Hee KellyDK,
Kan je, omdat er zo weinig over deze versterker te vinden is, misschien wat linkjes/foto's plaatsen? Het lijkt een beetje een zelfbouwprojectje geweest, en als ik ga googlen op "power amplifier diy" krijg ik ook allemaal resultaten in de categorie met een matige bedrijfszekerheid. Als dit een diy'tje is denk ik dat de transistoren niet de schuld zijn van het falen van je versterker. In dat geval kan je de behuizing misschien beter recyclen en er iets nieuws in bouwen. De foto's die ik vond toen ik "Transpow PR-240" googlede toonden bijvoorbeeld een koelplaatje in plaats van een immens koelprofiel zoals ik zou verwachten. Bij een 240W versterker hoort een groot koellichaam.
Ik vond deze datasheet van de betrokken transistor, en zelfs in paren zou ik er geen 480W versterker mee maken, en eigenlijk ook geen 240W. Ik denk dat de 480W misschien tijdelijk mogelijk is, maar klinkt als een bedenksel van de marketingafdeling, zoiets als PMPO vermogen. De datasheet zegt "Recommended for 70~80W high-fidelity audio frequency amplifier output stage", en ik denk dat dat realistisch is, en het dubbele voor een dubbel paar, mits alles goed gekoeld wordt!
Op 28 augustus 2015 19:31:09 schreef benleentje:
Hfe is van een zwaardere transistor bijna altijd slechter ook in dit geval dus.
Vaak wel, maar in dit geval zit hem het verschil ook in de verschillende meetomstandigheden. Bij 2A is de versterkingsfactor van de MJ15023 ook aanzienlijk hoger dan bij de 5A die gebruikt wordt voor de meting (check figuur 4 in de datasheet. Persoonlijk heb ik ook iets meer vertrouwen in de datasheet van On ten opzichte van Inchange.
In elk geval laat ik het even van de beelden van de binnenkant van de versterker en de overige details afhangen of ik zou aanraden de transistoren te vervangen. Als je het echt wilt zullen de MJ'tjes zeker even goed werken 2S'jes, maar ja, die zijn natuurlijk ook stuk gegaan.
Vervangen met een enkel exemplaar zou ik niet aanraden, zelfs als de dissipatie dat toestaat. Dit is in verband met de soa curve. Bij hoge spanningen mag een transistor onevenredig minder stroom voeren. Die beperking gaat verder dan wat door het maximum vermogen wordt veroorzaakt, maar heeft wat te maken met het instabiel worden van de warmteproductie op de chip bij hogere spanningen. Je kunt het zien in figuur 1 in de datasheet van de MJ15023. Daar gaat de lijn eerst omlaag door de vermogensbeperking, maar daarna het laatste stuk (bij de hogere spanningen) sneller door dit effect.
Ik denk ook dat dit een van de dingen is die bijgedragen heeft aan het overlijden van je versterker, maar bij de originele transistoren kon ik geen informatie vinden over de soa curve, maar het effect is intrinsiek aan de meeste halfgeleiders (ook mosfets in lineaire modus). Bij het ontwerpen van audioversterkers wordt vaak vergeten dat dit effect een rol speelt. Zie hier en hier voor meer details over bescherming hiervoor. Audioversterkers zijn lastig beveiligen omdat er grote spanningen en stromen nodig (en voorhanden) zijn.
Wat betreft current sharing tussen transistoren met emitterweerstanden hoef je je niet heel veel zorgen te maken. Met weerstanden van zo veel als 0,1Ω kom je een heel eind. Dit komt omdat de UBE vrij klein is, dus bij redelijk kleine stromen domineert de RE al. Bovendien is de relatie tussen UBE en IC een intrinsieke voor een device van een bepaalde geometrie en zal weinig verschillen tussen devices. Alleen als ze thermisch slecht gekoppeld zijn (als in: andere koellichamen of in elkaars convectiestromen) zou ik me er zorgen om maken.
Groet,
Kruimel