Glasplaat buizenradio inlijsten

Beste mede-co'ers,

M'n pa heeft het idee om van een philips buizenradio (B6X23A, servicemanual met schema: Klik!) de glazen frontplaat in te lijsten en wilde dan een lampje laten
branden achter de afstem-schaal. Hij wilde hiertoe de originele lampjes uit de radio houden en tevens het afstemoog
(een EM80) laten zitten om een "gat" te voorkomen. Nu leek het mij leuk om ook het afstemoog te laten branden.

Zodoende is ook de trafo uit de radio gered en kan ik van de secundaire kant de 6,3V-lijn gewoon voor de gloeispanning gebruiken
en hier volgens het schema van de radio ook de lampjes op laten branden.

Op het feit dat er een gloeispanning moet zijn na, ben ik verder onbekend het aansturen van een buis vraag
ik me af hoe ik dit het beste kan aanpakken. In principe hoeft de buis alleen maar te branden zonder dat de
indicatie ook werkelijk veranderd.

Mooi geleerd op CO, om TO-220 ic's geïsoleerd op metaal te plaatsen :) | Server Debian powered!
RAAF12

Golden Member

Op het rooster van de buis (1) een gelijkspanning aansluiten.

Vg= -14V (buis is max. lichtend)

http://i57.tinypic.com/j5blgp.jpg

Dit soort buizen zijn er met een ronde, groene cirkel die wel kattenoog werd genoemd en de opvolger daarvan, de twee groene strepen in-line variant.
http://www.philipsradios.nl/tips-en-trucs/afstemogen/#em80

Grensovergang Spanje-Algarve (9-6-2024) https://www.youtube.com/watch?v=sserlsJy0wI&t=210s

Oh, de 14V aftappen middels een spanningsdeler wordt ben ik bang dan even lastig, gezien het geheel al van het chassis afgehaald was. Ik heb op het moment de trafo los staan, met alleen nog de draden naar de buisvoet van de EM80 er nog aan voor de gloeispanning (de rest had m'n pa al losgeknipt voor ik kon "ingrijpen").

Enig idee hoe ik het in de huidige staat wel zou kunnen laten werken? En moet de in het plaatje aangegeven 250V ook worden aangesloten (en moet dit dan DC zijn)?

Excuses voor de vele vragen maar dit is een nieuw gebied voor mij en wil het graag leren :)

Mooi geleerd op CO, om TO-220 ic's geïsoleerd op metaal te plaatsen :) | Server Debian powered!
RAAF12

Golden Member

Zonder anode(gelijk)spanning doet de buis niets. Op de trafo zitten meerdere wikkelingen. De hoge spanningswikkeling, + diode en afvlakelco geeft de DC spanning.

Grensovergang Spanje-Algarve (9-6-2024) https://www.youtube.com/watch?v=sserlsJy0wI&t=210s

Je kunt de hoogspanning van de trafo gemakkelijk gelijkrichten met een brugcel en een dubblel elco en een dikke weerstand om 250V te krijgen.
Je kunt die 250V natuurlijk ook direct uit het net halen, maar dat is wel wat gevaarlijker.
Als je de 6,3 gelijkricht en verdubbelt kun je een hele langzame zaagtand opwekken met een opamp om het rooster aan te sturen, zodat er wat beweging in de EM 80 komt. Of je gebruikt hiervoor zo'n LED-kaarsje waarvan je de uitgangsspanning versterkt tussen 1 en -14 Volt (hoewel dat misschien iets te 'zenuwachtig' wordt).
Legio mogelijkheden....

RAAF heeft je het schema al gegeven. Denk er alleen aan, dat de nummering van de voet van onderen is getekend.

Met die wetenschap moet jij toch iets kunnen wrochten.
Lijkt me véél eenvoudiger dan dat zelfsturende boootje van je ;-)

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 23 september 2014 17:14:50 (18%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - RIP

Een neon relaxatie oscillatortje voor het rooster is misschien wat periode-correcter.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ledlover, dan zou ik voor een PL2D21 thyratronetje gaan. Dat is nóg interessanter. Ik kwam op de opamp, omdat je daar een heel trage zaagtand mee kunt maken, wat veel rustiger oogt dan zo'n relaxantie oscillatortje.
Het voorstel van het LED-kaarsje is ook niet bedoeld om over de volle uitslag te laten lopen en is juist aperiodisch, zowel in tijd als in amplitude. De lichtschaduw moet dan alleen maar wat bibberen...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - RIP
evdweele

Overleden

Met een afstemogentester kan je het oog mooi laten oplichten.
Hou er wel rekening mee dat de brandduur van een afstemoog beperkt is tot enkele duizenden uren. Langzaamaan wordt de lichtopbrengst minder.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Burkhardt Kainka heeft 't overigens al helemaal voor ons uitgezocht: http://b-kainka.de/bastel80.htm
(1 transistor en nog wat klein grut rond een EM85)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

@evdwele:
Dat kan je toch rekken door de anodestroom lager te maken?

Overigens bestonden er ook afstemogen, die met een lampje en een galvanometer achtig dingetje werkten.
In onze oude Waldorp radio zat zo'n ding. Helaas heb ik dat ding ooit in mijn jeugdige onderzoeksdrift gesloopt |:( :'(

@Ledlover:
Jammer genoeg weer een signaal met een constante frekwentie. Iets wat random werkt en een kleine uitslag geeft is minder storend (irritant). Niet leuk dus om continue aan te laten staan.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - RIP

Maar even de hamvraag: waarom zo moeilijk doen als het ook makkelijk kan?

Stap 1: doe de steker van de radio in de contactdoos.
Stap 2: druk op de toets om de radio aan te zetten. Het is een jaren '60 plano, dus ik verwacht geen/weinig problemen met condensatoren e.d.
Er zitten twee teerknollen over de uitgangstrafo's, die ook niet eens altijd problemen opleveren in dit specifieke toestel.
Optioneel: draai het volume omlaag, als je alleen van de lampjes wil genieten.
Sluit een computer/CD speler aan als er niets op de radio is.
Omzeil het uitschakelen van het oog als je het afstemoog wil laten branden op de grammofoonstand.

Ik raad aan om het toestel in ieder geval niet te slopen. Er zijn genoeg losse slooponderdelen van deze radio te krijgen. Ik heb ooit een plano met vinyl bovenkant helemaal gedemonteerd (trafo was defect, paar milliampere lekstroom van chassis naar aarde). De onderdelen heb ik jaren bewaard, een deel heb ik nog, maar de schaal is al lang en breed in de afvalbak verdwenen (paste niet in de glasbak :))

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Shiptronic

Overleden

@ hierboven , je doet je nickname ook geen eer aan ;)

ontopic, was het niet beter geweest de hele radio in te lijsten :)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op dinsdag 23 september 2014 21:41:11 (40%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
maartenbakker

Golden Member

@Ledlover: die schalen zijn nog redelijk gewild, omdat de goudverf onder omstandigheden groene strepen trekt.

Ik vraag me inderdaad af waarom slopen. Ze zijn niet echt zeldzaam, maar als radio of als versterker zijn het na wat kleine reparaties vaak uitstekende toestellen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 23 september 2014 21:45:10 (43%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik gebruikte (tot mijn verhuizing) een B7X14A (zelfde versterkers, speakers) als PC speaker. Overtreft 99% van de PC speakersetjes, en er is heel lang naar te luisteren zonder luistermoeheid :)

Mocht Wouter het niet weten: de grammofooningang is een heel gewone lijningang. Daar kunnen telefoons, mp3 spelers, computers, CD spelers en dergelijke zonder aanpassingen op worden aangesloten.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
evdweele

Overleden

Op 23 september 2014 21:12:24 schreef Tidak Ada:
@evdwele:
Dat kan je toch rekken door de anodestroom lager te maken?

Er zijn in de loop der jaren verschillende methoden bedacht om het leven van die - toch vrij dure - afstemindicators te verlengen. Bijvoorbeeld een schakelaar ertussen om alleen de buis in te schakelen als dit is gewenst. Ik heb al een keer een ontwerp gezien met een microprocessor die 'voelde' dat de afstemknop werd aangeraakt en dan de indicator liet branden.
Dat verandert niets aan het feit dat het groen oplichtende fosfor uitgeput raakt.

Overigens bestonden er ook afstemogen, die met een lampje en een galvanometer achtig dingetje werkten. In onze oude Waldorp radio zat zo'n ding.

Zo'n Waldorp radio met een elektromechanisch "afstemoog" heb ik hier nog staan.
http://www.uploadarchief.net/files/download/waldorp116indicator.jpg

Het haalt het toch niet bij de groene gloed van een echte EM80.
http://www.hupse.eu/radio/tube_images/EM80.gif
(Beide bovenstaande foto's van http://www.hupse.eu)

Een alternatief is een afstemindicator met LED's.
http://www005.upp.so-net.ne.jp/y_kondo/6E5SA6.JPG

Voor de bouwbeschrijving zie de website Magic Eye.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Deze?

http://www.nvhr.nl/thumbs/Waldorp_116.jpg

Die met die LED's ziet er overigens niet uit!

Ik hoop ooit nog eens zo'n Waldorp afstemoog te vinden

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 23 september 2014 22:47:46 (21%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - RIP
evdweele

Overleden

Nee, deze ;)

http://www.uploadarchief.net/files/download/waldorp_116.jpg

Waldorp 116 Paleisserie, bouwjaar 1939. Prijs ƒ116,-

In mijn exemplaar is de uitgangstrafo doorgebrand en er ontbreekt een messing strip boven het luidsprekerdoek.
Het stof is nog van de vorige eigenaar. De foto is genomen een half uur na binnenkomst.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Ja, jammer de onze zag er mooier uit.
Beschaaamd buig ik mijn hoofd....

Weet je wat die trafo moet leveren?
Ik heb een paar trafo's liggen...

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 23 september 2014 23:33:27 (34%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - RIP

Op 23 september 2014 17:00:16 schreef RAAF12:
Zonder anode(gelijk)spanning doet de buis niets. Op de trafo zitten meerdere wikkelingen. De hoge spanningswikkeling, + diode en afvlakelco geeft de DC spanning.

Ik heb gisteren nog even zitten rommelen tot het kwartje viel. Ik zat met het idee in m'n hoofd dat ik secundair enkel 6,3V en 300V
had, maar dat ik (zoals je waarschijnlijk ook gewoon bedoelde) een aftakking aan de primaire kant kon gebruiken drong niet tot me door.
Maar goed, toen het kwartje dus viel heb ik aan de primaire kant de 170V gepakt, deze gelijkgericht en met een afvlakelco houd
ik daar mooi 240VDC aan over :).

Enfin, met deze nieuwe kennis op zak en 240VDC ter beschikking zat er "ineens" wel leven in de buis :D.

Op 23 september 2014 17:07:33 schreef Tidak Ada:
Als je de 6,3 gelijkricht en verdubbelt kun je een hele langzame zaagtand opwekken met een opamp om het rooster aan te sturen, zodat er wat beweging in de EM 80 komt. Of je gebruikt hiervoor zo'n LED-kaarsje waarvan je de uitgangsspanning versterkt tussen 1 en -14 Volt (hoewel dat misschien iets te 'zenuwachtig' wordt).
Legio mogelijkheden....

Hier duurde het ook even voor ik snapte dat het om tussen de 1 en -14V ging, en niet "1-14V". Vroeg me al af waardoor er niets gebeurde wanneer ik met mn
(CO)labvoeding 1-14V op de buis aanbood, maar dat was dus niet zo vreemd...http://i.fokzine.net/s/hypocrite.gif

Op 23 september 2014 21:32:50 schreef Ledlover:
Maar even de hamvraag: waarom zo moeilijk doen als het ook makkelijk kan?

...

Ik raad aan om het toestel in ieder geval niet te slopen. Er zijn genoeg losse slooponderdelen van deze radio te krijgen. Ik heb ooit een plano met vinyl bovenkant helemaal gedemonteerd (trafo was defect, paar milliampere lekstroom van chassis naar aarde). De onderdelen heb ik jaren bewaard, een deel heb ik nog, maar de schaal is al lang en breed in de afvalbak verdwenen (paste niet in de glasbak :))

Op 23 september 2014 21:44:20 schreef maartenbakker:
...
Ik vraag me inderdaad af waarom slopen. Ze zijn niet echt zeldzaam, maar als radio of als versterker zijn het na wat kleine reparaties vaak uitstekende toestellen.

Het ging er m'n pa ook niet zozeer om dat het geheel als radio nog functioneel bleef, meer als "ding voor aan de muur". Verder had
hij geen zin om de hele radio te bewaren en was ik te laat om te voorkomen dat de hele radio gestript werd |:(

Het plan voor nu is om, naar het idee van Tidak, maar eens naar de Action te rijden voor zo'n LED-kaarsje (hebben ze daar vast wel), de symmetetrische-minivoeding van de site bouwen, en de uitgang van het LED-kaarsje in de inverting ingang van een opamp te stoppen en de uitgang van de buis te hangen.
Maar goed, eerst maar weer een dagje naar school ;). Iedereen alvast bedankt voor het meedenken tot nu toe! http://i.fokzine.net/s/thumbsup.gif

Mooi geleerd op CO, om TO-220 ic's geïsoleerd op metaal te plaatsen :) | Server Debian powered!
evdweele

Overleden

Op 24 september 2014 09:38:59 schreef WouterJ1993:
[...] dat ik (zoals je waarschijnlijk ook gewoon bedoelde) een aftakking aan de primaire kant kon gebruiken drong niet tot me door.
Maar goed, toen het kwartje dus viel heb ik aan de primaire kant de 170V gepakt, deze gelijkgericht en met een afvlakelco houd ik daar mooi 240VDC aan over.

Let op!! Daarop staat nu wel de volle netspanning!!

Als je de beschrijving van de afstemogentester even doorleest zie je dat je helemaal geen gelijkspanning nodig hebt.
Met uitzondering van de roosterspanning van 0V tot -14V.

[Bericht gewijzigd door evdweele op woensdag 24 september 2014 11:15:14 (23%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.