Hoe bepaal je welke condensator moet worden vervangen

@ maarten,

Dan heb je mij als klant ;) ik zit momenteel helemaal zonder...
Mijn LG voeding kan wel een paar nieuwe elko's gebruiken...
Experiment met de beruchte elko merken was gedeeltelijk geslaagd.

@ TS,

Ik heb zelf een Peak Atlas ESR60 meter.

ik prik meestal even met dat dingetje rond...alles buiten de toleranties valt gaat eruit in een voeding...Er zit wel verschil tussen in en uit het circuit meten vooral met de capaciteit...bij mijn LG voeding heb ik de elko's moeten uit tsolderen om echt goed te kunnen meten.Ik kan me voorstellen dat je dan gewoon over gaat op vervanging van alle elko's aan de secundaire kant.

benleentje

Golden Member

Ja dat is ook wel zo als je het er toch uit kan ik het net zo goed vervangen. IK zal ze morgen gaan bestellen.

Ik vond deze ESR meter bij Eleshop en de prijs leek me oké. Ze hebben er ook 1 van ruim 3x duurder maar ik betwijfel of die zoveel beter meet. Ik heb van Fred101 wat meetresultaten gezien en zijn ESR meter zat er ook soms flink naast. I weet nu in ieder geval wel dat je nooit blind moet vertrouwen op een enkel meting. En je eigenlijk ook de meetresultaten moeten staven aan de theorie en de verwachting.

Tot mijn verrassing werd deze meter geleverd met kelvinprobes ik kan dus een 4 punt meting doen op een component. Ik meen dat kelvinprobes ook niet goedkoop zijn.

Er zit ook per 2 kabels een guard, maar deze is gewoon met krimpkous 3 cm parallel gezet aan de meetdraden. Je hebt zo enkel een capacitieve koppeling naar de guard of is dat genoeg.

Zou het beter zijn om de snoeren te vervangen door 4 maal coax op de kelvin probes?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
fred101

Golden Member

Jij hebt een LCR meter die ook Rs kan meten op 100/120 Hz, 1, 10 en 100 kHz. Dit veel meer dan een ESR meter.

Je kunt bij verrotte elco's eigenlijk moeilijk spreken over welke meter ernaast zit. De meetmethode gaat dan ook een rol spelen en wat juist goed werkt bij de ene elco kan net fout zijn voor de ander. Belangrijkste is dat je meestal de echt rotte appels er zo wel uitpikt. Zeker in combinatie met een D meting.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
benleentje

Golden Member

Precies dat was ook mijn insteek bij het aanschaffen van deze meter. De exacte meetwaarde maakt niet zo heel veel uit zolang je maar kan herkennen waar er iets fout gaat.

Ik wel op internet naar D lopen zoeken wat het nu inhoud en krijg elke keer veel formules maar begrijp toch nog steeds niet wat het nu echt inhoud, wat doet een slechte D met een condensator? of met het signaal?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
fred101

Golden Member

D ook wel DF, is de dissipatie factor. Het is niks meer dan de verhouding tussen het reele en imaginaire deel van de impedantie, of te wel, de verhouding tussen de weerstand (Rs of Rp) en de reactantie ( 1/2piFC).

Je hebt dus de capaciteit, bij een bepaalde frequentie heeft die een bepaalde reactantie.

Daarnaast heb je de verliesweerstand bij die zelfde frequentie. Deze weerstand dissipeert een stuk vermogen wat je in de elco opstookt. Daarom gaat het vrij snel achteruit met je elco als de ESR hoger wordt. Bij hoge stroom wordt zo'n ding steeds warmer, waardoor hij droger wordt, daardoor gaat de oxidelaag achteruit waardoor de capaciteit afneemt etc. Een neerwaardse spiraal , vaak eindigend in een lekke elco en/of gepopte elco. Zo'n voor DC lekke elco is opletten. De ESR is daar soms erg laag, zo laag dat je denkt dat het goed is. Door dat we in circuit willen meten, willen we de output van de ESR meter minder dan 0,6V (rare waarde want dat is nog steeds te hoog voor spoelen, trafos en schottky diodes, net dat gene waar een SMPS mee vol zit. Maar 0,6V is meestal te weinig om de DC lekkage te kunnen meten. Dus je kan twee kanten op met je meetresultaat.

Tanδ is niks meer dan de tangens van de verlieshoek (bv 90-85) en gelijk aan DF. ATAN(DF) is dan de verlieshoek.

Een ideale capaciteit heeft een 90 graden fase verschil tussen spanning en stroom. Een weerstand 0 graden (vectoriaal gezien) Als je daar wat wiskunde op los laat (niet mijn sterke kant) dan krijg je door de ESR van een elco een fase verschuiving. Dat is bv -85. Tan(85) is 0,1788 en dat is weer gelijk aan D. Xc x DF ofwel 0,1788 x 1,59 (100 uF op 1 kHz) = 0,284 ohm en dat is de ESR die bij 85 graden hoort. (ik zal hier vast rekenfouten bij maken)

Voorbeeld:
100 uF op 1 kHz met een D van 0,1.
Deze heeft een reactantie Xc van 1,59 ohm

D x Xc is dus 0,1 x 1,59 ohm = 0,159 ohm. De ESR is dus 0,159 ohm

Zou D nu 0,01 zijn, dan wordt de ESR dus 0,0159 ohm voor deze 100 uF.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs