AEG vaatwasser 60750 vi blijft pompen

Mijn vaatwasser uit sep 2002 blijft pompen zelfs als hij wordt uitgeschakeld. Op internet las ik dat wellicht de pompschakelaar niet wordt bediend omdat een vlotter blijft hangen die vervuild is. Op youtube bijv. staat een filmpje hoe dat te verhelpen is bij een Bosch vaatwasser.

Ik heb de vaatwasser uitgebouwd en het linkerpaneel verwijderd. Die AEG ziet er heel anders uit dan die Bosch. Het labyrint is gemakkelijk te verwijderen, maar waar zit die konstruktie met die vlotters en pompschakelaar? En hoe kan ik daar het beste bijkomen?

Een service manual heb ik niet kunnen vinden.

Alvast dank voor hulp. Ik kan natuurlijk foto's plaatsen als daar behoefte aan is.

de vlotter en schakelaar voor het afwateren van het labyrinth zit van de linkerzijde gezien rechts onder. dit zijn rode plastic staafjes welke als de machine aan staat meteen de pomp triggeren. als er water op de bodem staat blijft de pomp lopen, maar als de slang verstopt zit welke naar de filterbak loopt vanuit het labyrinth dan triggert deze ook de pomp met een vlotter rechtsonder. daar kun je ook het tempex plaatje zien wat als vlotter dient op de bodemplaat als deze blank staat.

ik zou denken dat je water op de bodem hebt staan, dan blijft de pomp lopen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb toch maar een paar foto's gemaakt: 1. van de linkerkant 2. van de achterkant met zicht op de drijver 3. van de voorkant met zicht op de rode en blauwe dobber.

De slangen zijn open voor zo ver ik kan nagaan. Er zat wat troep in het labyrint, die probeer ik er met citroenzuur uit te krijgen.

De tempex drijver drijft niet op water daarvoor staat er niet genoeg water. En als ik hem optil voel ik een schakelaartje omslaan. De vaatwasser heeft de laatste 2 weken stilgestaan, als er al water stond dan is dat wel verdampt, toch ging de pomp meteen weer draaien toen ik de stekker in het stopkontakt stak.

Hoe kan ik beter zicht krijgen op die dobbers? Moet die hele bovenbouw (de roestvrijstalen "trommel" met deur en al, er dan vanaf? En, kunnen bij deze AEG de dobbers wel vervuilen? Zo te zien zijn die dobbers onbereikbaar omdat er geen verwijderbaar deksel is?

je hebt zo te zien een lekkage op de wisselklep. zou dat ding eruit halen en zien waar het nu lekt op dat ding. dat is wel degelijk de reden van het pompen geweest.

ik vraag me af of dit toestel wel uit 2002 is overigens, dit lijkt een nieuwer apparaat te zijn..

Nou hij is toch echt uit 2002, maar altijd netjes binnen gestaan ;). Ik heb het labyrint weer aangesloten en de machine laten proefdraaien. Dat ging op zich goed en ik zag wat de oorzaak van dat pompgedrag was. De lekbak loopt inderdaad vol zoals Testman al dacht, maar niet van die lekkage in de wisselklep. Die lekt inderdaad, maar slechts een klein beetje.
Aan de rechterkant zit een slang die kompleet versleten is, hij kleeft en er zit een gaatje in. Er kwam een straaltje water uit. Met een nieuwe slang zal de vaatwasser het wel weer een tijdje volhouden.

Testman, heel hartelijk dank voor je hulp. Precies wat ik nodig had om verder te kijken dan het labyrint en de vlotters!

aan de rechterkant, zit die slang aan de drukzijde van de circulatiepomp toevallig? heb al vaker gehad met rubber slangen die van binnen helemaal versoepten en uiteindelijk een gat kregen omdat de slangwand nog maar 1mm dik was. meen dat het glansspoelmiddel of de wasmiddel van de aldi kwam en nogal agressief was.

Nee, de kauwgum slang zat tussen afvoerpomp en afvoerslang naar buiten. Hij is nu vervangen door een afvoerslang met haakse bocht (zo'n grijze met ribbels).