4-20 mA aansluiting testen ?

trix

Golden Member

hallo,
ik heb druk opnemers (4-20 mA) die in een leiding zitten geschroefd.
nu wil ik controleren of die druk opnemer op de juist plek op de PLC binnen komt.
dus ik haal dan de connector v/d druk opnemer af en wil hierop een 4-20 mA signaal gaan aanbieden om te zien of hij op de juiste analoge ingang v/d PLC binnen komt.

hoe kom ik aan dat 4-20 mA signaal ?

eigenwijs = ook wijs

Sollwertgeber / setpoint generator?

Bijv. Phoenix Contact MCR-SL-D-SPA-UI

(die hier toevallig op m'n bureau ligt ;) )

set SCE to AUX.

Als professioneel moet dan inderdaad met een mA gever en anders kan je met een LM317 een mA insteller maken voorbeeld zie datasheet en met universeel meter controleren.

https://www.fruugo.nl/precisie-4-20ma-current-voltage-signal-generator…

Voor dit geld zou ik zelf niet gaan prutsen.

Gr.F_S

[Bericht gewijzigd door F_S op woensdag 23 april 2025 20:57:21 (41%)

Is het niet makkelijker om op de plc te controleren of het mA signaal wegvalt zodra je de drukopnemer elektrisch loskoppelt?
Als je met een 4-20 mA gever gaat werken weet je nog steeds niet of het signaal op de juiste plaats binnenkomt.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Simpel met een weerstandje.

Heb je 24 VDC en wil je bv 10 mA dan een 2k4 Ohm weerstand nemen.
Voor de zekerheid zet je even een milli-amperemeter er tussen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Sine

Moderator

Als je dat soort dingen vaker gaat doen is een loop calibrator of een process multimeter niet te missen.

Als het alleen is om te kijken of ingang op de goede plaats binnen komt heeft John1963 natuurlijk gelijk ik ging er van uit dat je ook de goede waarde wilde bekijken.
@Toeternietoe hoeveel spanning valt er over die 2K4 weerstand?

Gr.F_S

Sine

Moderator

Loopjes zijn meestal 24V, en met een ingangsweerstand van 10R oid.

Wij moesten vaak beveiligingen testen waarbij 6 loops op een bepaalde waarde moesten staan om te testen maar dat ging echt niet met een weerstandjes daar hadden we mA simulators voor nodig.

Gr.F_S

Op woensdag 23 april 2025 21:36:26 schreef Sine:
Loopjes zijn meestal 24V, en met een ingangsweerstand van 10R oid.

Nee: juist een stuk hoger!

Ik heb PLCs gezien met ca 100 Ohm, 250 Ohm, 500 Ohm input impedanties op PLC module inputs, afhankelijk van merk en type. Gewoonlijk kun je dat gewoon even met de multimeter meten of er een weerstandje op zetten en de spanningen meten dan reken je het zo uit.

Er zijn trouwens 2 output varianten van een 4-20 mA sensor: Actieve en passieve.

Bij passieve variant zit de sensor in de loop zelf (serie) dus meestal tussen +24 en in AI input.
Dus als je de sensor wilt "emuleren" met bijvoorbeeld 10 mA en je PLC heeft een input impedantie 250 Ohm. Dan moet ertussen : (24 / 0.01) - 250 = 2150 Ohm. Pak dan 2k2 of zo.

Dan heb je nog actieve uitgangen, daarbij levert je apparaat een stroom tussen 4-20 mA. Vrijwel altijd zijn dat devices die veel meer stroom nodig hebben dan ze uit de loop zelf kunnen trekken om te werken. Voorbeeld EM flow meters.

Als de sensor 3-draads 24V gevoed is, is het makkelijk, ook hier een weerstandje tussen 24V en de input knopen van de gewenste waarde. Heb je alleen een 230V device is een loop calibrator zoals al aangegeven een stuk handiger. Of zelf met een batterij iets in elkaar prutsen.

Er zijn ook devices die je intern kun jumperen in passive/active mode. Voorbeeld vrijwel alle EM flowmeters van Endress en Hauser. Het is altijd oppassen met die aansluitingen (pin 25/26/27 zo uit mijn hoofd).

Een nog simpelere optie is de breuk detectie op de module enablen, hebben vrijwel alle PLCs en de connector op de sensor losmaken. Gaat vanzelf het rode ledje aan ;-)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.