Ik heb me tegen het einde van het afgelopen stookseizen wat in het onderwerp verdiept en een aantal Danfoss thermostaatkranen gemonteerd op bestaande radiatoren en een paar nieuwe radiatoren aangelegd.
Een radiator heeft een bepaalde capaciteit/vermogen. Dat zit in de lengte en hoogte, maar ook in het aantal platen en of je er nog extra convectoren in hebt zitten. Dat zijn die gegolfde dunne metalen platen die op de verwarmingsplaten waar het water doorloopt kunnen zitten. Een radiator wordt aangeduid met T en dan twee cijfers. Het eerste geeft het aantal platen, het tweede het aantal convectoren. T33 is dus drie platen met drie convectoren.
Als je niet weet welk vermogen jouw radiator heeft kun je hem opmeten en het type, bv T33, opzoeken bij de bekende radiatormerken. Die geven altijd het vermogen op en dan heb je een richtwaarde.
De warmteafgifte/rendement is optimaal als je per radiator een bepaalde delta T tussen de aanvoer en retour kunt bereiken. Ik heb dat niet meer paraat, maar dat ligt ergens rond de 20C verschil. Kun je wel ergens vinden op internet. Onderwerp CV tuning. De optimale doorstroomsnelheid,is afhankelijk van de capaciteit van de radiator en regel je niet met de cv pomp. Realiseer je ook dat die dingen normaal in een parallelschakeling zitten en niet in serie.
Daarom kun je wat winnen door de doorstroom per radiator te optimaliseren. Heet water dat er met een noodgang ingaat, maar er net zo snel weer uitvliegt kan zijn warmte niet afgeven.
Bij thermostaatkranen kun je dat soms regelen met de thermostaatkraan zelf. Op de kraan zelf, onder de knop, zit een instelmogelijkheid om de maximale doorstroomsnelheid aan te passen aan de capaciteit van de radiator. Dat is althans bij bepaalde Danfoss modellen zo, misschien ook bij anderen. Als jouw thermostaatkraan die mogelijkheid niet heeft, of als je normale radiatorkranen hebt, kunt je dat regelen met het voetventiel, mits dat er op zit.