Luchtspoel berekenen

Hallo beste mede bouwers.

Ik heb een vraag. Hoe kan ik een lucht spoel simpel berekenen naar uh spoel.

Het volgende 4 windingen diamter van 8mm tussen space 0.500mm met 1mm draad.
Wacht op jullie reactie.

Ik gebruik altijd deze online calculator http://www.daycounter.com/Calculators/Air-Core-Inductor-Calculator.pht…
Je moet daarbij wel millimeters omrekenen naar inches.

Telefunken Sender Systeme Berlin https://www.transmittersystemsengineering.com/
Arco

Special Member

Je omschrijving is wat wazig, maar ik neem aan dat je de inductie van een spoel wilt berekenen?
http://www.66pacific.com/calculators/coil_calc.aspx

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ruwweg 116 nH (exclusief aansluitdraadjes).

Zie ook deze:
http://members.home.nl/siekmanski/LCFcalculator.exe

Wordt hier behandeld:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/75435

Je hoeft niet de hele thread te lezen; de tool zoals de link uit de startpost die geeft, is de goede.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Okey heren bedankt ik ga er vanavond even mee bezig. Het is voor een dual gate oscilator.
Maar wil je de spoel weg laten ivm dat het nog een ruimte inbeslag neemt. En dus vervangen door een uh spoeltje in de vorm van een weerstandje.

Arco

Special Member

Weerstandmodel spoeltje heeft een ferrietkern en is er niet in zulke lage (nH) waardes. Daarbij zijn ze ook niet erg geschikt hiervoor...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Arco.

Weet niet of u in bezit bent van nieuwe versie. Van pkbee v2011
Daar word met de transistor j310 ook geen spoel meer gebruikt. Alleen nog maar een 0.5watt uh spoelje gebruikt en werkt dus goed. Dus is dit zeker wel mogelijk. Als ik het goed zie een 22uH spoeltje en word er ook geen follietimmer meer gebruikt voor de ferqentie maar pll direkt toegevoegd.

[Bericht gewijzigd door Malibufm op zondag 6 september 2015 18:51:43 (15%)

Arco

Special Member

Klopt daarom ffe calculator downloaden die kan wel spoel omzetten naar uH

Ik begin te vermoeden dat de TS ofwel geen flauw benul heeft wat een microhenry is, of iets anders bedoeld met "uh" en "uH". Hij heeft het ook steeds over een "uh spoeltje".

Als je een calculator nodig hebt om nH om te rekenen naar µH wordt het echt tijd om je schoolgeld terug te vragen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Arco

Special Member

fred101

Golden Member

Op 6 september 2015 18:46:34 schreef Malibufm:

Daar word met de transistor j310 ook geen spoel meer gebruikt. Alleen nog maar een 0.5watt uh spoelje gebruikt

Ik krijg het idee dat je niet echt weet hoe het zit. Een spoel heeft een waarde die we uitdrukken in H. En dat kun je omwille van de leesbaarheid in mH, uH, nH, pH etc noteren.
Een 1000 nH spoel is gelijk aan 1uH.

Voor de zelfinductie maakt het niets uit wat voor spoel het is. 1uH kan je maken als luchtspoel, spoel met kern, een grote of kleine, een rode of pimpelpaarse etc . 1uH is 1 uH. Zo kan een 1uH spoel qua afmeting een stuk groter zijn dan een 1uH spoel op een ringkern en een 1uH luchtspoel zal meestal groter zijn dan een 100nH luchtspoel.

Een spoel heeft echter nog veel meer eigenschappen en daarvoor maakt het wel heel veel uit op wat voor manier je een spoel maakt. Bij kern materiaal moet dat materiaal geschikt zijn voor
de frequentie en stroom. Het weerstanddeel van een spoel bepaald de Q, een van de belangrijkste dingen bij RF. En dan nog de paracitaire eigenschappen als capaciteit, die bepalen wat de impedantie van de spoel is en de frequentie waar de spoel "zelfresonant" is.

Lees je eigen zinnen eens voor je ze post. Verder geen idee over wat voor schema je het nu hebt. Een J310 is een jfet en zover ik weet geen dubbel gate.
Ik neem dat het hier over een of ander 3 meter geval gaat. In die kringen is het erg populair zoveel mogelijk onderdelen weg te laten zodat je een zo groot mogelijke bandbreedte gebruikt. ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Heb het eens bekeken (pkbee blijkt een FM zender te zijn). De 22uH spoeltjes zijn voor RF ontkoppeling en hebben verder niets met zenden/frequentie te maken.
Als je totaal niet weet waar je mee bezig bent, kun je beter een compleet apparaat kopen, da's veiliger voor iedereen. (ook voor overkomende vliegtuigen... :) )
Het schema in kwestie: http://www.3-mtr.info/sales/PKBee%20NT%2015Watt%202011v1/PKBee%20NT15W…

Hier bij een foto van lucht spoel wat ik graag wil veranderen dus. Misschien dit duidelijke.
Maar goed dit heb ik ook kunnen bouwen en is geen vliegtuig mee uit de
Lucht gevalen. Helaas begrijp ik alle moeilijke termen niet. Zal foto plaatsen.

[Bericht gewijzigd door Malibufm op zondag 6 september 2015 20:18:50 (46%)

Arco

Special Member

Dat kan niet. Lekker laten zitten...

Dat er nog geen vliegtuigen uit de lucht zijn gevallen, betekend niet perse dat niemand last heeft van jouw bezigheden. Dat kan een van je buren zijn die nu storing krijgen op hun Digitenne signaal, of een belangrijke band (zoals luchtvaart, hulpdiensten, etc.) die je verstoord. Het is natuurlijk ook mogelijk dat er helemaal niemand last van heeft, maar dat zou meer geluk dan wijsheid zijn.

Als je "moeilijke termen" zoals een microhenry niet begrijpt, is het allicht verstandig om eerst een klein beetje basiskennis elektronica op te doen; waarschijnlijk gaan je projecten dan ook een stuk beter, omdat je begrijpt waar je mee bezig bent.

Overigens vind ik het wel bijzonder dat je die dingen, ondanks het schijnbaar ontbreken van wat elementaire kennis, blijkbaar toch min of meer aan de gang krijgt.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zondag 6 september 2015 20:31:41 (11%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Als je "moeilijke termen" zoals een microhenry niet begrijpt, is het allicht verstandig om eerst een klein beetje basiskennis elektronica op te doen; waarschijnlijk gaan je projecten dan ook een stuk beter, omdat je begrijpt waar je mee bezig bent.

Overigens vind ik het wel bijzonder dat je die dingen, ondanks het schijnbaar ontbreken van wat elementaire kennis, blijkbaar toch min of meer aan de gang krijgt.

Op die manier begrijp je dan beter hoe je FM gemoduleerde zender op de AM band in elkaar zit.

Telefunken Sender Systeme Berlin https://www.transmittersystemsengineering.com/

Iemand hier evaring mee dan. Bf961 - bf199 - bf199

[Bericht gewijzigd door Malibufm op zondag 6 september 2015 21:08:05 (28%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

voor de ferqentie

.. wordt daar een stukje coaxkabel van 18cm lang gebruikt. Dat is groter dan het spoeltje dat je wilt vervangen.

Vooral omdat je om jouw spoeltje te vervangen, een langer stuk coax moet gebruiken, omdat jouw spoeltje ca. 110 nH is, en 18cm coax op jouw frequentie maar ca. 47 nH.

Arco

Special Member

Die coax zit in dat pkbee schema, maar die heeft TS niet. (waarom dat schema erbij wordt gehaald is me dan ook niet helemaal duidelijk)
Niet alle componenten kun je miniaturiseren... (met deze spoel geldt dat ook...)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Deksels, en ik had net zo'n mooie grafiek gemaakt. Weet je wat, ik plaats 'm toch. :)

Op 6 september 2015 21:21:39 schreef Arco:
Die coax zit in dat pkbee schema, maar die heeft TS niet. (waarom dat schema erbij wordt gehaald is me dan ook niet helemaal duidelijk)
Niet alle componenten kun je miniaturiseren... (met deze spoel geldt dat ook...)

Okey het blijft duidelijk spoel blijft maar kan wel kleine gewikkeld worden. En dunner draad maar worden er ook meer wikkels.

Arco

Special Member

Dat gaat ook niks worden. Op 100MHz is dik draad veel beter door de lage weerstand en skin-effect. Waarom toch perse proberen iets slechter te maken qua werking? ;)

Arco

Special Member

Enige is een planar inductor. Niet kleiner, wel erg plat... ;)