werking transistor

ik heb een probleem . de werking van een transistor kan ik maar niet goed begrijpen en op google kom ik er ook niet uit , kunnen jullie mij helpen ?

Wat wil je precies weten? En wat weet je al?

Een transistor is een stroomversterker met drie aansluitingen. Als je een klein stroompje tussen de basis en emitter stuurt, kan je daarmee een veel grotere stroom tussen collector en emitter laten lopen.

En als er rookwolkjes uit komen, is die stroom te groot. Overigens, electronica werkt op rook en het beste bewijs daarvoor is, komt de rook er uit, dan werkt het niet meer! (Ik hoop dat men een grapje kan waarderen)

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Je komt er op google niet uit?

Dat is toch echt flauwekul, sorry hoor...

Hoeveel duidelijker moet het zijn dan?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Transistor

http://www.schakelingenonline.nl/artikelen/transistor.htm

Misschien kan een lesje computer ook wonderen doen.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
LetterHenk

Golden Member

Ik vond een keer dit plaatje, hoe lopen de stromen in een NPN en PNP transistor.

Verder ben ik het eens met CrossFireX, het internet staat er vol mee.
Deze site vind ik zelf altijd fijn en duidelijk:
http://www.electronics-tutorials.ws/category/transistor

Action expresses priorities LH
High met Henk

Special Member

hmmm ik snap TS dan weer wel..

als je geen engels kan is het een ernstige beperking in de techniek. En nederlandse sites hebben vaak de neiging heel snel te verzanden in een hoop rekenwerk voor elektronica zonder de essnetie nu echt te raken..

zo hebben wij boeken vol, waarvan ik vaak de indruk heb dat de schrijvers zelf niet eens weten wat er daadwerkelijk gebeurt!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 31 januari 2015 09:12:05 schreef High met Henk:
hmmm ik snap TS dan weer wel..

Ik ook, er zijn er zelfs veel die de richting elektronica gevolgd hebben en die op 18j het nog niet weten.
Ze kunnen de formules vanbuiten maar daar stopt het.

De tekeningen van Letterhenk zijn heel goed als je een mondeling woordje uitleg erbij kan geven met eventueel een toepassing erop.

Wiki en andere sites zijn goed als je het al weet, dan kun je het fijne ervan opzoeken.

LDmicro user.
LetterHenk

Golden Member

Wat betreft nederlandse informatie moet ik jullie gelijk geven. Daarin is niet veel te vinden. Zelfs de transistor uitleg in "Elektronica echt niet moeilijk" heb ik een aantal keer moeten lezen.

Als TS eens verteld wat hij precies niet snapt en wat wel.
En waar hij mee bezig is, experimenteren, een schemaatje, zelfstudie?
Stel concrete vragen, dan wordt het ook wat makkelijker om een antwoord te geven.

Action expresses priorities LH

ik zou er wel ff goed in gaan verdiepen. helaas krijg ik dit als 17 jarige niet op school ... lijkt net of alles om Frans enzo gaat.

Lambiek

Special Member

Nog even voor de duidelijkheid: waarbij hFE de versterkingsfactor is, en die kan je weer vinden in de datasheet van het desbetreffende type transistor.

lijkt net of alles om Frans enzo gaat.

Mag ik vragen welke opleiding je doet?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

[[edit: tegelijk met Lambiek geschreven maar hij postte iets sneller]]

Dat klinkt alsof je in Vlaanderen zit... Troost je maar: er wordt in Nederland geen beter Engels onderwezen, hoor. Vooral technisch Engels wordt zwaar verwaarloosd, terwijl het toch het gebruik in technische teksten is dat als argument geldt voor het belang van de Engelse taal.

Wat betreft je vraag: de reactie van Franzki is een volledig antwoord, alleen ben ik wat ongelukkig met het woordgebruik "stroom tussen basis en emitter" - stroom loopt ergens doorheen, niet tussen dingen tussenin.

Dus: als je een kleine stroom doorheen de basis-emitterdiode stuurt laat dat toe dat er een grotere stroom van collector naar emitter gaat vloeien (of omgekeerd bij een PNP). Daarbij is de collectorstroom evenredig met de basisstroom, de verhouding noemen we de stroomversterkingsfactor.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

helaas krijg ik dit als 17 jarige niet op school

Dan is het dus niet erg verandert haha. Wat wel verandert is, is misschien dat jullie geen boeken meer hebben of ze niet lezen. Bij mijn zoon heb ik gezien dat tegenwoordig alle kennis digitaal en dan vaak op internet uit onvolledige websites gescoord moet worden.
Peperduur aangeschafte boeken worden in de lessen gewoon niet gebruikt. Als ouder smijt je geld daarmee gewoon weg..

Misschien ben ik ouderwets maar ik heb het idee dat dat toch minder goed werkt dan een ouderwets leerboek waarin je met tranende ogen tot in de kleine uurtjes zat te blokken. Anders had je de volgende dag geen voldoende. En rekenmachines waren tijdens proefwerken verboden. Je moest dus echt van alles uit het hoofd leren. Je had geen leerboek pdf in je smartphone zodat je het even na kon kijken.
En hoe een transistor werkte leerde ik op mijn EE2040 doos van philips. En veel boeken lezen uit de biep. Ik heb als 16-17 jarige heel wat in de boeken zitten studeren over hoe een gestabiliseerde voeding nu eigenlijk werkte. Beginnend met een simpel ding bestaande uit een weerstand, een zener en 2N3055 en dat langzaam uitbreidend naar een regelbare met een verschilversterker en later zelfs met een 741. Dat was wat! Een heel ic in de schakeling.
Er was niemand om het te vragen. Geen internet, geen leraren want ik zat nog niet op een technische school. Maar ik kwam er wel uit. Het was alleen wel een berg werk en moeite.

Deze voeding was ik toen mee bezig:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/df/Toelichting_7805_2.png/220px-Toelichting_7805_2.png

De zener is 5,3 volt.
De ingangsspanning is 12 volt.
De weerstand R is 670 Ω
De belastingsweerstand RL is 1 KΩ
De HFE van de transistor is 100.
Vertel jij maar eens hoe jij denkt dat dit werkt.

Wat is de uitgangspanning UL?
Welke stroom loopt er door de zenerdiode?
Hoe groot is de basis stroom?
Hoe groot is de stroom door de RL
Welke spanning valt er over de weerstand R?
Hoe groot is de stroom door de weerstand R?

Als je deze vragen kunt beantwoorden weet jij hoe een transistor werkt. Als je helemaal niet begrijpt waar te beginnen geven ze je vast wel een hint.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Als iemand zegt dat hij er met alle boeken en het hele internet niet uitkomt hoe transistorschakelingen werken, dan weet je al dat er een ander probleem is.

Veel mensen snappen bijvoorbeeld niet hoe de basisstroom en de collectorstroom, die in de emitter bij elkaar komen, daarna ieder weer hun eigen circuit terugvinden.
Ook het 'optellen' van instelstromen (gelijkstroom) en signaalstromen (wisselstroom) is vaak nog een groot raadsel.
Wat ook voorkomt is dat parallel- en serieschakelen niet beheerst worden, of dat men in werkelijkheid helemaal niet goed met de wet van ohm kan werken.
Dan snap je dus transistoren niet, terwijl die problemen eigenlijk niets met transistoren te maken hebben.

--
In heb de elektronenbuis wèl behandeld gehad in de natuurkundeles, maar pas in het vijfde of zesde jaar van de middelbare school. De diode en transistor werden ook behandeld, maar alleen de werking in de schakeling - dus niet de kwantummechanische achtergronden ervan (donor, acceptor, valentieband...). Kortom, wat je in de praktijk gebruikt en kunt berekenen was lesstof.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 31 januari 2015 11:01:23 schreef Lambiek:
Nog even voor de duidelijkheid: waarbij hFE de versterkingsfactor is, en die kan je weer vinden in de datasheet van het desbetreffende type transistor.

[...]
Mag ik vragen welke opleiding je doet?

ik doe have dus theoretische opleiding

fred101

Golden Member

Het hangt er af wat je er over wil weten. Ik vind de uitleg in the art of electronics er goed maar gaat ook erg diep. Maar ze bouwen het heel langzaam op en gaat heel ver door. Maar dat wil niet zeggen dat je ook alles moet lezen.

Er zijn veel "weet" nivo's
- Je wil hem herkennen in schemas en hoe je weet welk pootje waar moet.
- Je wil weten hoe je kunt testen of hij nog goed is.
- Je wil weten hoe zo'n ding functioneel werkt: Dus dat je er iets mee kan schakelen en dat je ze als versterker kunt gebruiken.
- Je wil weten hoe hij intern werkt, dus wat het ding met stroompjes doet, n en p overgangen, snelheid, versterking factor etc]
- Je wil weten hoe je ze bv moet biassen in een schakeling.
-Je wil weten hoe je ze in complexere gevallen moet inzetten, bv bij versterken van een signaal in het nV gebied, of zo ruisvrij mogelijk, of een 2 GHz oscillator.

Ect, dit lijstje kan nog veel verder doorgaan (bv richting extreme omgevingen)

Ik gebruik nog steeds het liefste boeken, Mijn bijbel is the art of electronics. (er schijnt nu een 3e druk te zijn. Blijkbaar een boek naast de tweede druk, niet ipv, tenminste volgens de auteur)
Maar internet is ook ideaal als je tenminste weet waar en hoe je moet zoeken en de inhoud kunt beoordelen.

De enorme hoeveelheid informatie die tegenwoordig onder handbereik is, maakt het niet makkelijker.

(over vooruitgang: van kleitablet naar i-tablet ).

Leve de vooruitgang,

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Lambiek

Special Member

Ik gebruik nog steeds het liefste boeken

Ik werk ook het liefst uit de boeken, maar er is op het net ook heel veel te vinden. En dan met name de datasheets van allerlei componenten, en die zijn echt onontbeerlijk.

Op 31 januari 2015 14:20:32 schreef brendan1997:
ik doe have dus theoretische opleiding

Dan is het natuurlijk niet zo vreemd dat je veel frans krijgt.
Maar hebben jullie dan helemaal geen praktijk?

pola

Golden Member

Wat jammer dat TS geen woonplaats in zijn profiel opgeeft. Er zijn waarschijnlijk genoeg lieden op CO te vinden die een beginner op weg willen helpen, boeken en tekeningen met moeilijke woorden, formules en afkortingen helpen een beginner niet zoveel.

Al mijn voedingen worden geschakeld. Dubbelpolig
Lambiek

Special Member

boeken en tekeningen met moeilijke woorden, formules...

Moeilijke woorden helpt niet veel, maar een goed boek, een goed schema, en her en der een formule heb je toch echt nodig. :)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Mogen we het dan geen 'collector' meer noemen? Of 'stroomversterking'?
Ja, akkoord, er zitten veel letters in, en zelfs een 'c'. Dat maakt die woorden moeilijk. Maar dat went wel - na 1 keer.

Het zou een stuk moeilijker worden als we alleen maar makkelijke woorden mogen gebruiken. In plaats van collector krijg je dan 'die ene aansluiting', basis wordt 'die andere aansluiting', en emitter wordt 'die ene aansluiting, maar niet die van in het begin'.

NPN-transistor voor dummies:

• Van basis naar emitter kun je stroom laten lopen. Niet andersom.
    De stroom moet door de bron bepaald worden, want over de b-e aansluiting valt maar een paar tienden volt. Je mag niet zomaar een paar volt tussen b en e zetten.
    Heb je zelf echter juist mìnder dan die paar tienden, dan loopt er van b naar e geen stroom.
  • Van collector naar emitter wil in principe hFE maal zoveel stroom lopen. (hFE is een getal zo tussen de 100 en 500. Het is de stroomversterking van de transistor.)
    Dat kan, zolang er voldoende spanning tussen c en e staat om dat te doen; meer dan een paar tienden volt. Meestal enkele volts.

PNP-transistor voor dummies:

• Precies zo, alleen loopt de basisstroom andersom, en de collectorstroom dus ook.

Wat nog meer:

• Om met die collectorstroom wat te doen, bijvoorbeeld weer spanning maken, moet hij door een impedantie (vaak een weerstand) lopen. Hier heb je de wet van ohm nodig.
  • Omdat de (totale) stromen in basis en collector maar één kant op kunnen lopen, krijgen die bijna altijd een rustinstelling. Er loopt dus in rust al stroom. Te versterken signalen worden dan wisselingen ten opzichte van die ruststroom.
  • Ruststromen en -spanningen kun je gemakkelijk van signaalstromen en -spanningen scheiden, als het signaal een wisselstroom of -spanning is. Gelijkstroom gaat niet door een condensator, wisselstroom wel.
fred101

Golden Member

De stroom moet door de bron bepaald worden, want over de b-e aansluiting valt maar een paar tienden volt. Je mag niet zomaar een paar volt tussen b en e zetten.

Bedoel jij de basis emitter overgang ? Die is volgens mij meer dan een paar tiende, (0,6 tot 1V)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Frederick E. Terman

Honourable Member

We gaan toch nu niet kibbelen over de exacte betekenis van 'een paar', hoop ik.
Ik bedoel: meer dan één tiende, en minder dan een volt. In de volksmond: een paar tienden.

Afhankelijk van: Germanium of silicium of nog andere materialen; waarde van de basisstroom; temperatuur; type; individuele productieverschillen, en nog zeventien dingen die ik nu even niet kan bedenken. ;)

In mijn schakeling staat een weerstand aan de emitter, hoe zit dat dan met die hFE?

LDmicro user.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

kibbelen over de exacte betekenis van 'een paar'

1,$s/een paar/een handvol/g'

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 31 januari 2015 21:37:08 schreef MGP:
In mijn schakeling staat een weerstand aan de emitter, hoe zit dat dan met die hFE?

Die weerstand zit niet in de transistor. De verhouding tussen collectorstroom en basisstroom blijft hFE.

Dat door die weerstand de emitterspanning stijgt bij oplopende emitterstroom (de som van basis- en collectorstroom), is niet de schuld van die transistor. :)
De weerstand beïnvloedt wel de werking van de hele schakeling, maar niet van de transistor.

mel

Golden Member

Jullie zouden een TELEAC kursus moeten beginnen...heerlijk dit :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..