Hi Heren,
Ik had al een tijdje nog een doosje met LT1021 in de 5V uitvoering liggen.
Dit is een "nieuwe" lading, dat nieuw moet je maar met een pak zout nemen, ze zijn uit 1996.
Dat is over het algemeen alleen maar gunstig de meeste stress is ondertussen wel uit de behuizing.
Om het nu nog beter te maken, wil ik dit setje van 14 referenties constant onder spanning laten staan voor een paar maanden.
De referenties worden dan een paar keer per week door mij gemeten met een van de Tek DMM4050 multimeters.
De DMM4050 van de twee die ik heb is binnen 1 PPM gelijk aan de HP 3458A.
En deze DMM4050 drift erg weinig, allebei de DMM4050 meters staan hier 24/7/365 aan en die zijn ondertussen voor het 10V bereik wel gesetteld.
De bedoeling is dus de "slechte" er uiteindelijk uit te selecteren.
Uit ervaring met de vorige 15 stuks weet ik dat er geen echt slecht bij zaten, ik hoop hier ook op bij dit setje.
Mijn mini voeding (wie kent hem nog ) voorziet de LT1021 IC's van energie.
14 stuks trekken dus maar 10,8 mA.
Deze voeding staat trouwens ook al bijna 2 jaar aan...
Hier zit pas echt een dure referentie is, kost zoiets als 90 Euro en is van het merk Apex.
Deze heeft een NTC in zijn Keramische behuizing, die in een speciale schakeling hangt.
Zo kunnen ze de referentie over een redlijk groot bereik temp stabiel houden.
De specs zijn 0,3PPM/C, maar dat haalt dit voedinkje niet, hij is echter wel zeer goed.
Terug on topic
Dit zijn de LT1021 IC's op een breadboard, je kan zien dat ik mijn best heb gedaan vooral de "-" laag Ohmig te houden door veel draadbrugjes te gebruiken.
Aan de bovenzijde zie je dat ik alle 14 uitgangen mix met 1K, 1%, leverancier van deze mooie weerstanden is Kareltje
Tja, het kan ook in Excel maar dit vind ik makkelijker noteren, kan altijd nog in Excel geplaatst worden.
Ik zal af en toe wat meetwaarden hier laten zien, dan krijgen jullie een indruk wat de drift op langere termijn kan zijn van een goede referentie, praktijk voorbeeld dus.
Oja, ik meet iedere keer net naast pin-4 en pin-6 om de spanning te meten van ieder IC.
Laat de meting een seconde of 15 zijn gang gaan, meestal na 5 seconde is de meting stabiel.
De DMM4050 staat dan op het 10V bereik en op 100PLC.
Gegroet,
Blackdog