmeter (10k) dan is dit effect veel minder. (probeer maar eens in je excel sheet) Gevolg is wel dat de maximale spanning op de ADC maar 2,5v is, maar die kan gemakkelijk versterkt worden met een opampje.

Deze versterker zorgt er ook voor dat je geen problemen meer hebt met de ingangsweerstand van de ADC.

EDIT: Foutje gemaakt in de formule

fatbeard

Honourable Member

de maximale spanning op de ADC maar 2,5v is

Dat moet dus de minimale spanning zijn...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
McAwesome

Golden Member

Ik zou overwegen om een DS2762 te gebruiken. Dit is een 1-wire Li-ion batterij monitor IC en deze heeft een analoge ingang en een PIO.

Je kan dan je potmeter aan de analoge ingang van de DS2762 hangen en je drukknop aan de PIO. De DS2762 is dan via je kabel verbonden met je RGB controller.

Het voordeel is dat je geen analoge signalen meer over je kabels (geen storing mogelijk) moet sturen en dat 3 draden volstaan (ground, voeding en data). 1-wire is een vrij robuust protocol dat gerust over enige lengte kabel kan (best twisted pair).

Aan de andere kant zit toch al een PIC, dus is het perfect mogelijk om daar het 1-wire protocol te implementeren via 1 IO pin.

Klopt fatbeard! Helaas gaat het versterker verhaal dan ook niet meer helemaal op. Misschien iets met een ctje?

Ik heb gespeeld met de weerstandwaarde van de vaste weerstand. Hoe groter ik die neem, hoe meer lineariteit ik in de curve krijg. Nadeel is natuurlijk dat mijn regelbereik kleiner gaat worden.

Ik denk dat ik de weerstand een beetje verhoog en de rest software-matig ga proberen op te lossen.

Het principe van 1-wire is me onbekend, daar wil ik eerst wat ervaring mee opdoen (als er ooit tijd voor komt).

[Bericht gewijzigd door Vovpvi op vrijdag 5 september 2014 21:16:49 (16%)