Op 27 augustus 2015 18:09:15 schreef Lambiek:
Zelf deel ik altijd het max amperage door drie, dat zou voor de IRF520 dus +/- 3A zijn. Maar de IRF520 heeft een waardeloze RDSon van 2.27Ω, wat dus resulteert in een hoop warmte ontwikkeling.
Huh? In de datasheets waar ik naar linkte staan 0,27Ω en 0,2Ω als geleidingsweerstanden. Welke heb jij dan? Anyway, de mosfet op dit bordje is ongekoeld, dus in een absoluut best case scenario kan je er 2W in dissiperen, maar ga uit van 1W. Bij 1W en geen schakelverliezen kan je ongeveer 2,2A schakelen bij RDSon=0,2Ω, net meer dan 3A bij de bovengenoemde best case scenario. Dit bordje is errug optimistisch gespecificeerd mag ik wel zeggen.
En met een VGS van 20V is hij ook minder geschikt om met een controller aan te sturen, of je moet er een driver tussen zetten en de gate met bijv. 12 of 15VDC aansturen.
Ik denk dat het hier belangrijker is dat de gegarandeerde Uth (=4V) erg hoog is. De UGS is wel vaker 20V, ook bij logic level devices zoals je hieronder noemt (zoals bijvoorbeeld de FQP30N06L). Daar is de Uth wel lager (2,5V in dit voorbeeld). Dat wil dus zeggen dat als je ze vanaf 5V open wil zetten dat heel lastig gaat worden, omdat ze pas beginnen met geleiden vanaf de Uth en pas bij een paar volt daar boven fatsoenlijk stroom geleiden. Volgens de typische curven komt hij bij UGS=5V (en tC=25°C) maar tot de 2A, en dat is typisch! Je zou dus een minder exemplaar kunnen treffen!
Het zou beter zijn om een logic level fet te gebruiken, die kan je direct aan je controller hangen. En pak er dan een met een zo laag mogelijke RDSon.
Ja, maar daarbij moet je dus letten op de grootte van de capaciteiten aan de gate. Op dit bordje zit verder geen aanstuurelektronica, dus de controller moet de gate direct aansturen. Afhankelijk van de frequentie die je gaat gebruiken en hoe tolerant je poort is gaat dit in meer of mindere mate uitmaken. Een gateweerstand is altijd handig om je processor niet te zeer te pesten, anders zou die opeens wel rare storingen kunnen gaan genereren zodra je een mosfet direct op een van zijn uitgangen aansluit. Als iemand wat kan zeggen over de uitstuurcapaciteiten van de Arduino Mini zou dat ideaal zijn, want daar weet ik niets van.
Hier heb je nog wat meer info:
http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/41
Hier is men wel een beetje kortaf in de uitleg, maar ook hier noemen ze de mogelijke problemen in relatie tot de capaciteit.
Op 27 augustus 2015 19:08:43 schreef fotoopa:
[...]
Maar... deze fets stuur je best niet op 3V daarvoor zijn ze niet gemaakt. Ik maak altijd 12V uit de voeding en met een pnp tor stuur ik de fet open. Al mijn power leds zijn zo gestuurd.
Dat vereist wel een open collector uitgang die 12V kan hebben. Zijn die Arduino Mini bordjes zo geconfigureerd?
Hier een foto waar ik 80W aan leds heb in 6 channels te sturen met de FPGA.
[afbeelding]
En hier een color module:
[afbeelding]
Het zijn wel plaatjes om van te smullen fotoopa. Dayum!
Mijn conclusie is dat je het bordje alleen kan gebruiken als je de mosfet vervangt met een logic level en de processor in staat is een redelijke capaciteit aan te sturen met de timings die je ervan verlangt. Dan moet je dus weten hoeveel stroom/capaciteit de poortjes aankunnen en hoe snel je de mosfet wil laten inschakelen. Mij lijkt handig als de stijgtijd ongeveer 1% van de PWM cycle time is. Eventueel kan je natuurlijk ook de TIP121/122 op je bordje solderen met een voorschakelweerstandje. De capaciteit is ook nog eens kleiner. Als je dat eBay bordje koopt hoef je meteen geen printje meer te maken!
Groet,
Kruimel