SONY TV Bij hoge helderheid geeft ie groen beeld

Hallo iedereen,

Ter informatie:
Mijn sony TV model KV-A2531D chassis: AE-2A heeft altijd al problemen gehad (zo'n 11 jaar nu al). Af en toe rare groene tekens in beeld (teletext die erdoorkomt ofzo, hadden alle kv-a2531d last van) en vaak piepen/fluiten als de tv een tijdje aanstaat (laatste tijd niet meer)

Nu het nieuwe probleem:
Sinds kort zie ik dat bij hoge helderheid, zeg maar een witte achtergrond, dat het hele beeld groen(ig) wordt. Nu ben ik bang dat de tv het binnenkort begeeft.
Heeft iemand enig idee waar dit aan ligt en wat eraan gedaan kan worden en wat het kan gaan kosten?
Ondanks dat ik altijd problemen heb gehad met deze tv wil ik hem niet graag kwijt.
Alvast vriendelijk bedankt!

beeldbuis raakt wat opperig.
Of technischer gesproken : Door emmissie slijtage van de kathode. (dat is dat orange / rood gekleurde lichtje in het elektronen kannon) veranderen de parameters van de buis. Hierdoor lopen de RGB verhoudingen van de buis sterk uiteen bij de hogere belasting van het elektronen kanon waardoor de kleurbalans niet meer klopt.

p.s. emmisie slijtage is het verdampen van de metalen kathode door de hoge tempratuur er van. (+/- 800 graden C)
Deze verdamping veroorzaakt enerzijds vervuiling van de whenelt cilinder in het kanon( stuurrooster beeldsignaal) deze heeft n.l. een gaatje van een paar micron om de electronen bundel door te laten. dit gaatje dampt langzaam dicht.
Maar ook wordt de emmisie van de kathoden minder.

Hier is weinig aan te doen. Waarschijnlijk heeft ie als je goed kijkt ook afwijkende convergentie, dat is dat de drie kleuren niet meer goed over elkaar vallen. meestal gaat blauw er naast staan op de buitenste regio's van je schermoppervlak.

jammer.. ik had gehoopt dat er nog wat aan gedaan kon worden.
bedankt voor je reactie en uitleg Harry.

Anoniem

Op 22 juli 2004 00:00:51 schreef harry64:
beeldbuis raakt wat opperig.
Of technischer gesproken : Door emmissie slijtage van de kathode. (dat is dat orange / rood gekleurde lichtje in het elektronen kannon) veranderen de parameters van de buis. Hierdoor lopen de RGB verhoudingen van de buis sterk uiteen bij de hogere belasting van het elektronen kanon waardoor de kleurbalans niet meer klopt.

p.s. emmisie slijtage is het verdampen van de metalen kathode door de hoge tempratuur er van. (+/- 800 graden C)
Deze verdamping veroorzaakt enerzijds vervuiling van de whenelt cilinder in het kanon( stuurrooster beeldsignaal) deze heeft n.l. een gaatje van een paar micron om de electronen bundel door te laten. dit gaatje dampt langzaam dicht.
Maar ook wordt de emmisie van de kathoden minder.

Hier is weinig aan te doen. Waarschijnlijk heeft ie als je goed kijkt ook afwijkende convergentie, dat is dat de drie kleuren niet meer goed over elkaar vallen. meestal gaat blauw er naast staan op de buitenste regio's van je schermoppervlak.

Niets aan te doen, niet helemaal waar. Er zijn twee soorten "slechte" beeldbuizen. De eerste soort is er een die veeel uren gespeeld heeft en waarvan dat de kathode werkelijk uitgeput is, daar is idd weinig aan te doen.
Vaak echter is de kathode vergiftigd. Dat wil zeggen:
Vergeleken met een klassieke radiobuis heeft een beeldbuis een enorm volume. Ook al is hij voor 99,99% vacuum, er blijft nog wat restgas in aanwezig. Dit gas , hoofdzakelijk stikstof wordt mettertijd geabsorbeerd door de kathode en maakt het oppervlak langzaam onwerkzaam.
Dit is om te keren door de gloeidraad een minuut of zo op een hogere spanning te zetten bijvb 9 V ipv 6.3 V
De Wehneltcilinder wordt op een spanning van enkele honderden volts geplaatst. Dit enkele malen herhalen.
Hierdoor wordt het gas uit de kathode getrokken en is die beeldbuis terug als nieuw.
Er bestaan speciaal daarvoor ontworpen beeldbuistesters, maar die zijn voor eenmalig gebruik onbetaalbaar.
Je kunt gemakkelijk een eenvoudige regenerator maken met een 9 V/1A transfootje en een 200V voedinkje.
Natuurlijk dient de connector van de buisvoet gehaald te worden. Deze ingreep is niet zonder risico, maar als laatste redmiddel is het het proberen waard. Ik heb het tientallen malen met sucses gedaan bij diverse merken. De meeste TV's hebben nog minstens 6 jaar gespeeld!

Anoniem

Harry64 schrijft dat de metalen kathode verdampt door de hoge temperatuur.
Dat is pertinent onwaar.Alle beeldbuizen hebben indirect
verhitte katodes,dwz dat een wolfram gloeidraad de eigenlijke kathode,die daaromheen zit verwarmt.
De eigenijke kathode bestaat uit een keramisch materiaal dat bij hoge temperaturen geleidt.Meestal is dat Bariumoxide. Dit soort materiaal heeft een lagere emissiedrempel, dit wil zeggen dat hetzelfde aantal electronen ge-emitteerd worden bij veel lagere temperaturen, hetgeen de levensduur ten goede komt.
Bariumoxide heeft een sublimatiepunt dat vele malen hoger ligt dan eender welk metaal. Dus verdampen doet het nauwelijks. Het kan wel verontreinigd worden door restgassen in de buis.

Op 22 juli 2004 19:55:05 schreef grotedikken:
Deze ingreep is niet zonder risico, maar als laatste redmiddel is het het proberen waard. Ik heb het tientallen malen met sucses gedaan bij diverse merken. De meeste TV's hebben nog minstens 6 jaar gespeeld!

Verschilt een monitorbuis in dit opzicht van een TV-buis?
Ik heb in een repaircenter gewerkt voor o.a. monitoren en diverse klanten (o.a. Philips) wilden het beslist niet hebben. De verbetering zou meestal van korte duur zijn.

Anoniem

Op 22 juli 2004 21:59:34 schreef oorpijn:
[...]
Verschilt een monitorbuis in dit opzicht van een TV-buis?
Ik heb in een repaircenter gewerkt voor o.a. monitoren en diverse klanten (o.a. Philips) wilden het beslist niet hebben. De verbetering zou meestal van korte duur zijn.

tja, monitoren in kantoren staan vaak 8u en meer aan per dag gedurende enkele jaren. Dan zal de regeneratie in een aantal gevallen van korte duur zijn. Die dingen zijn dan vaak echt op.
Ik heb het over TV's die enkele jaren oud zijn en slechts enkele uren per dag speelden en die duidelijk versleten zijn voor hun tijd. Daar heb ik goeie ervaringen mee.
Als het voor jezelf is en je kunt het doen met twee simpele voedingen, en als er geen ander alternatief is, waarom niet? Je moet natuurlijk een klein beetje ervaring met TV techniek hebben, maar is dat niet altijd zo? Sommige mensen draaien alles kapot en anderen fiksen alles.

[...]
Niets aan te doen, niet helemaal waar. Er zijn twee soorten "slechte" beeldbuizen. De eerste soort is er een die veeel uren gespeeld heeft en waarvan dat de kathode werkelijk uitgeput is, daar is idd weinig aan te doen.
Vergeleken met een klassieke radiobuis heeft een beeldbuis een enorm volume. Ook al is hij voor 99,99% vacuum, er blijft nog wat restgas in aanwezig. Dit gas , hoofdzakelijk stikstof wordt mettertijd geabsorbeerd door de kathode en maakt het oppervlak langzaam onwerkzaam.
Dit is om te keren door de gloeidraad een minuut of zo op een hogere spanning te zetten bijvb 9 V ipv 6.3 V
De Wehneltcilinder wordt op een spanning van enkele honderden volts geplaatst. Dit enkele malen herhalen.
Hierdoor wordt het gas uit de kathode getrokken en is die beeldbuis terug als nieuw.
Er bestaan speciaal daarvoor ontworpen beeldbuistesters, maar die zijn voor eenmalig gebruik onbetaalbaar.
Je kunt gemakkelijk een eenvoudige regenerator maken met een 9 V/1A transfootje en een 200V voedinkje.
Natuurlijk dient de connector van de buisvoet gehaald te worden. Deze ingreep is niet zonder risico, maar als laatste redmiddel is het het proberen waard. Ik heb het tientallen malen met sucses gedaan bij diverse merken. De meeste TV's hebben nog minstens 6 jaar gespeeld!

En kan ik elke tv monteur vragen deze procedure toe te passen op mijn tv?
Ik bedoel hiermee of dit iets is wat vaker gedaan wordt om deze problemen te verhelpen.

Op 22 juli 2004 21:42:47 schreef grotedikken:
De eigenijke kathode bestaat uit een keramisch materiaal dat bij hoge temperaturen geleidt.Meestal is dat Bariumoxide.

Of Strontium-oxide.
Hierbij moet wel opgemerkt worden dat niet de gehele indirect verhitte kathode uit dit materiaal bestaat maar er slechts een film van dit materiaal voldoende is om het sublimeren van het metaal waaruit de kathode bestaat,te verhinderen of te vertragen alleszins.

[...]

En kan ik elke tv monteur vragen deze procedure toe te passen op mijn tv?
Ik bedoel hiermee of dit iets is wat vaker gedaan wordt om deze problemen te verhelpen.

jawel, de meeste service werkplaatsen hebben wel een beeldbuis-regenerator, hiermee is waarschijnlijk best wel wat te bereiken. Misschien zowieso goed om er een TV-technicus naar te laten kijken.